Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 9 Ogos 2010

CD Allah: Plaintif mahu periksa balas Syed Hamid Albar


KUALA LUMPUR, 9 Ogos — Seorang wanita beragama Kristian yang lapan keping cakera padat (CD) miliknya yang memuatkan ajaran agama Kristian mengandungi perkataan “Allah” yang telah dirampas Kementerian Dalam Negeri, mahu memeriksa balas bekas Menteri Dalam Negeri Tan Sri Syed Hamid Albar berhubung keputusan merampas CD berkenaan.
Jill Ireland Lawrence Bill memfailkan permohonan pada minggu lepas bagi peguam yang mewakilinya memeriksa balas Syed Hamid (gambar) mengenai afidavit bersumpah yang difailkan bekas Menteri itu bagi tujuan pendengaran permohonannya bagi semakan kehakiman.
Dalam permohonan itu, Jill, 27, juga mahu memeriksa balas seorang pegawai kastam, Suzanah Muin, iaitu individu yang merampas CD itu.
Menurut plaintif, beliau mahu memeriksa balas Syed Hamid atas alasan, antara lain, mengenai justifikasi tindakannya melarang pengimportan CD berkenaan, berhubung penggunaan perkataan “Allah’’ hanya eksklusif untuk agama Islam, dan mencabar kesahihan larangan itu seperti yang disahkan oleh Syed Hamid dalam afidavitnya.
Jill berkata beliau mahu memeriksa balas Suzana kerana wujud pertikaian di antara afidavit Suzana dan afidavitnya (Jill).

Seloka Untuk Perdana Menteri



Dato' Hj Mahfuz Omar


Assalammualaikum YAB Perdana Menteri;
Dengar khabar sedang bercuti;
Bercuti pula diluar negeri;
Ini adalah nukilan buat Datuk Seri.

Rakyat menghadapi inflasi yang tinggi;
FDI pula merudum lagi;
Jenayah kian menjadi-jadi;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri....

UPSR + PMR tak menentu lagi;
Dikurangkan pulak rakyat punya subsidi;
Harga petrol/desil gas masak dan gula naik lagi;
RM222 juta kepada Kuala Dimensi Kerajaan kasi;
Perdana Menteri bercuti di luar negeri .....

Kasihan Mak Tijah hidup sendiri;
Bajetnya sekadar pencen arwah suami;
Barangan keperluan pula melambung tinggi;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri....

Muthusamy pergi kerja setiap hari;
Dia kerja bawa teksi;
Mengeluh dia minyak sekarang kurang subsidi;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri.....

Ong sekarang senyum sendiri;
PKFZ punya hantu sudah mali;
Ling Liong Sik punya trial sandiwara lagi;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri.....

Joseph mengeluh sekali lagi;
Apa sudah jadi kes Project M d Sabah ni;
Pendatang haram pun dapat IC;
Kepada BN undi mereka beri;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri ....

Kasihan Kaum Penan d bumi sendiri;
Tanah serta hutan mereka sudah menjadi milik kroni;
Nak hidup macam mana mereka nanti;
Perdana Menteri bercuti d luar negeri;
Bercuti bukan dengan duit sendiri;
Ambil duit rakyat dan negeri;
Inilah KPI Perdana Menteri.

BN Tidak Pandai Mengurus Negara, Jahat lagi Tidak Amanah





Sebarang Takir, KUALA NERUS - Yang Seluruh rakyat negeri Terengganu khususnya dan Malaysia amnya diseru menolak kerajaan Umno dan Barisan Nasional yang memimpin negara hari ini kerana mereka tidak lagi layak diberikan amanah tersebut.

Exco kerajaan negeri Kelantan Abdullah Che Nawi berkata, mereka akan menjadikan negara kita yang kaya raya dan banyak hasil, sebuah negara bankrap pada tahun 2019.

