Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 20 Mei 2013

Exco Selangor : Benarkah PAS Dan DAP Bergaduh ?

Maka riuhlah media arus perdana milik BN yang ingin sangat memberikan gambaran bahawa DAP dan PAS sedang bergaduh bagi merebut kerusi exco di Selangor. Dikatakan DAP inginkan empat kerusi exco dan begitu juga PAS! Hakikat sebenarnya, tiada siapa yang sedang berebut apatah lagi sedang bergaduh. Begitu juga isunya tempoh hari berhubung jawatan MB. Cuma ‘rebut’ rekaan mereka sahaja.

Masalah sebenar

Sebenarnya masalahnya terletak pada jumlah kerusi exco yang ada hanya 10. Sedangkan parti-parti dalam PR ada 3. Jumlah kerusi yang dimiliki setiap parti pula lebih kurang sama, berbeza dengan tahun 2008. Pada tahun 2008, apabila PAS hanya memengangi 8 kerusi, DAP 13 dan PKR 15 (pada asal), maka agihan kerusi exco lebih mudah. Jelas siapa patut mendapat lebih dan siapa kurang. Maka dipersetujui pada 2008 PKR mendapat jawatan MB dan 4 exco dan DAP pula 3 exco dan jawatan Speaker. PAS yang mendapat 8 kerusi DUN diberikan 3 kerusi exco, iaitu jumlah yang sebenarnya melebihi nisbah kerusi yang ada pada PAS pada ketika itu. Maka isu agihan diselesaikan tanpa perbincangan panjang.

Kali ini, suasananya agak berbeza. Ketiga-tiga parti mendapat jumlah kerusi yang boleh dikatakan sama. Maka timbul persoalan bagaimana dibahagikan 10 kerusi di antara 3 parti? Mustahil untuk setiap parti memegang 3.333 kerusi exco! Oleh itu pecahannya semestinya 3, 3 dan 4. Oleh itu dipersetujui bahawa parti yang mendapat MB akan mendapat hanya 3 kerusi exco. Begitu juga yang mendapat jawatan Speaker. Parti yang tidak memegang jawatan MB atau Speaker sahaja akan mendapat 4 kerusi exco.

Jawatan MB dan Speaker dibawa masuk dalam perkiraan ini untuk menjadikan jumlahnya keseluruhannya 12 supaya dapat dibahagi 3 dengan tepat. Maka setiap parti dapat 4, termasuk jawatan MB dan Speaker.

Speaker dari DAP atau PAS?

Oleh kerana PKR mendapat jawatan MB, maka PKR mendapat 3 kerusi exco. Maka agihan untuk PKR selesai. Yang tinggal hanyalah PAS dan DAP. Maka dinyatakan oleh DAP bahawa mereka telah memegang jawatan Speaker sudah 5 tahun. Maka kalau boleh DAP minta PAS pula memegang jawatan Speaker untuk penggal ini.

Bagi pimpinan PAS permintaan ini tidak merupakan masalah besar. Kita faham bahawa semua exco perlu laksanakan dasar PR dan bukan dasar parti masing-masing. Ini adalah kerana yang memerintah adalah kerajaan PR dan bukannya kerajaan parti masing-masing. Maka siapa sekalipun menjadi exco, dia akan terikat dengan dasar yang ditetapkan oleh PR secara bersama. Oleh itu tawaran supaya PAS pegang jawatan Speaker dan 3 exco tidak ditolak mentah-mentah.

Jawatan Speaker ada yang anggap tidak penting. Sekiranya benar, mengapa di Perak BN bersusah-payah membawa polis masuk ke dalam DUN dan heret Speaker dan menguncinya di dalam bilik stor? Ini bukti bahawa kerusi Speaker begitu penting untuk menguasai DUN.

Sikap PJ PAS Selangor: Dr Rani

Saya merasa cukup senang dan selesa dengan sikap PJ PAS Negeri Selangor dalam soal sebegini. Beliau faham bahawa bukan jawatan yang ingin direbut. Dan bagi PAS, yang penting adalah untuk memikat hati rakyat, bukan ingin tunjuk betapa gahnya PAS dengan bilangan kerusi exco atau sebaliknya. Maka mencari penyelesaian yang adil sambil mengambil kira suasana dan keadaan adalah yang diutamakan. Ini adalah kerana apa yang diinginkan ialah kerajaan dibentuk dengan kadar segera supaya boleh mula berkhidmat pada rakyat. Bukan bergaduh mengenai jawatan.

Dalam pada itu, tidak dapat tidak perbandingan dibuat dengan PJ Negeri yang lama. Jauh sangat bezanya dengan sikap PJ lama, berkata seorang hamba Allah. Kalau PJ lama sudah hampir pasti kita berperang! 8 kerusi pun mahu jadi MB, apatah lagi dengan 15 kerusi!

