Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 16 Oktober 2009

Zamri lawan Nizar:Umno gesa Kerajaan Pusat sekat peruntukan ke Selangor



Umno mahu Putrajaya menyekat peruntukan ke Selangor supaya rakyat negeri ini sedar hanya Umno dapat membantu mereka.

Perwakilan Umno Selangor Abdul Shukur Idrus berkata sekatan ini perlu kerana kerajaan Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim meraih sokongan meluas dari program bantuan sosio-ekonomi yang dilaksanakan.

Abdul Shukur menjelaskan kerajaan negeri mengagihkan RM1,000 berupa bantuan khairat kematian dan RM1,500 kepada warga tua - walhal Umno sekadar menyumbang RM300.

Beliau menambah agihan sosio-ekonomi seperti ini menjadi buah-bicara rakyat Selangor walhal peruntukan sebenarnya datang dari Kerajaan Pusat.

Abdul Shukur berkata demikian ketika membahaskan ucapan Presiden Umno Najib Abdul Razak di Persidangan Umno ke-60 hari ini.

Sementara itu Exco Kerajaan Negeri Selangor, Yaakob Sapari berkata kerajaan pusat telah menyekat peruntukan kepada kerajaan negeri selepas Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri.

Menurutnya gesaan berkenaan jelas menunjukkan ketidak matangan pemimpin Umno memahami memahami sistem federalisme dan demokrasi sehingga sanggup menghukum rakyat.

"Hari ini pun peruntukan pusat pada negeri telah ditarik balik. Kerajaan negeri membangunkan negeri dengan pendapatan yang ada sahaja.

"Pemimpin Umno kena faham apa makna kerajaan persekutuan, ada kerajaan persekutuan dan ada kerajaan negeri, dan dia perlu menghormati demokrasi. Mana kita ada pilihan raya, rakyat dihukum kerana membuat pilihan sendiri," katanya.

Menurutnya kerajaan Pusat perlu memberi penjelasan kepada rakyat Selangor begaimana wang peruntukan yang seharusnya disalurkan kepada Ahli Parlimen dan Pejabat Daerah digunakan.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan bahawa kerajaan negeri akan berusaha memastikan bantuan sosio-ekonomi kepada rakyat Selangor tetap dilaksanakan walaupun mendapat halangan dari kerajaan pusat.

Katanya isu berkenaan tidak seharusnya timbul memandangkan rakyat Selangor berhak menerima peruntukan dari kerajaan pusat kerana mereka merupakan pembayar cukai.

"Peruntukan Ahli Parlimen ditarik balik, peruntukan di pejabat daerah ditarik balik dan kita mempersoalkan di mana duit itu dibelanjakan, apa jadi dengan duit-duit itu.

"Kerajaan pusat kena jelaskan kepada rakyat Selangor bagaimana wang itu dibelanjakan secara telus. Dia kena ingat 32 peratus pendapatan pusat dari Selangor, hasil cukai Negeri Selangor," katanya.

"Umno for all" Pekembar tak tau malu tiru slogan Pas




Ha ha.. ha..PEKEMBAR yang tak tau malu itu tiru slogan Pas.Nampaknya mereka begitu terdesak menarik sokongan bukan melayu yang kini beralih menyokong Pakatan.Maklumlah MCA dan MIC pun dah hancus berkecai ha..ha..ha..Janganlah pulak kekgi keahlian Umno di buka pula pada bukan melayu,nanti kang kena tukar nama lak,nama PEKEMBAR nak letak kat mana. Kat muzium ke ha..ha..ha..Tapi sedih jugak orang melayu terutama kat Kg terutama negeri Ambo Terengganu terus sokong Parti Nyanyok ni. Cukup ke RM 300 setahun tu buat sekolah anak.Sok sok terhegeh hegeh jugak cari orang Pas nak pinjam duit,ni bukan tipu ni,kisah benar ni..he..he..tele lah duit ehse mung tu biar tubik taik biru..
P/S:PEKEMBAR adalah singkatan bagi UMNO dalam bahasa melayu,tapi mereka malu nak guna bahasa sendiri.Maklumlah pembela orang melayu katakan he..he..baso bengong...

SALAM DARI AMBO TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Saman RM 65 juta,Pahang di minta bayar segera


KUALA LUMPUR, 16 Okt: Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man meminta kerajaan Pahang membayar segera saman berjumlah RM65 juta kepada syarikat pembalakan Seruan Gemilang Makmur (SGM) bagi mengelakkan wang rakyat terus dikorbankan.

Beliau berkata, sikap kerajaan yang melengah-lengahkan bayaran saman tersebut sejak sekian lama akan mendatangkan lebih banyak masalah kerana faedah sebanyak RM8, 000 sehari terus berjalan seperti yang diputuskan mahkamah.