"Saya berharap siapa yang datang ke ceramah ini, biar menjadi cerdik. Jadi cerdik kita ni bukanlah cerdik seorang diri. Biar semua rakyat di negeri Terengganu ini. Mesti beritahu semua rakyat Negeri Terengganu bahawa kerajaan yang memimpin Malaysia ini sebenarnya tidak layak untuk memimpin Malaysia kerana Malaysia yang cukup kaya-raya dan banyak hasil tiba-tiba nak bankrap,"ujarnya ketika menyampaikan ucapan dalam Majlis Penerangan Isu-isu Semasa disini 6 Ogos.

(Gambar - Stadium runtuh; lambang kejahatan dan khianat pemimpin Umno/BN)

Beliau memetik contoh pemimpin Umno/BN Terengganu yang tidak melaksanakan amanah dengan baik sehingga pembinaan Stadium Sultan Mizan, runtuh dalam masa setahun selepas disiapkan.

"Mereka ini kumpulan yang tidak layak untuk memerintah. Tak ada amanah. Kita boleh tengok contoh di Terengganu. (Malam ini) Saya diajak oleh untuk melihat stadium. Dalam keadaan gelap pun, saya dapat melihat kesan runtuhan stadium itu.

"Saya juga pernah pergi secara dekat untuk melihat serpihan-serpihan zink yang runtuh. Baru-baru ini saya menelefon rakan saya supaya tolong cari kontarktor yang membekal zink tersebut. Kawan saya tanya kenapa sungguh sangat YB? Saya kata kalau saya boleh cari zink yang seumpama dengan tu, boleh saya bagi kepada rakyat kampung saya, jimat banyak. Nipis zink daripada kertas,"jelasnya.

Menurutnya, kekayaan Malaysia tidak boleh digambarkan dengan perkatakan setakat mana kekayaannya kerana terlalu banyak hasil yang dikeluarkan.

Katanya, sejak kecil kita diajar, Malaysia adalah pengeluar hasil yang ternama didunia,

"Dari kecil kita belajar, hasil getah nombor satu di dunia, bijih timah Malaysia pengeluar nombor satu di dunia. Kita dengar bijih besi, Malaysia ada nombor dalam dunia. Kelapa, nenas dan rempah juga tidak terkecuali. Kelapa sawit sekarang nombor satu dalam dunia,

"Malaysia hari ini negara pengeluar minyak dunia. Tidak banyak negara yang diisytiharkan sebagai negara pengeluar minyak dunia. Dan jika diperhatikan negara-negara pengeluar minyak dunia ini, kesemuanya negara yang kaya-raya. Sebutlah negara mana. Iran, Iraq sebelum diserang. Kena serang kerana minyak. Mereka merupakan negara yang cukup kaya dengan minyak sebab itulah Amerika serang. Saudi Arabia, Kuiwait, Brunei yang berdekatan dengan kita,"jelasnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Wakaf Baru.

Oleh itu, katanya tidak wajar membandingkan negara kita dengan Singapura dan Thailand yang bukan negara pengeluar minyak.

Selain itu, katanya, dariapada negara-negara pengeluar minyak itu, mereka tidak ada hasil getah, tiada kelapa sawit, tiada bijih timah, tiada rempah, tiada nenas, tiada kelapa.

Namun negara-negara tersebut, katanya menjadi kaya raya hanya dengan hasil pengeluaran minyak sahaja, sehinggakan rakyatnya boleh belajar secara percuma dari kindergarten ke peringkat PHD.

Bukan itu sahaja, malahan katanya, bas-bas sekolah percuma datang ke rumah untuk hantar dan ambil anak-anak ke sekolah.

Justeru, negara kita Malaysia ini, katanya, dengan hasil pelbagai sumber dan juga hasil pengeluar minyak, ditambah pula dengan negara yang kecil serta rakyatnya tidak ramai, tiba-tiba boleh kerajaan Umno/BN tanpa malu dan segan mengatakan bahawa kerajaan Malaysia akan jatuh bankrap pada tahun 2019.

"Jadi hadirin sekalian, kenapa boleh jadi sebegini? Tidak lain dan tidak bukan, bukan setakat bodoh ditambah pula dengan jahat. Bagaimana boleh berlaku di Terengganu ni, bina stadium RM 323 juta. Ribut tiada, angin tiada, taufan tiada, banjir besar tiada, gempa bumi tiada, gunung berapi meletup tiada, tiba-tiba boleh runtuh.

