Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 31 Ogos 2011

Fakta Sejarah : Cakaplah Benar Walaupun Pahit


KUALA LUMPUR, 31 Ogos: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, manusia perlu jujur dalam mengkaji dan menafsir sejarah tanpa prejudis.
“Secara peribadi, saya merasakan adalah perlu untuk kita jujur dalam mengkaji dan menafsir semua fakta sejarah. Cakaplah benar, walaupun ia pahit,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini sebagai mengulas isu kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang diputarbelitkan oleh media perdana.

Dalam isu sejarah kejadian Bukit Kepong yang dibangkitkan Mohamad dalam satu ceramahnya yang sengaja dijadikan isu kontroversi hangat oleh Umno baru-baru ini, Tuan Ibrahim berkata isu siapa pejuang dan siapa pengkhianat amat berkait rapat dengan bagaimana isu asas itu.
"Apakah British dan konconya yang telah menjajah negara ini dianggap kita sebagai hero ataupun penjajah?

“Kaitannya adalah kerana kalau negara terima mereka sebagai penjajah, maka secara logiknya semua yang menentang penjajah akan dianggap sebagai hero.

"Inilah yang terjadi kepada penilaian baru sejarah Mat Kilau, Tok Gajah, Tok Bahaman, Tok Janggut, Abdul Rahman Limbong dan yang lain-lainnya. Mereka ini bangun mengajak rakyat menentang penjajahan British dan sejarah kini menganggap mereka hero dan pejuang,” kata beliau.

Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya baru-baru ini menyiarkan Mohamad Sabu sebagai mendakwa Muhammad Indera, lelaki yang bersekongkol dengan Goh Pen Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai tersebut.

Ini disusuli pula dengan pelbagai kecaman daripada pemimpin-pemimpin Umno, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, timbalannya Muhyiddin Yassin dan terbaru mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Selain itu, Utusan melaporkan, timbalan presiden PAS itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, turut mendakwa Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana menganggap mereka sebagai pegawai British.

Tuan Ibrahim menegaskan bahawa kedudukan dan jasa Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman dan lain-lain sebagai nasionalis sehingga berjaya merunding kemerdekaan negara pada 1957 dalam sejarah negara, walaupun mereka pernah menjadi pegawai British tidak perlu dipertikaikan, dinafikan dan jauh sekali nak dipersoalkan dalam tafsiran sejarah.

“Namun jika hanya merujuk kepada tahun 1950, apakah pula status golongan yang melawan penjajah British dan kerajaan British pada waktu itu – adakah mereka adalah hero ataupun pengkhianat?” soal beliau.

"Disebabkan pada zaman British menjajah negara kita, British telah berjaya memperalatkan beberapa tokoh Melayu untuk bersekongkol dengan mereka, namun tidak dinafikan ada yang bersekongkol untuk menghalau British dari dalam kerajaan, katanya maka kini, timbul satu tafsiran baru daripada segi sudut sejarah.

“Kita harus faham kenapa berlakunya penentangan terhadap Inggeris oleh rakyat dari pelbagai bidang - ada yang menyertai PKMM, PKM dan lain-lain - semuanya bagi menentang penjajah British dan mereka yang bersekongkol dengan penjajah British.

"Atas penilaian inilah, kita menafsir semula sejarah dan menganggap tokoh-tokoh pejuang yang melawan penjajah British sebagai hero.
Jikalau itu adalah tafsiran kita, bagaimana pula dengan golongan yang sanggup bersama dengan penjajah British? Apakah mereka juga hero?” tanya beliau, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

“Jika dua-dua pula jadi hero, siapa yang jadi pengkhianatnya? Takkan semua hero, dan takkan pula semua jadi pengkhianat? Jadi landasan mana dalam tafsiran sejarah yang perlu diikut, itulah persoalannya.
Katanya, secara penakulan mantik dalam menafsir sejarah secara hitam-putih, kalau yang melawan British adalah hero, maka yang bersekongkol adalah pengkhianat.
"Yang menyusahkan dan melawan arus penakulan mantiknya sekarang ialah apabila ada pihak yang hendak menjadikan golongan yang bersekongkol dengan British ini juga sebagai hero,” terang beliau lagi.

Secara menafsir sejarah secara jujur, Tuan Ibrahim berpendapat bahawa semua kumpulan yang menentang penjajah waktu itu (1950) bertujuan untuk menghalau penjajah walau di atas landasan mana mereka berjuang sekalipun.

Namun demikian, kata beliau ia tidak boleh menafikan ada antara mereka yang mempunyai niat lain selepas berjaya “menghalau penjajah” – namun apa yang pasti, “menghalau penjajah” merupakan common goal yang pertama golongan ini pada waktu itu walaupun mimpi mereka lain-lain.

“Pada tahun 1950, adakah pihak komunis menentang penjajah ataupun negara? Sudah tentulah penjajah British. Itu hakikat kerana negara belum lagi Merdeka, yang ditentang mereka ialah kerajaan British dan orang yang dilihat bersekongkol dengan penjajah British yang menakluki Tanah Melayu.

Selepas Merdeka, adakah komunis menentang penjajah ataupun negara? Sudah tentulah negara yang sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British, maka di sinilah sebab utama mereka perlu ditentang habis-habisan. Tapi harus diingat, ini adalah waktu Merdeka, yang jauh berbeza situasinya pada 1950 ketika mereka menentang penjajah British.

"Oleh itu, soal menyokong komunis tidak timbul jika kita ikhlas dalam mengkaji dan menafsir sejarah tanpa prejudis,” tegas beliau, sambil menambah sekiranya tafsiran sejarah dibuat secara jujur tanpa prejudis, tujuan, motif dan situasi suatu-suatu peristiwa adalah berlainan daripada satu era ke satu era.

“Kita harus terima realiti waktu itu (1950) dan sudah tentunya ia tidak sama dengan realiti selepas Merdeka sebagaimana yang saya tegaskan tadi, bahawa tidak boleh dinafikan masing-masing ada agenda tersendiri SELEPAS menghalau penjajah,” kata beliau.

Selasa, 30 Ogos 2011

Bukit Kepong : Video Dan Teks Penuh Ucapan Mat Sabu





Bukit Kepong, Teks Penuh Ucapan Mat Sabu...Bukan Pengkhianat Pun!!!

Saya terpaksa mendengar berpuluh kali untuk mendapatkan teks di bawah berkenaan ucapan Mat Sabu berkaitan Bukit Kepong. Ini kerana videonya 'serabut' sedikit!! Ikuti ucapan di bawah.

.....Bukit Kepong, polis itu polis British, hak serang Bukit Kepong tulah pegawai kerajaan, ketuanya MaT Indra, Melayu, tetapi semua sejarah itu ditutup, Jins Samsuddin buat filem, Jins Samsuddin tu UMNO, cerita bukit Kepong, hak serang balai polis tu penjahat, polis tu polis British, sebelum merdeka negara kita diperintah oleh British, tapi dia buat filem yang hero hak pertahan balai polis, hak serang tu pengganas, padahal Mat Inda ketua penyerang balai polis tu dan akhirnya dia dihukum gantung di Jering Taiping, begitulah juga Tok Janggut, Tok Janggut ni lawan British, tapi sebelum British nak..nak bunuh dia, dia menghasut Sultan Kelantan untuk mengishtiharkan Tok Janggut sebagai penderhaka, bila ishtihar Tok Janggut sebagai penderhaka, barulah tok Janggut dihukum gantung di Pasir Puteh Kelantan. Semua sejarah negara kita bohong....