"Saya harap kerajaan negeri menyelesaikan kes ini dengan menjelaskan hutang yang tertangguh kerana jika kerajaan lambat memjelaskannya, kadar interest (faedah) sebanyak RM8, 000 terus berjalan," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Mahkamah Rayuan Putrajaya minggu lalu mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan pada 2007 yang mengarahkan kerajaan negeri membayar saman kepada SGM kerana melanggar perjanjian pemberian konsesi pembalakan di kawasan seluas 4,000 hektar di Mukim Bebar, Pekan.

Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 mengeluarkan satu perintah kepada kerajaan negeri supaya membayar ganti rugi berjumlah RM37, 127, 471.60 kepada SGM dengan kadar faedah 8 peratus setahun mulai Disember 2000 (jumlah keseluruhan RM60juta).

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob bagaimanapun memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi bagi menangguhkan keputusan mahkamah itu namun gagal dalam rayuannya.

Sehingga 7 April 2008, pihak defendan (Adnan dan kerajaan negeri) gagal membuat sebarang bayaran ataupun menghubungi SGM menyebabkan kedua-duanya dianggap melanggar dan menghina keputusan mahkamah.

Seterusnya pada 20 April 2008 Mahkamah Tinggi mengeluarkan perintah mandamus (perintah akur bayar) terhadap Adnan dan kerajaan negeri bagi melunaskan bayaran RM63 juta kepada SGM dalam tempoh 14 hari mulai dari tarikh itu.

Adnan sekali lagi memohon mengenepikan kes melalui Mahkamah Rayuan dan beliau dilepaskan dari membayar hutang tersebut.

Hutang sebenar kerajaan negeri sekarang sudah menghampiri RM65juta kerana faedah sebanyak RM8, 000 sehari terus berjalan.

Menurut Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, meskipun mahkamah rayuan melepaskan Adnan daripada membayar hutang tersebut, namun kerajaan negeri tetap terpaksa membayarnya.

Ujarnya, keputusan mahkamah itu juga hanya untuk membersihkan nama Adnan sedangkan kerajaan negeri terus terbeban dengan hutang yang semakin meningkat sekaligus menyebabkan rakyat turut merasai tempiasnya.

"Keputusan mahkamah itu bersifat teknikal sahaja untuk membersihkan nama Adnan sedangkan kerajaan negeri tetap mengagung hutang," katanya.

Beliau juga mendakwa, akibat penyelewengan dan rasuah yang dilakukan kerajaan Umno BN menyebabkan wang rakyat terpaksa digunakan untuk menyelesaikan bebanan hutang.

"Disebabkan penyelewengan dan salahguna kuasa kerajaan negeri, rakyat yang terpaksa menanggung kerugian. Ini tak sepatutnya berlaku," tegasnya._ Harakahdaily

Ucapan Najib yang auta




Ucapan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak disambut pemerhati politik dengan nada skeptik.

Ucapan beliau merasmikan Perhimpunan Agong Umno 2009, Najib berkata Umno komited kepada kepedulian rakya
t dan tidak mabukkan kuasa.

“Selepas tragedi 13 Mei 1969 para pemimpin Umno boleh memilih untuk tidak meneruskan demokrasi yang telah digalas. Umno juga boleh memutuskan untuk mewujudkan kerajaan satu parti atau menyokong sahaja angkatan tentera melakukan kudeta.

“Umno berusaha keras untuk mengembalikan demokrasi dalam masa hanya 18 bulan sahaja. Ini jelas mempamerkan bahawa Umno bukan sebuah parti yang mabukkan kuasa, jauh sekali sebagai sebuah parti yang bersifat perkau
man,” katanya.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat Parti Keadilan Rakyat Badrul Hisham Shaharin bagaimanapun menyanggah ucapan presiden parti pemerintah ini.

“Mengenai umno bukan parti yang mabukan kuasa ini jelas selepas daripada pilihan raya mereka tewas di banyak tempat dan banyak negeri tetapi malangnya Umno kalau benar bukan mabukkan kuasa, berjuang atas prinsip Melayu, perpaduan dan sebagainya, selepas pilihan raya 2008 adalah masa yang terbaik untuk refleksi semula dan memperkuatkan akar umbi Melayu.

“Malangnya Umno hanya bercerita persoalan kuasa. Mereka merampas kuasa di Perak, bercerita untuk rampas kuasa di Selangor dan tema perubahan yang dibawa amat tidak sesuai dengan kemenangan di Bagan pinang di mana mereka demi kuasa demi kemenangan, mereka sanggup letakan calon dan memenangkan calon yang jelas tidak bertepatan dengan nilai perubahan yang sedang diperkatakan dalam Umno,” katanya.

Badrul menjelaskan keghairahan kuasa ini menyebabkan Umno alpa memperkasa bangsa Melayu.

Beliau turut menyifatkan Umno sebagai parti yang cakap tidak serupa bikin kerana realiti tindak-tanduk Umno jauh berbeza dari apa yang dilaungkan.

Menyentuh isu yang sama, Adun Teja, Chang Lih Kang menolak oratori Presiden Umno sebagai penghias akhbar semata-mata.