"Bagaimana boleh runtuh masjid? Bagaimana boleh runtuh stesen bas? Bagaimana boleh runtuh universiti yang dalam proses pembinaan? Tak siap lagi dah runtuh. Boleh dilihat di dada-dada akhbar. Dan berapa banyak hospital yang saya baca daripada surat khabar kerajaan, yang dibina Imbang Penuhdi Terengganu. Pembinaan hospital yang melibatkan perbelanjaan yang besar sebagai hospital specialist, tidak boleh digunakan di Terengganu sehinggan ke hari ini,"jelasnya lagi, membayangkan berapa banyak pembaziran yang telah dilakukan oleh UMNO/BN yang bukan sahaja bodoh tapi kerana jahat dan tidak amanah.BO

Kerjasama Pas-Umno bukan mustahil-Husam

Kerjasama Pas-UMNO terus menjadi polemik. Bagaimana Datuk melihat isu ini?
HUSAM: Saya properpaduan. Saya masuk Pas kerana mahu melihat orang Melayu bersatu-padu. Kalau saya yakin perpaduan
itu boleh dijayakan menerusi UMNO, dah lama saya masuk UMNO tetapi bila melihat UMNO sendiri tidak mampu menyatukan ahlinya sendiri, apatah lagi rakyat, saya memilih perjuangan Pas. Apa kuncinya, ialah sikap yang sendirinya akan melahirkan dasar-dasar, pendekatan, politik yang salah atau betul.

Saya ambil kes pembayaran royalti minyak di Kelantan. Masalah sikap menjadi penyekat kepada usaha menyelesaikan isu ini. Peranan sikap yang berbeza telah menghasilkan kesan yang pelbagai. Saya ambil contoh masa pemerintahan Tun Abdul Razak, apa yang
beliau lakukan ketika berlakunya tragedi 13 Mei? Beliau terbang ke Kota Bharu, jumpa secara tertutup dengan Datuk Asri Muda dan menangis di hadapannya. Saya pernah baca satu surat tulisan Tun Abdul Razak melantik Datuk Asri (ketika itu masih bersama Pas) sebagai Pengerusi Jawatankuasa Majlis Keselamatan Negeri Kelantan dan Pengerusi Pembangunan Negeri dengan dua sebab iaitu keperluan dan kecemasan.

Bandingkan sikap Tun Abdul Razak dengan anak beliau (Datuk Seri Najib) yang menerajui pemerintahan negara sekarang. Dalam kes tuntutan royalti minyak ini, Tok Guru (Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) tulis surat kepada Perdana Menteri sebanyak tiga kali, satu surat balas pun tidak diterima.

Jadi, kalau kita mempunyai sikap yang betul, secara automatiknya keadaan masyarakat akan menjadi harmoni. Oleh kerana saya properpaduan, saya kena asingkan pemimpin yang mempunyai sikap dan track record yang tidak baik.

Maknanya, kerjasama dua parti ini adalah mustahil direalisasikan?
HUSAM: Peluang itu ada dan saya yakin akan berlaku selepas Pas, insya-Allah memperoleh majoriti mengambil alih pemerintahan negara. Ketika itu, UMNO akan bersatu dengan Pas. Bagi saya, yang tidak mahu bersatu sekarang ialah UMNO.

Tetapi, Pas dilihat ketara menolak penyatuan dengan UMNO?
HUSAM: Kalau kita nak mengurat anak dara orang tetapi anak dara itu menolak, tetapi kita nak jugak kena gunalah strategi baru. Gunalah cara baik, pujuk dia, hantar dia hadiah, lama-lama mungkin dia nak.

Ini tidak, Pas dijadikan mangsa kritikan, kutukan di media dengan pelbagai tohmahan kata Pas tolak, anti-perpaduan... hati mana nak terbuka. Jadi, melihat keadaan itu, ia membuktikan sama ada UMNO ni tak pandai nak mengurat atau memang dia (UMNO) tak mahu perpaduan. UMNO dilihat lebih banyak bersandiwara dan tidak serius pun menjayakan isu ini

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Terdapat ralat dalam alat ini
Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....