Maksud keseluruhannya, sepatutnya yang melawan British adalah hero, tetapi sejarah di Malaysia, yang melawan British adalah penderhaka dan yang mempertahankan British adalah hero. Itulah yang dimaksudkan Mat Sabu secara umum. Dia bercerita tentang menentang British tetapi Utusan Malaysia menambah dengan 'komunis'. Barulah gempak!! UM memang pandai dan itulah kerja Utusan!! -terima kasih kepada ek-ele.net

Video & Gambar : Aidilfitri 2011 Bersama Warga Pas Beris Pak Abu











Bertempat di Surau Hj Husin Beris Pak Abu Jerteh Terengganu,LAGI GAMBAR DISINI

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARI TINTA HIJAU DKB



Selamat Hariraya Aidilfitri Maaf Zahir Batin dari ambo buat semua pengunjung blog TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT.Semoga berbahagia di hari yang mulia...

Isnin, 29 Ogos 2011

Video : Pesanan Tok Guru Nik Aziz Sempena Syawal 1432 Hijrah



Khianat: Wajah Tok Guru Nik Aziz diconteng salib




Sekurang-kurangnya tiga kain rentang PAS yang digantung sebagai mengalukan kehadiran bulan Ramadan dan sambutan Hari Raya Aidil Fitri di sekitar Shah Alam diconteng pihak tidak bertanggungjawab.

Malah lebih teruk dari itu, beberapa wajah pemimpin PAS pada kain rentang itu diconteng dengan tanda salib.

Kejadian tersebut dikesan sejak semalam di sekitar kawasan Seksyen 23, Shah Alam.

Antara yang menjadi mangsa perbuatan khianat tersebut adalah wajah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Abdul Samad yang diconteng dengan dakwat merah.

Menurut seorang penduduk yang memaklumkan kejadian itu kepada Harakahdaily, beliau berkata perbuatan khianat dan tak berakhlak tersebut dipercayai dilakukan semasa waktu berbuka puasa dan waktu ramai orang berada di masjid dan surau utk qiamullail.

"Sebelum kejadian ini sudah 4 kali kain-kain rentang sambut Ramadan yang jumlahnya 12 bidang kesemuanya telah dipotong pada waktu yg sama,' katanya yang tidak mahu namanya disiarkan.

Kejadian itu dipercayai ada kaitan dengan tindakan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) terhadap Gereja Methodist Damansara Utama awal Ogos lalu yang kini hangat diperdebatkan semua pihak.

Berhubung isu itu, PAS menyatakan pendirian mereka agar Jais membuat pendakwaan jika mempunyai bukti wujud usaha mengkristiankan orang Islam.

Sementara itu, Khalid ketika dihubungi Harakahdaily melahirkan rasa kesal dengan tindakan "puak-puak jahat" tersebut.

"Ini kerja orang yang tidak ada akhlak. Saya tidak mahu kata Umno yang buat tetapi rakyat tahu siapa yang buat ini dan dapat menilai sendiri," katanya.

Menurutnya lagi, PAS tidak pernah membuat perkara serupa kepada mana-mana pihak walaupun tidak berpuas hati terhadap satu-satu isu.

"Conteng salib itu seperti tuduh orang jadi Kristian lah. Ini bukan benda ringan, tetapi dah mereka jahil nak buat macam mana," katanya yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.

Ditanya sama ada beliau akan membuat laporan polis, beliau bagaimanapun tidak akan berbuat demikian dan hanya berdoa kepada Allah agar pihak yang bertanggungjawab diberikan hidayah.Hrkh

Sabtu, 27 Ogos 2011

Gambar : Sekitar Munajat Pilihanraya Rakyat Kelantan








PAS Johor: Kerusi lebih kerana peningkatan sokongan?


PETALING JAYA: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) mahu lebih banyak kerusi ditandingi oleh calon bukan Melayu dalam pilihan raya umum ke 13 kerana sokongan yang semakin meningkat di kalangan masyarakat berkenaan, kata Timbalan Ketua N Balasubramaniam.

Sementara itu, Ketua Dewan Hu Pang Chaw ketika dihubungi berkata, “hanya calon yang setia dan sesuai akan dicalonkan untuk pilihan raya kali ini.”

Bagaimana pun, beliau memberitahu keputusan pencalonan akan diserahkan kepada pimpinan PAS Pusat kerana masih ada waktu untuk mempertimbangkan perkara ini.

Kenyataan beliau ini adalah berikutan pemerhatian dan maklum balas yang mendapati peningkatan sokongan masyarakat Cina terhadap parti Islam itu.

“Sokongan di kalangan masyarakat Cina telah meningkat kerana masyarakat mahukan perubahan,” kata Hu yang telah melawat beberapa kali kawasan sekitar Johor tahun ini.

Justeru itu Hu yakin bahawa peningkatan sokongan akan turut meningkatkan jumlah undi calon PAS di Johor. Keyakinan Hu turut diluahkan berdasarkan rancangan beliau untuk menubuhkan dewan himpunan peringkat parlimen di seluruh Johor.

PAS negeri pernah mencalonkan R Kumutha pada kali pertama dalam pilihan raya umum 2008 di Tiram.

Kumutha telah bertanding atas tiket PKR kerana perlembagaan PAS tidak membenarkan masyarakat bukan Islam bertanding atas tiket PAS.

PAS memegang dua kerusi Dewan Undangan Negeri di Johor iaitu Sungai Abong dan Maharani.

Pandangan Hu turut disokong dan diterima Ketua Penerangan PAS Johor, Suhaizan Kaiat. Beliau memberikan dua sebab yang membawa kepada peningkatan sokongan masyarakat bukan Melayu di Johor.

“Sokongan terhadap PAS semakin baik di kalangan bukan Melayu terutamanya sekitar Johor Bahru kerana mereka melihat perkembangan politik di Selangor yang mempunyai perkembangan sosio-politik yang serupa dengan Johor.

“Selain itu, perubahan kecil politik di Singapura turut memberi kesan kerana mereka yang bekerja di Singapura dan mempunyai keluarga di Johor,” kata Suhaizan.FMT

Jumaat, 26 Ogos 2011

Lagi Keraguan Dalam Daftar Pemilih Dibongkar !!!


KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Dewan Pemuda PAS hari ini membongkar lagi keraguan dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Terbaru, Timbalan Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi, Mohd Adram Musa terdapat perubahan status terhadap nama 'jarang didengar' yang ada dalam senarai SPR tetapi tiada dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang didedahkan mereka sebelum ini.
Individu tersebut adalah Jumaayah Binti Alus yang kini namanya sudah ada dalam rekod JPN.
Pada 22 Ogos lalu, pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi, Suhaizan Kaiat mendedahkan lima nama unik yang jarang didengar dan mempunyai dua nombor kad pengenalan berbeza.
Nama-nama tersebut seperti berikut:
1. Jumaayah Bin Alus. Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 511122105834 dan 511122105754. Kedua-duanya dibezakan pada digit ke-10 dan ke-11.
2. Sainam Binti Tukisan: Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 500307105490 dan 500307105474. Kedua-duanya di bezakan pada digit ke 11 dan 12 sahaja.
3. Katimah Binti Kadni: Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 500808015282 dan 500808015290. Kedua-duanya dibezakan oleh digit ke-11 dan ke-12
4. Nesam Banu Bt Mohammad Fahmi: Identiti ini adalah pengundi pos. Nombor tenteranya adalah T373594 dan T375594. Kedua-dua nombor tentera ini dibezakan pada digit ke-4 sahaja.
5. Lanuddin Bin Ngah Mat Nasir: Identiti ini adalah undi pos dan memiliki dua nombor keanggotaan polis iaitu RF107781 dan RF107881. Kedua-dua nombor keanggotaan ini dibezakan pada digit ke-6.
Selain itu, ada di antara mereka termasuk nama Jumaayah Binti Alus hanya ada dalam senarai SPR dan tiada dalam rekod JPN.
Bagaimanapun statusnya hari ini telah bertukar dan kini MyKadnya wujud dalam rekod JPN apabila disemak menggunakan salah satu nombor kad pengenalannya iaitu 511122105834.
"SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) didesak membersihkan Daftar pemilih terlebih dahulu sebelum menunding jari kepada pihak lain.
"Apa yang jelas SPR hanya cuba melepaskan diri dengan menyalahkan JPN ,dari siri pendedahan yang telah dibuat oleh Dewan Pemuda Pas Malaysia," ujar Adram.
Selain itu, beliau juga turut mendedahkan enam lagi nombor kad pengenalan yang didakwa ada dalam senarai SPR tetapi tiada dalam rekod JPN.