Bagi ahli politik muda ini, Umno mahu menonjolkan imej transformasi namun teras parti itu tetap sama.

Lih Kang menambah persembahan politik ini sia-sia selagi Umno enggan menerapkan urustadbir demokratik yang jitu dan telus – bebas dari diskriminasi politik, kaum dan taktik menghalalkan cara.

“Apa yang Najib cakap hanya kosmetik tidak reflek dalam polisi Umno kerana dari apa yng dilihat bukan hanya dalam kerajaan malahan dalam Barisan Nasional, Umno tidak boleh berkongsi kuasa dengan parti komponan lain. Ini menunjukkan mereka memang parti yang mabuk kuasa.

“Apa yang berlaku di Perak adalah contoh ketara Umno- Barisan Nasional gila kuasa. Sekiranya tidak gila kuasa mereka boleh bubarkan dun dan biarkan rakyat menentukan siapa kerajaan negeri tetepi sehingga kini mereka enggan, ini bercanggah dengan apa yang dikatakan Najib,” katanya.

Manakala bagi Presiden Gerakan Mansuhkan ISA Syed Ibrahim Syed Noh pula, beliau amat kesal Presiden Umno lupa akan dokongan kuat parti perkauman itu terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Beliau menjelaskan kewujudan ISA adalah alat memusatkan kuasa, dan mercu hegemoni Umno.

“Dia tidak sedar bahawa mereka mendokong ISA. Untuk kata tidak mabuk kuasa menzalimi dan sebagainya ia kena diukur dengan betul . Jika ukur dari sokongan mereka terhadap ISA sedangkan ISA adalah satu instrument kuasa sebenarnya tidak benar apa yang disebutkan.

“Kalau dalam perhimpunan kebanyakan perkara yang disebut adalah secara konsep tetapi dari segi hakikatnya tidak seperti yang disebutkan. Bagi saya bila sebut tidak gila kuasa maknanya kita mesti adil dan tidak menzalimi pihak lain. Tapi jika masih menzalimi dan menafikan hak orang lain itu tidak bermakna apa-apa kenyataan tidak mabukkan kuasa,” katanya.TVS

Saman Khir Toyo tidak releven




Tindakan mantan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khir Toyo memfailkan saman terhadap Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan,Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Selangor, Teng Chang Khim berhubung penggantungannya ibarat menidakkan proses perundangan yang sewajarnya dipatuhi.


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim ketika diminta mengulas isu saman berkata, Khir Toyo mempunyai hak untuk berbuat demikian namun beliau harus sedar, apa yang telah dilakukan oleh Teng adalah mengikut perundangan yang sedia ada kepada mereka yang melanggar tatacara dewan.

Khir Toyo yang merupakan ADUN Sungai Panjang telah digantung selama setahun daripada menghadiri sidang DUN kerana enggan meminta maaf dalam sidang DUN sekitar Julai lalu.

Pada 15 Julai lepas, penggantungan Khir Toyo dan penarikan balik semua keistimewaannya sebagai wakil rakyat sepanjang tempoh penggantungan, diumumkan Timbalan Speaker Haniza Mohd Talha kerana gagal hadir sidang siasatan awam Selcat pada Mac lepas.

Sidang Selcat pada masa itu menyiasat penyelewengan oleh Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis).

Khir Toyo telah memfailkan saman terhadap Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Selangor, Teng Chang Khim dan menamakan Setiausaha DUN Selangor dan kerajaan Selangor sebagai defendan.

" Saya rasa dia berhak untuk membuat tindakan di mahkamah dan kita rasa ia adalah enakmen yang diluluskan oleh BN. Undang-undang ini bukan undang-undang baru, undang-undang ini telah lama dan kita hanya melaksanakan undang-undang".

" undang-undang itu yang membenarkan dewan untuk tidak memberikan atau membenarkan mereka yang tidak hadir dan melanggar tatacara dewan. Dan perkara ini telah dilaksanakan oleh dewan-dewan yang lepas. Dewan undangan negeri Selangor pernah juga menghalau dan tidak membenarkan ahli dewan menghadiri dewan sebelum ini. Bukan pada 2008, bukan juga 2009 tetapi sebelumnya" ujar beliau.

Khir Toyo yang juga ketua pembangkang di DUN Selangor memfailkan saman pemula melalui peguamnya MM Athimulan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Beliau mendakwa penggantungannya adalah tidak sah dan terbatal.

Athimulan berkata Khir Toyo menuntut ganti rugi berhubung elaun yang ditarik balik sepanjang penggantungannya, emolumen dan relif lain yang difikirkan sesuai dan wajar oleh mahkamah selain hak beliau untuk kembali menghadiri persidangan DUN akan datang tanpa halangan daripada mana-mana pihak terutama Speaker DUN.

Khir Toyo dalam sidang akhbar itu berkata beliau berharap mahkamah dapat membuat keputusan dengan cepat supaya beliau dapat menghadiri persidangan dewan untuk pembentangan bajet.TVS

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Terdapat ralat dalam alat ini
Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....