Maka dijawab kepada DAP bahawa PAS boleh merima tawaran tersebut, di atas semangat setia-kawan dan mengenangkan betapa DAP menyokong cadangan PAS diberi 3 kerusi exco pada tahun 2008 walaupun PAS hanya berhak untuk mendapat 2 berdasarkan jumlah kerusi ADUN yang dimengangi ketika itu. Tetapi telah pun dijelaskan bahawa akhirnya ianya akan tertakluk juga kepada pandangan DYMM Sultan Selangor.

Pandangan DYMM Sultan Selangor

MB akan mengadap Sultan dan membawa cadangan pembentukan exco seramai 10 orang. Pada masa yang sama, kami difahamkan bahawa DYMM Sultan ingin melihat exco terdiri dari 6 Melayu dan 4 bukan-Melayu. Ini berbeza dengan 2008 di mana exco terdiri dari 5 Melayu dan 5 bukan-Melayu. Perbezaan ini adalah hasil dari jumlah kerusi majoriti Melayu yang memihak pada PR telah bertambah. Dahulu UMNO 18 kerusi, sekarang hanya 12. PAS sendiri pun sudah ada 15, mengatasi UMNO, ini belum di ambil kira lagi kerusi yang ada pada PKR.

Sekiranya permintaan DYMM Sultan adalah 6 Melayu dan 4 bukan-Melayu, maka agak sukar untuk diberikan 4 kerusi exco kepada DAP. Ini kerana, kalau diberikan 4 kerusi exco pada DAP, maka semua exco bukan Melayu adalah dari DAP dan ini akan menyulitkan PKR. PKR terpaksa melantik semua exco Melayu dan ini akan menjadi masalah bagi PKR kerana mereka juga mempunyai ahli dan penyokong bukan-Melayu yang ramai. Dan sepertimana yang kita semua sedia maklum, beberapa ADUN PKR adalah bukan-Melayu. Dalam keadaan seperti itu, maka DAP perlu menerima tawaran jawatan Speaker dan 3 exco supaya 1 exco bukan-Melayu boleh dilantik oleh PKR.

Dalam erti-kata lain, DAP hanya boleh mendapat 4 kerusi exco sekiranya terdapat 5 exco bukan-Melayu. Dalam keadaan itu PKR masih boleh melantik seorang exco bukan-Melayu dari PKR. Sekiranya bukan-Melayu hanya 4 orang dalam exco, maka DAP perlulah merima 3 exco dan Speaker supaya 1 exco bukan Melayu tetap dapat dilantik dari PKR.

Maka dipersetujui bersama bahawa MB akan berusaha untuk mendapat persetujuan DYMM Sultan supaya dikekalkan jumlah exco bukan-Melayu sebagai 5 dan exco Melayu juga 5 supaya DAP boleh mendapat 4 kerusi exco. Walau bagaimanapun, sekiranya DYMM Sultan tetap dengan pendiriannya, maka MB wajar menerimanya dan akur dengan kehendak DYMM Sultan. Sekiranya ini berlaku, maka DAP akan diminta menerima tawaran Speaker dan 3 exco sambil tawaran 4 exco akan diserah kepada PAS.

Kesimpulan

Ini merupakan pertimbangan yang dilakukan dalam suasana persahabatan dan kerjasama yang baik dan mantap sepertimana yang telah terjalin sejak sekian lama. Semua memahami bahawa perjuangan ini bukan untuk jawatan tetapi untuk membentuk kerajaan yang adil, telus dan berkebajikan untuk rakyat negeri Selangor secara khususnya. Isu jumlah kerusi exco tidak dijadikan sebab berbalah. Hanya media BN sahaja yang mereka cerita bagi cuba menutup kepincangan yang berlaku pada PRU13.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pas crminkan sikap melayu islam ulangan semasa menjayakan kemerdekaan.percaya pd kontrak sosial dkalangan kerjasama pr? dlm menangani pembemtukkan krjaan negeri sgor.seprti 2008 memprlihtkn isu2 pas dketepikan dan kelihtan akn trus begini.mengambil rasa cukup brpuas hati stakat yg akn diadakan oleh lenggok pr 2013.tiada cita juang menerima saranan sultan.

d sgor khasnya pas/melayu pkr sprti meraih kemengan hsil sokongan penuh undi cina.pas mkin teruja dn memprcyai momentum bgini akn kekal jika sikap prjuangn pas brakomodasi lbh kepd dap dibnding kepd umno@bn.
mengejar dan mencicirkan prjuangan kelakuan sesia klupun x dikatakan perusak.

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....