Laporan Penuh Perbicaraan Kes Liwat DS Anwar 26 / 8 / 2011


KUALA LUMPUR: Hari ini masuk hari ke-5 Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipanggil membela diri dalam perbicaraan Fitnah II yang dihadapinya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Hari ini, pakar DNA, Dr Brian Mc Donald menyambung keterangannya di Mahkamah bahawa ada kemungkinan sperma pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan ditemui pada duburnya sendiri.
Beliau menjelaskan perkara itu kerana Ahli Kimia yang menjalankan analisa pada sampel, Dr Seah Lay Hong, tidak menjalankan analisanya dengan betul.
Menurutnya, Dr Seah tidak mengasingkan sel-sel sperma daripada sel bukan sperma yang ditemui pada rektal pengadu, dengan mengandaikan adanya sel-sel ‘epithelial’ pada pecahan (sperma).
Semalam saksi ke empat pembela itu mempersoalkan prosedur yang dijalankan untuk menganalisa sampel DNA yang diambil dari tubuh Mohd Saiful.Menurutnya, sampel yang sudah tercemar tidak boleh diterima sebagai bukti.
Beliau mempertikai kandungan DNA yang tinggi dalam sampel air mani yang dianalisa Jabatan Kimia Malaysia.
Ini kerana menurutnya, sampel air mani yang berada di dalam rektum seorang lelaki selama lebih 56 jam sebelum calitan air mani itu diambil dengan putik kapas sepatutnya mempunyai kandungan DNA yang sudah merosot.
Turut dibangkitkan adalah mengenai kelayakan makmal ujikaji DNA Jabatan Kimia yang tidak diakreditasi dengan pensijilan ISO17025. Sijil itu dikeluarkan oleh American Society of Crime Laboratories Directors (ASCLD).

Berikut lintas langsung perbicaraan pada hari ini yang menyaksikan Dr Brian menyambung keterangan beliau.

9.15 pagi: Perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bermula dengan pakar DNA, Dr Brian Mc Donald masuk ke kandang saksi untuk menyambung memberi keterangan.Ahli kimia Jabatan Kimia Malaysia, Dr Seah Lay Hong duduk di antara Peguam Cara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden Noorn Badaruddin.

9.19 pagi: Dr McDonald menerangkan kepada mahkamah cara untuk mengekstrak DNA daripada sel sperma.

9.29 pagi: Menurutnya, bahan kimia dikenali dengan nama DTT digunakan untuk mengekstrak DNA daripada sel sperma.

9.34 pagi: DTT akan ‘membuka’ kepala sperma membolehkan DNA diekstrak, kata Dr McDonald.

9.35 pagi: Karpal singh tiba di mahkamah.

9.44 pagi: “Jika analisa DNA tidak dilakukan dengan betul, bolehkah kita anggap sebahagian DNA tidak datang daripada sperma?” tanya Ram Karpal“Ya, sebahagian DNA boleh datang daripada sel-sel epitelia (kulit),” balas Dr McDonald.

9.53 pagi: Berdasarkan pemerhatiannya, ada kemungkinan Dr Seah tidak melakukan ujian DTT dengan baik, kata Dr McDonald.Berdasarkan pemerhatiannya, ia tidak dilakukan oleh Dr Seah, kata Dr McDonald.“Berdasarkan bukti Dr Seah, beliau tidak menjalankannya.“Sebab beliau tidak tahu samada terdapat DNA sel epitelia (kulit) dalam sampel sperma yang diambil,” kata Dr MacDonalds.
9.58 pagi: McDonald berkata adalah mungkin yang sperma Saiful berada dalam duburnya.“Jika dia (Seah) telah melakukannya dengan betul, kami boleh menyingkirkan kemungkinan sebegitu. Sampel diambil tidak boleh bergantung pada punca (DNA Saiful).”Sankara: Bolehkah kita dengan pasti mengatakan yang sperma Saiful bukan dalam duburnya?McDonald: Tidak, dia (Seah) mengagak yang terdapat sel lain. Dia tidak buat ujian DEP dengan betul.

10.04 pagi: McDonald kata DNA lelaki Y lebih dominan dalam B7.(Keterangan terdahulu menyebut DNA Lelaki Y telah didapati pada B7, B8 and B9)

10.05 pagi: McDonald berkata DNA Saiful dominan pada B8.

10.07 pagi: McDonald berkata, “Kita tidak boleh memastikan sperma Saiful masuk dalam duburnya sendiri.

10.07 pagi: Dr Seah tidak boleh menganggap DNA Saiful yang dijumpai dalam putik kapas ditanda B8 dan B9 datang daripada kulit Saiful kerana beliau tiada bukti untuk membuktikannya, kata Dr McDonald.

10.15 pagi: Pakar DNA menerangkan proses tersebut perlu mengasingkan sel-sel sperma dengan sel bukan sperma pada rektal pengadu.

Dakwat Kekal : PAS Alukan Kenyataan SPR


KUALA LUMPUR, 26 Ogos: PAS menyambut baik jika Pengerusi SPR membayangkan mahu menggunakan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang bagi mengelak pengundian berganda.

Bagaimanapun kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, jika benar ia diguna menggantikan biometrik, ianya hanya satu daripada lapan tuntutan reformasi pilihan raya yang dituntut PAS dan Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih) selama ini.

Selain penggunaan dakwat kekal, tujuh lagi tuntutan lain adalah pembersihan senarai undi, mereformasikan undi pos, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, mengukuhkan institusi awam serta menghentikan rasuah dan politik kotor.

"PAS menerima jika SPR bercadang mahu melaksanakan dakwat kekal sebagaimana dinyatakan SPR.

"Bagaimanapun itu hanya satu daripada tuntukan kita dan juga Bersih yang berjumlah lapan kesemuanya," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof semalam bahawa penggunaan dakwat kekal untuk mengelak pengundian berganda, adalah kurang bermasalah daripada menggunakan sistem biometrik.

Tambahnya lagi, walaupun biometrik adalah "sistem yang sempurna" di segi teorinya, tetapi wujud kelemahan bila diamalkan.

Ianya termasuklah tidak mampu mengesan undi dua kali bagi mereka yang mempunyai dua kad pengenalan dan menyulitkan proses semasa pembuangan undi.

Selain itu, SPR juga turut mengakui bahawa sistem biometrik sangat mahal dan memerlukan masa yang lebih lama untuk dipersiapkan berbanding dakwat kekal yang lebih murah dan cepat.

Sehubungan itu, beliau yang kini berada di tanah suci Mekah berkata, SPR perlu melihat kesemua tuntutan itu bagi menjamin pilihan raya yang benar-benar bebas dan adil.

Kesemua tuntutan yang dikemukakan katanya, bersifat mendesak dan perlukan pembaharuan segera khususnya dalam aspek pendaftaran pemilih yang kini berdepan pelbagai keraguan yang didedahkan.Hrkh

Video : Perutusan Eidul Fitri Tuan Guru Presiden Pas

Video : Perutusan Eidul Fitri Pesuruhjaya Pas Terengganu

Rabu, 24 Ogos 2011

Menteri Dalam Negeri Terima Ugutan Bunuh ??


KUALA LUMPUR, 24 Ogos — Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein( gambar ) hari ini menerima ancaman bunuh — nota tulisan tangan dan dua peluru yang dikirim dalam sebuah buku.Polis sedang menyiasat perkara tersebut.

Mengumumkan perkara itu di sini petang ini, Hishammuddin berkata buku berisi dua butir peluru itu diterima menerusi perkhidmatan pos biasa hari ini dan ia dikesan ketika bungkusan tersebut dibuka oleh seorang kerani pegawai khasnya kira-kira 2 petang tadi.

“Kedua-dua peluru turut diiringi nota tulisan tangan dalam Bahasa Melaysia, mengugut saya,” kata beliau pada majlis berbuka puasa di Pantai Dalam di sini, hari ini.

Naib Presiden Umno ini berkata beliau pernah menerima ugutan seumpama itu sebelum ini tetapi ini kali pertama disertakan dengan peluru.

Hishammuddin menambah beliau tidak tahu motif tindakan itu.Beliau juga tidak berkongsi mesej nota ugutan itu.Katanya, peluru dan nota itu telah diserahkan kepada polis untuk siasatan.

Beberapa ahli politik pernah menerima peluru sebelum ini, termasuk Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh.

Julai lalu, Pengerusi Bersih 2.0 Datuk S Ambiga dan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin juga menerima ugutan bunuh dalam bentuk SMS.TMI

[ Video ] Wacana Sinar : Ulama Politik, Untuk Dakwah atau Parti?




DAP Ketua Menteri Melaka? BN Bermain Api

PETALING JAYA: PAS Melaka mendakwa Umno-Barisan Nasional (BN) mula bermain api dan menyebarkan dakyah dengan mengatakan DAP akan menjadi Ketua Menteri Melaka jika Pakatan Rakyat menang dalam pilihan raya umum (PRU) ke 13.

“Pemimpin Umno masuk ke kampung-kampung berkempen mengatakan DAP akan jadi Ketua Menteri jika Pakatan Rakyat memerintah Melaka.

“Ini fitnah kerana Pakatan Rakyat tidak pernah memutuskan akan melantik pemimpin DAP sebagai Ketua Menteri Melaka selepas pilihan raya umum, kata Ketua Penerangan PAS Melaka, Kamaruddin Sidek.

Ujar beliau, “kita minta Umno jangan memainkan isu ini kerana ia sensitif, kita minta mereka menghentikan segera fitnah tersebut.”

Beliau berkata, BN membuat dakyah itu bagi menjauhkan pengundi Melayu menyokong Pakatan Rakyat.

“Fakta bahawa jika Pakatan menang majoriti di kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Melaka, wakil rakyat DAP menjadi Ketua Menteri tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat majlis pimpinan Pakatan Rakyat negeri Melaka.

Perang saraf

“Ini semua adalah perang saraf Umno-BN,” katanya ketika dihubungi FMT hari ini.

Melaka mempunyai 28 kerusi Dun dan ketika ini BN menguasai 23 kerusi manakala Pakatan Rakyat lima semuanya oleh DAP. Pakatan

Rakyat memerlukan sekurang-kurangnya 15 kerusi Dun untuk memerintah negeri Melaka.Pada PRU 2008, DAP bertanding lapan kerusi, PAS 12 dan PKR tujuh kerusi.

Pengarah Pilihan Raya PKR Melaka, Mohamad Yusof Abdullah menegaskan tidak mungkin wakil rakyat DAP menjadi Ketua Menteri Melaka kerana mereka bukan majoriti di kalangan pembangkang.

“Majoriti kerusi adalah Melayu dan sekaligus bermakna Ketua Menteri merupakan orang Melayu walaupun Pakatan Rakyat yang memerintah,” katanya.FMT

Video : Saya pernah syor Mahathir ‘tak pecat, tak tuduh Anwar liwat’-Harussani





SHAH ALAM, 24 Ogos ─ Menyingkap kembali peristiwa 13 tahun lalu, Tan Sri Harussani Zakaria mendedahkan beliau pernah cuba untuk bertemu dengan Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak memecat dan juga tidak mengenakan tuduhan liwat ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Namun jelas Mufti Perak (gambar) ini, bekas perdana menteri itu enggan menemui beliau.

“Saya, banyak perkara suruh Dr Mahathir berhenti (tidak lakukan), tapi ada tiga perkara beliau tidak mahu berhenti, yang pertama bila nak pecat, Anwar saya ditahan daripada jumpa perdana menteri.

“Saya kata kepada pembantu (Dr Mahathir) pecat Anwar pengaruh bukan sikit boleh pecah Melayu... bila nak buat tuduhan liwat, saya kata kalau nak pecat Anwar (dari timbalan perdana menteri) buat rombakan Kabinet, letak di kementerian lain... tapi saya tidak dibenarkan jumpa perdana menteri,” katanya pada Wacana Ulama Politik Untuk Dakwah Atau Parti hari ini.

Anwar dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno pada September 1998.

Kemudian beliau berhadapan dengan kes salah guna kuasa dan liwat.

Anwar, Ketua Umum PKR, menghadapi tuduhan liwat kali pertama pada 1998 yang dikaitkan dengan beberapa individu yang rapat dengannya seperti Azizan Abu Bakar dan Sukma Darmawan.

Kes itu telah mencetuskan kegemparan di seluruh negara dan dunia terutamanya masyarakat Melayu kerana tokoh itu dijatuhkan dengan tuduhan yang terlalu serius.

Anwar kini berdepan dengan satu lagi tuduhan liwat yang melibatkan pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan - kes masih dalam perbicaraan.

Tegas Harussani, tindakan Mahathir memecat Anwar telah menyebabkan perpecahan orang Melayu.

“Saya kata pecat Anwar pecah Melayu, saya juga minta jangan buat tuduhan liwat . . . saya kata kalau tiada saksi buruk padahnya,” katanya.

Turut menjadi ahli panel wacana ialah Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ulama muda Umno Fathul Bari Mat Jahya.

Wacana itu dipengerusikan bekas Mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Harussani juga berkata umat Islam wajib berjihad mempertahankan akidah agama dalam isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja awal bulan ini.

Ini kerana jelas beliau, agama bukan Islam tidak dibenarkan untuk disebarkan kepada umat Islam seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Soal akidah kita tidak boleh main-main, kita perlu berjihad . . . kalau tidak berjihad habis kita,” katanya.

Gereja Methodist Damansara Utama menjadi tumpuan sejak beberapa minggu lalu selepas Jais melakukan pemeriksaan ke atas satu majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di premis itu.

Tindakan Jais itu mendapat bantahan banyak pihak, namun dipertahankan Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang menegaskan terdapat usaha untuk memurtadkan umat Islam pada program itu.TMI

"Saya Tidak Perlu Minta Maaf Dengan Najib Dan Rosmah" - Badrul Hisyam





SHAH ALAM 24 OGOS : Gesaan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan agar blogger di Malaysia mencontohi tindakan akhbar Indonesia, Kompas yang memohon maaf kepada Perdana Menteri Najib Razak dan isterinya, disambut dingin Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisyam Shahrin.
Beliau menegaskan adalah tidak menjadi keperluannya untuk memohon maaf kepada Najib isterinya, Rosmah Mansor, sebaliknya kedua- dua mereka harus menjawab segala persoalan yang ditimbulkan bersabit pendedahan cincin berlian yang didakwa dibeli Rosmah, bernilai RM24.45 juta.

Badrul berkata, segala pendedahan beliau bersabit pembelian cincin itu berlandaskan bukti yang kukuh dan bukannya tomahan kosong seperti mana yang sering dilakukan blogger pro- Umno.

Semalam, sebaik sahaja Rais menggesa agar blogger dinegara ini memohon maaf kepada pemimpin Umno, laman blog Badrul menjadi sasaran kritikan pelayar internet pro- Umno, menggesanya agar membuat permohonan maaf kepada pemimpin Umno.

Sebelum ini, akhbar Indonesia, Kompas membuat permohonan maaf kepada Najib dan isterinya, Rosmah Mansor bersabit isu pembelian cincin itu, yang disiarkan pada 4 ogos lalu.

Badrul hari ini, menerusi laman blognya menegaskan, apa yang perlu dilakukan rakyat Malaysia kini adalah mendesak Rosmah agar menjawab segala persoalan yang berlegar diminda rakyat.

Isu pembelian cincin berlian didedahkan hampir sebulan yang lalu, namun Rosmah mengambil pendekatan berdiam diri dan enggan melayan persoalan yang berbangkit.

Cincin berlian berpengenalan Natury Fancy Gray Cushion Cut Diamond, telah dibawa masuk melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), dengan pengisytiharan harga bernilai RM24,458,400.

Apa yang mengejutkan, cincin buatan Jacob & Co itu, bebas daripada sebarang cukai. Ia tampak pelik walhal perkhidmatan kepada rakyat dikenakan cukai kerajaan seperti Astro, telekomunikasi dan banyak lagi termasuklah pembelian makanan serta minuman.

Pada 13 Julai 2011, Badrul diiringi wakil SAMM, Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang dan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang tampil membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersabit dakwaan itu dan disertakan pelbagai bukti bagi menguatkan dakwaannya.

Sebaik sahaja siasatan SPRM bermula, sistem kastam di Kargo, KLIA mengalami gangguan dan tergendala hampir tiga jam. Kakitangan agen pengurusan kargo tidak lagi boleh mengakses sistem kastam seperti biasa selepas itu, pelbagai 'syarat' dikenakan dan semuanya dijalankan secara 'manual'.

Satu perkeliling ditampal mengenai perkara ini di papan kenyataan di Kargo, KLIA tetapi hanya beberapa jam dan ditanggalkan kembali mungkin kerana tidak mahu 'arahan rasmi' itu bocor.

Fakta bersabit cincin itu mula bercanggah apabila, terdapat sesetengah pihak yang mendakwa belian itu dibawa keluar dari Malaysia ke Singgapura, 4 hari selepas itu.

Tidak semena- mena timbul isu cincin berlian itu sebenarnya untuk satu pameran berlian yang diadakan secara sulit, di tempat yang sulit dengan tetamu- tetamu yang sulit.

Badrul melalui laman blognya menyatakan seorang pegawai kastam yang enggan dikenali menyatakan, jika sesuatu barangan dibawa masuk ke negara ini atas tujuan pemeran, pihak kastam sepatutnya mengisi borang Ata Carnet.

Ata Carnet adalah borang permohonan untuk membawa masuk apa jua barangan untuk dipamerkan untuk tempoh maksima setahun.

Namun, borang tersebut tidak diisi dan tentunya mematahkan hujah cincin semahal itu dimasukkan ke Malaysia tanpa sebarang cukai untuk tujuan pameran semata- mata.

Justeru, Badrul menegaskan, Najib dan Rosmah tidak perlu berdolak dalih dan menjawab segala persoalan yang timbul.TVS

Selasa, 23 Ogos 2011

PAS Sedia Hadapi Saman Fitnah Umno


KUALA TERENGGANU: PAS bersedia menghadapi saman fitnah yang bakal dikemuka Umno berhubung isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Umno berhak berbuat demikian dan PAS pula berhak mempertahankan kenyataan pemimpinnya.

"Ikut dia (Umno)...dia nak saman itu hak dia, hak kita membela diri," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas penangguhan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, di sini, Selasa.

Beliau diminta mengulas berhubung saman fitnah RM10 juta yang bakal dikemukakan Umno terhadap Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berhubung kenyataannya yang mengaitkan Umno dengan pemeriksaan Jais di Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lepas.

Abdul Hadi juga menegaskan parti itu tetap mempertahankan Mustafa kerana percaya kenyataan beliau disokong bukti kukuh.

Ditanya sama ada beliau telahpun ditunjukkan bukti-bukti tersebut oleh Mustafa, Abdul Hadi berkata: "InsyaAllah...".

Semalam, Setiausaha Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed dalam sidang medianya memberitahu selain Mustafa, pihak lain yang dikenal pasti terlibat termasuk mereka yang menerbitkan kenyataan itu juga akan disaman. - BERNAMA

Kes liwat Anwar: Sampel sperma dari dubur Saiful tak ‘layak’ dijadikan bukti


KUALA LUMPUR, 23 Ogos — Pakar forensik Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata spesimen sperma diambil dari bahagian dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak boleh digunakan sebagai bahan bukti dalam kes liwat kerana keadaannya telah terjejas dan hanya diperoleh 56 jam selepas hubungan seks didakwa berlaku.

Dr David Wells mendakwa sampel-sampel DNA yang diperoleh tidak mungkin sesuatu yang “bermakna” dan adalah penting ia telah dihantar untuk tujuan analisis dengan segera.

“Selepas satu tempoh yang lama, sampel tidak berada dalam keadaan baik,” kata beliau di mahkamah hari ini.

Sebelum ini, mahkamah diberitahu bahawa spesimen DNA Saiful diperoleh 56 jam selepas perbuatan seks iaitu ketika dia pergi ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk pemeriksaan perubatan pada 28 Jun 2008 dan kemudian membuat laporan polis.

Mahkamah juga pernah diberitahu bahawa spesimen DNA disimpan 43 jam lagi dalam kabinet oleh pegawai penyiasat Supt Jude Pereira sebelum ia dihantar kepada ahli kimia kerajaan untuk dianalisis.

Dr Wells menekankan dalam borang perubatan Saiful mengatakan terdapat darah dalam dubur, namun keputusan pemeriksaan mendapati sebaliknya.

Beliau juga berkata borang itu tidak diisi dengan lengkap.

“Ia mesti diisi untuk menunjukkan semua pemeriksaan. Saya keliru dengan bahagian penting yang hilang,” kata Dr Wells.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya, Saiful di sebuah kondominium di Bukit Damansara antara pukul 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Beliau boleh dijatuhkan hukuman sehingga 20 tahun penjara jika disabit kesalahan di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan tetapi hukuman sebat tidak akan dijalankan kerana faktor umur.TMI

Video : Mesti Lihat !!! Tazkirah Ramadhan Oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat




Muhasabah Ramadhan disampaikan oleh Ulama' Terkenal, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Isnin, 22 Ogos 2011

Krisis Libya : Regim Gaddafi Akhirnya Tumbang ??

Pejuang-pejuang kumpulan pemberontak memijak gambar pemimpin Libya Muammar Gaddafi di satu sekatan jalan di daerah Qarqarsh, Tripoli. — Foto Reuters
Pejuang pemberontak meraikan kejayaan mereka di daerah Qarqarsh hari ini, sehari selepas menguasai sebahagian besar Tripoli, namun lokasi Muammar Gaddafi belum dikenal pasti. — Foto Reuters

TRIPOLI, 22 Ogos — Sementara kumpulan pemberontak mendakwa sudah pun menguasai 95 peratus Tripoli dan sebahagian besar penduduk tempatan meraikan kejayaan itu — satu persoalan sedang bermain di fikiran pelbagai pihak di seluruh dunia — di mana Muammar Gaddafi sekarang?
Dua anaknya telah ditangkap oleh pemberontak semalam.
Laporan petang ini (waktu Malaysi) menyebut bahawa seorang anak Muammar sedang mengetuai tentera kerajaan ke atas Tripoli manakala seorang lagi anak beliau Al-Mutassim masih berada dalam bangunan Bab Al-Azizya.
Pengerusi Majlis Peralihan Nasional (NTC) Mustafa Abdul Jalil berkata tiada siapa pun tahun di mana Muammad berada sekarang.
Laporan Reuters memetik televisyen Al Arabiya berkata tiada perundingan setakat ini antara majlis tersebut dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengenai nasib Saif al-Islam, salah seorang anak Muammar yang ditangkap.
Perdana Menteri Libya Al Baghdadi Ali al-Mahmoudi dan ketua kesatuan televisyen negaranya Abdallah Mansour dilaporkan berada di pulau Tunisia, Djerba.
Laporan minggu lalu bahawa kumpulan pemberontak dan kerajaan Muammar mengadakan perundingan di pulau itu dinafikan oleh kedua-dua pihak.
Muammar, 69, yang sudah 42 tahun menerajui Libya, semalam meminta rakyatnya menentang kehadiran pemberontak.
“Saya di Tripoli,” kata beliau kepada TV Libya menerusi telefon.“Keluar, saya bersama anda sehingga detik akhir,” kata beliau.
“(Muammar) Gaddafi sudah habis. Kita bebas sekarang,” kata seorang anggota pemberontak, Abdullah kepada Reuters.
Laporan BBC menyebut Muammar tidak kelihatan di khalayak sejak Mei lalu dan kemunculan menerusi televisyen dilaporkan pertengahan Jun lalu ketika bermain catur dengan Presiden Persekutuan Catur Sedunia Kirsan Ilyumzhinov.
Jika benar beliau masih berada di kediamannya di Tripoli, maka kedudukannya boleh disahkan dalam beberapa jam, kata laporan itu.
Pertempuran sengit dilaporkan di sekitar kawasan kediamannya, Bab al-Azizya.Sehingga itu lokasi beliau berada kekal spekulasi dan misteri.

Najib Dan Nazri Digesa Henti Hina Parlimen


KUALA LUMPUR 22 OGOS : PAS hari ini mendakwa kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Aziz berhubung Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) mengenai isu penambahbaikan pilihan raya di negara ini sebagai menghina Parlimen.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, kenyataan Najib itu juga dianggap biadap kerana mengisytiharkan bahawa kerajaan tidak terikat untuk menunggu jawatankuasa itu menyelesaikan tugas-tugas mereka sebelum pilihan raya umum akan datang.

Malah, beliau turut menyifatkan kenyataan itu hanyalah semata-mata untuk menurunkan suhu politik dan tekanan terhadap pentadbiran beliau.

"Bila kata Kerajaan tidak terikat maknanya beliau (Najib) tubuhkan PSC hanya untuk turunkan suhu politik akibat tuntutan rakyat yang mahukan Pilihan Raya yang bersih dan adil. Bagi saya ia penghinaan kepada Parlimen," kata Mahfuz dalam sidang media di Pejabat Agung PAS di sini hari ini.

Minggu lalu, Najib mengumumkan bahawa satu jawatankuasa parlimen akan ditubuhkan berbincang serta mencari kata sepakat mengenai bentuk penambahbaikan yang perlu dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum dilaksanakan pada pilihan raya umum akan datang sekali gus menjadi bukti kerajaan komited dengan sistem pilihan raya yang bersih.

Bagaimanapun jika Parlimen dibubar, PSC tersebut turut akan terbubar sehingga ahli Parlimen baru dipilih dan Parlimen bersidang semula.

"Kalau tubuhkan Jawatankuasa Khas kita seharusnya menghormati dan menunggu keputusan dan cadangan mereka. Kerana mereka dibawah kuasa Parlimen. Kenapa nak tubuh lepas itu bubar sedangkan ia ditubuh untuk selesaikan masalah besar negara," tegas Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pendang.

Namun, Mahfuz tidak menolak kemungkinan kenyataan terbaru Najib selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno kelmarin merupakan respon beliau terhadap masalah dalaman Parti tersebut.

"Saya tidak tahu adakah kenyataan Najib itu dibuat selepas mesyuarat MT Umno kerana tekanan dari musuh beliau dalam UMNO...sehingga beliau terpaksa buat tindakan...Apakah ini maksudnya Pilihan Raya boleh dilakukan bila-bila masa," kata Mahfuz.

Dalam pada itu, beliau turut membidas tindakan Nazri yang 'mendahului' Parlimen dalam satu sidang media kelmarin apabila menetapkan kuota, kriteria pengerusi dan perkara lain berkenaan PSC tersebut tanpa langsung dibincangkan di Parlimen terlebih dahulu.

"Dia tak boleh mendahului Parlimen. Bagaimana ini berlaku, hanya Parlimen sahaja boleh tentukan perkara itu. Menteri hina parlimen dan tak tunggu keputusan Parlimen," tegas beliau.TVS

[Video] Perbicaraan Fitnah Liwat II : Kenyataan Media DS Anwar Ibrahim





KUALA LUMPUR, 22 Ogos: "Semua proses ini tiada apa-apa melainkan satu konspirasi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menyekat aktiviti politik saya dengan sekali lagi cuba memenjarakan saya.

"Oleh itu, saya mengisytiharkan tidak ada kepercayaan langsung terhadap apa saja keputusan mahkamah ini walaupun usaha terbaik telah dibuat oleh para peguam saya."

(Gambar-Anwar dengan ditemani isteri dan anaknya di mahkamah tinggi hari ini)

Inilah kesimpulan yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar dalam kenyataannya di mahkamah tinggi Kuala Lumpur hari ini bagi membela diri beliau.

Anwar menegaskan sekali lagi, ini bukannya perbicaraan jenayah.

"Ini adalah pentas kuasa oleh pihak berkuasa yang dikenakan ke atas saya untuk mengekalkan kuasanya," tegas Anwar lagi.

Kenyataan ini, kata Anwar dibuat berdasarkan pengalaman beliau dalam kes ini berdasar-kan bukti-bukti yang beliau ada dan cara pihak pendakwa mengendalikan kes ini.

Pihak pembelaan akan menyampaikan sepina kepada tujuh saksi, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Turut akan disepina adalah bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan bekas Ketua Polis Melaka, Datuk Mohd Rodhwan Mohd Yusof.

Sebelum ini semasa sesi perjumpaan dengan peguam Anwar, minggu lalu, keempat-kempat mereka tidak mahu ditemubual.

Najib dan Rosmah juga memberitahu peguam yang mewakili ketua pembangkang itu bahawa mereka tidak mahu menjadi saksi pembela.

Bela diri dari kandang tertuduh

Anwar hari ini memilih untuk memberi keterangan membela diri dari kandang tertuduh dengan kenyataannya tidak boleh diperiksa balas oleh pihak pendakwaan.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah sebelum itu memberitahu Anwar, beliau mempunyai tiga pilihan dalam perbicaraan kes liwat ketua pembangkang itu dengan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Tiga pilihan itu adalah pihak pendakwaan boleh menyoal balas beliau; memberi keterangan di kandang tertuduh di mana pihak pendakwaan tidak boleh menyoal balas tertuduh tetapi semasa membuat keputusan mahkamah boleh mengambil kira fakta yang pihak pendakwaan tidak memeriksa balas tertuduh; atau memilih untuk berdiam diri, iaitu tidak memberi sebarang keterangan.

Walaupun Anwar memilih memberi keterangan dari kandang tertuduh, dia masih duduk di atas bangku peguam yang mempunyai kelengkapan sebuah mikrofon, lapor Malaysiakini.

Menurut Hakim Zabidin walaupun tertuduh duduk di kalangan peguamnya, tindakan itu masih dianggap sebagai kenyataan daripada kandang (dok).

Jika Anwar memilih memberi keterangan dari kandang saksi, beliau boleh disoal-balas oleh pihak pendakwaan dan keterangan itu dianggap lebih berwibawa.

Pada kes perbicaraan kes salah guna kuasa dan liwat pertama yang dihadapinya 10 tahun lalu, Anwar membela diri dari kandang saksi.

Pada 16 Mei lalu, Anwar diperintah membela diri selepas, Hakim Zabidin memutuskan Mohd Saiful, pengadu dalam kes liwat itu, adalah bercakap benar dan seorang saksi berwibawa.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008, terhadap pertuduhan melakukkan seks di luar tabii di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Jika disabitkan kesalahan, beliau boleh dikenakan hukumaan penjara sehingga 20 tahun dan disebat.Hrkh

Munajat Perdana PRU 13 Serentak Seluruh Negara

- memohon diberi hidayah kepada rakyat Malaysia menerima perjuangan Islam 

Lajnah Tarbiah Dan Perkaderan Pas Pusat Dengan Kerjasama Lajnah Tarbiah Negeri/Wilayah akan menganjurkan program Munajat Perdana Pilihanraya Umum ke-13 (PU-13) yang akan diadakan pada 26 Ramadhan bersamaan 26 Ogos 2011.

Program tersebut akan bermula pada jam 9.45 malam hari Jumaat Malam Hingga jam 5.50 pagi hari Sabtu 27 Ogos.

Matlamat 'Munajat' adalah bagi mengumpulkan kekuatan rohani dikalangan para petugas PAS dengan bermunajat kepada Allah dan memohon diberi hidayah kepada rakyat Malaysia menerima perjuangan Islam.

Program yang dibuka kepada umum ini diadakan secara serentak di 14 lokasi seluruh negara seperti berikut;

1.      Johor
Markaz PAS Kawasan Simpang Renggam
Kg Shaari, 86200 Simpang Renggam
Johor Darul Takzim

2.      Kelantan
Dewan Zulkifli, Pejabat Perhubungan PAS Kelantan
Jalan Dato’ Pati, Kota Bharu
Kelantan

Munajat di Stadium Sultan Mohamad IV kita Bharu, Kelantan

3.      Perak
Dewan Tuan Guru Samad Noh Air Kuning
Taiping, Perak

4.      Kedah
Kompleks PAS Kedah
KM 13, Jalan Alor Setar-Sungai Petani
Simpang 4, 06650 Alor Setar
Kedah

5.      Melaka
Madrasah Ar-Rahimah
Tolok Gaung, Air Molek
(Bukit Katil) Melaka

6.      Wilayah Persekutuan
Dewan Dato’ Fadzil Noor
Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM)
Lorong Haji Hassan, Off Jalan Batu Geliga
Taman Melewar, Batu Caves, Selangor

7.      Terengganu
Kg Masjid Rusila
Marang, Terengganu

8.      Negeri Sembilan
Muassasah Darul Shariff
Serting, Jempol
Negeri Sembilan

Najib Dan Rosmah Diperintah Beri Keterangan Kes Liwat Anwar

Anwar Ibrahim meninggalkan mahkamah selepas memberi keterangan dari kandang tertuduh di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini. — Foto oleh Choo Choy May

KUALA LUMPUR, 22 Ogos — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya yang baru-baru ini enggan ditemu bual merupakan antara tujuh orang diberi sepina agar memberi keterangan dalam kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Enggan ditemu bual berbeza daripada disepina,” kata peguam utama Ketua Pembangkang Karpal Singh kepada pemberita hari ini selepas Anwar memberi keterangan dari kandang tertuduh.Kes peringkat pembelaan bermula hari ini.

Karpal berkata sebaik sahaja mahkamah mengeluarkan sepina, mereka yang dinamakan dalam perintah mahkamah perlu datang.Kata beliau, perintah mahkamah telah diberi Jumaat lalu.

Pada 12 Ogos lalu, Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor (gambar) muncul di Mahkamah Tinggi untuk bertemu dengan pasukan peguam Anwar.

Bagaimanapun kedua-dua mereka enggan ditemu bual dan tidak akan memberi apa-apa kenyataan melainkan mahkamah mengeluarkan sepina.

Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, yang turut dinamakan sebagai saksi pembela, juga memberikan jawapan yang sama.

Karpal juga berkata mereka yang diarah memberi keterangan ketika prosiding pembelaan masih boleh memohon untuk mengetepikan perintah mahkamah.“Ya, mereka masih boleh (memohon) mengetepikan sepina,” katanya.

Bagaimanapun jelas Karpal, beliau belum dimaklumkan apa-apa mengenai permohonan sedemikian.TMI

Pemergian Azizi Abdullah kehilangan besar buat PAS


KUALA LUMPUR, 22 Ogos: Pemergian novelis terkemuka tanah air, Azizi Abdullah (gambar) ke rahmatullah merupakan satu kehilangan besar kepada PAS khususnya dan seluruh masyarakat Malaysia amnya.
Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, allahyarham bukan sekadar berjasa besar sebagai tokoh PAS yang terlibat secara langsung menggerakkan PAS di pelbagai peringkat, termasuk menjadi calon PAS dalam pilihan raya, tetapi juga tokoh milik masyarakat melalui aktiviti penulisannya yang cukup berkesan.
Katanya, dengan jasa dan penglibatannya itu, sudah tentu pemergiannya merupakan satu kehilangan yang besar kepada PAS khususnya dan masyarakat Malaysia amnya.
"Bagi pihak Parti Islam Se-Malaysia (PAS), saya mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Allayarham Azizi Haji Abdullah di atas pemergian beliau ke rahmatullah.
"Kita berdoa kepada Allah SWT semoga beliau ditempatkan bersama orang-orang yang soleh dan mendapat keampunan Allah," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.
Perutusan takziah beliau itu disampaikan menerusi setiausaha akhbar beliau, Mohd Nasaie Ismail ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini.
Allahyarham Azizi, 69, meninggal dunia di Hospital Besar Pulau Pinang kira-kira jam 7.50 pagi semalam akibat komplikasi buah pinggang dan sakit jantung. Beliau telah dimasukkan ke hospital tersebut sejak 26 Mac lalu dan menjalani pembedahan jantung tidak lama selepas itu.
Semasa hayatnya, Allahyarham yang tinggal di Taman Bersatu berdekatan Petronas Kulim merupakan seorang novelis hebat, peka dan tajam penanya terhadap isu semasa yang melanda masyarakat.
Beliau juga terkenal sebagai seorang penulis yang berdisiplin, berdedikasi dalam penulisan dan kritis dalam mengutarakan idea, sehingga mampu dijadikan contoh oleh generasai muda hari ini dalam menekuni bidang penulisan dan kesusasteraan.
Beliau yang pernah memenangi anugerah SEA Write Award pada 1988 itu meninggalkan banyak karya bermutu untuk bacaan orang ramai. Antara karya besarnya termasuklah novel Seorang Tua Di Kaki Gunung.Hrkh

Ahad, 21 Ogos 2011

Daftar Pemilih : Jawapan Pemuda Pas Pada Sinar Harian


PENJELASAN PEMUDA PAS TERHADAP ISU AZHAR AHMAD, BESAH MAT DAN MANSOR AHMAD

Pemuda PAS Malaysia mengucapkan tahniah kepada pihak akhbar Sinar Harian yang telah berusaha untuk menjejaki enam individu yang telah saya kemukakan sebelum ini.

Sinar harian telah berjaya menarik perhatian rakyat Malaysia untuk terus bersama Pemuda PAS membongkar ruang-ruang manipulasi dalam pilihanraya di negara kita. Keperihatinan rakyat ini sangat penting bagi membina suatu proses semak dan imbang dalam proses demokrasi di negara kita. Pemuda PAS juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada En Azhar Bin Ahmad, Pn Besah Binti Mat dan En Mansor Bin Ahmad yang telah mengesahkan kesahihan kad pengenalan masing-masing. Pengesahan mereka ini merupakan suatu usaha yang murni bagi mempastikan bahawa daftar pemilih Suruhanjaya Pilihanraya benar-benar bersih. Ke enam-enam individu ini seharusnya berbangga kerana mereka terpilih dalam proses semak dan imbang terhadap daftar pemilih sah SPR. Tidak timbul isu Pemuda PAS menuduh mereka mengundi dua kali kerana kami sedang membuat kajian terhadap kad pengenalan klon dalam daftar pemilih SPR seperti yang pernah di sebut oleh Timbalan Pengerusi SPR Dato Wan Ahmad bin Wan Omar pada 24hb Julai 2011 dalam akhbar The Star. Pemuda PAS ingin tegaskan bahawa jika benar sesuatu kad pengenalan itu terdapat pengklonan maka lebih mudah berlakunya pengundian sebanyak dua kali. Semua ini mirip kepada manipulasi pilihanraya.

Pemuda PAS tetap yakin bahawa pengundi hantu atau pengundi klon benar-benar wujud dalam daftar pemilih SPR. Enam data yang saya keluarkan hanyalah 6 daripada ribuan data yang dimiliki oleh Dewan Pemuda PAS. Kajian tahap satu telah pemuda PAS lakanakan dengan menggunakan nama yang biasa dimiliki oleh rakyat Malaysia. Maka langkah seterusnya adalah PemudaPAS mahu mengeluarkan enam data bagi nama-nama yang jarang dimiliki oleh rakyat Malaysia. Data-data tersebut adalah seperti berikut :



Jumaayah Bin Alus adalah nama yang jarang kita dengar. Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 511122105834 dan 511122105754. Kedua-duanya dibezakan pada digit ke-10 dan ke-11



Sainam Binti Tukisan adalah nama yang jarang kita dengar. Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 500307105490 dan 500307105474. Kedua-duanya di bezakan pada digit ke 11 dan 12 sahaja.

Sabtu, 20 Ogos 2011

Isu Murtad : Membalas Tulisan Dr Mashitah Ibrahim

Oleh Pembaca anti murtad

Saya berhajat untuk membalas tulisan Dr Mashitah Ibrahim bertajuk “Isu Murtad: PAS Pilih JAIS atau DAP?” Artikel beliau disiarkan di dalam Sinar Harian pada 12 Ogos 2011.
Secara mudahnya, Mashitah cuba memberi gambaran bahawa PAS telah membuang perjuangan Islam kerana tidak menyebelahi JAIS. Mashitah juga cuba menyebar fitnah kononnya sikap dingin PAS terhadap murtad adalah kerana hubungan PAS dengan DAP.
Lupakah Mashitah parti yang beliau wakili telah meluluskan Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Pesekutuan) 1997 (Akta 559). Sesiapa yang merujuk kepada Akta tersebut akan melihat bahawa “Murtad” tidak menjadi salah satu dari kesalahan jenayah Syariah di dalam Wilayah-Wilayah Persekutuan.
Siapakah yang telah meluluskan Akta Jenayah Syariah ini? Adakah DAP? Adakah Ambiga? Adakah Gereja Methodist Damansara Utama?Atau, bukankah yang meluluskannya adalah Umno?
Maka, bolehkah kita katakan Umno sendiri penyokong kepada murtad secara sukarela memandangkan murtad dihalalkan di Wilayah2 Persekutuan.
Tidak hairanlah Lina Joy tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah atas jenayah murtad memandangkan Lina Joy dibaptiskan di sebuah gereja di Brickfield (yang berada di dalam Wilayah Persekutuan).
Malahan, kalau saya mahu pergi jauh ke lubuk sejarah, Umno telah bersikap dingin terhadap murtadnya Natrah.
Allahyarham Haji Ahmad Fuad menulis dalam bukunya yang bertajuk “Ulamak Malaya Belum Bersatu dan Belum Punya Persatuan” di mana beliau menyifatkan kedudukan ulamak ketika itu umpama sampah yang tidak dihargai kerana tiada kekuatan.
Lebih-lebih lagi ketika itu ulamak telah muak dengan sikap Umno yang mengabaikan isu permurtadan Natrah, penganjuran judi loteri, fun fair, kaberat dan lain-lain.
Dan menjadi maklumat umum, usaha Allahyarham Tuan Haji Ahmad Fuad menubuhkan Persatuan Ulama Malaya telah membawa kepada tertubuhnya Partai Islam Setanah Melayu, ringkasnya PAS.
Dengan kata lain, PERMURTADAN NATRAH adalah salah satu faktor yang membawa kepada perpecahan dalam Umno yang telah membuahkan PAS. PAS ditubuhkan atas sikap Umno yang dingin dan senyap dalam isu murtadnya Natrah.
Peristiwa Natrah mengajar kita betapa tingginya toleransi Umno terhadap jenayah murtad. Sehingga sejarah mengajar kita kebangkitan orang Islam di Singapura dalam peristiwa Natrah dipimpin oleh bekas Presiden PAS (Allahyarham Burhanuddin Helmi) serta Allahyarham Karim Ghani. Umno pada masa itu bersikap senyap sunyi dan dingin.

Khamis, 18 Ogos 2011

Jangan libatkan Sultan dalam isu Jais - PAS

KUALA LUMPUR, 18 Ogos – PAS menegaskan tiada pihak yang mempertikaikan tindakan Jabatana Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya, sebaliknya hanya mahu penjelasan sebenar daripada agensi penguatkuasaan agama itu.
Pemimpin-pemimpin PAS menegaskan tidak timbul soal mempertikaikan tindakan Jais atau tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama negeri tapi semua pihak hanya mahu mendapatkan penjelasan.
Menjawab pendirian Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Osman menegaskan, dakwaan mengatakan ada pihak termasuk parti politik mempertikaikan tindakan Jais apatah lagi mempersoalkan kuasa Sultan Selangor.
“Dalam Islam yang kita tidak boleh pertikaikan adalah al-Quran dan sunah, itu tidak boleh pertikai... satu ayat pun kita tidak boleh pertikai, kalau kita pertikai akidah kita boleh terjejas.
“Jadi dalam isu Jais ini, kita tidak pertikaikan pun cuma kita nak dengar penjelasan... apa salahnya? Islam adalah agama hujah, hujah atas fakta dan dalam isu ini kita bukan pertikai tapi mahukan penjelasan,” katanya kepada The Malaysian Insider.
Tegas beliau, PAS tidak akan berkompromi sekiranya benar wujud kegiatan memurtadkan umat Islam pada majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di Gereja Methodist Damansara Utama.
“Kalau betul ada usaha untuk memurtadkan umat Islam, kita akan sokong (tindakan).
“Apa salahnya kalau kita mahukan penjelasan, kita bukan pertikai, cuma nak jawapan mengenai apa yang berlaku... sebab itu kita bercadang mahu mengadakan pertemuan dengan Jais dan Gereja Methodist Damansara Utama,” katanya sambil menambah, kontroversi semasa ini boleh diselesaikan tanpa melibatkan Sultan Selangor.
Tambah Abdul Rani: “Kalau boleh selesaikan di (peringkat) bawah, tidak perlu dibawa ke Sultan Selangor.”
Pagi ini, The Malaysian Insider membawa laporan, Pengerusi Mais Datuk Mohd Adzib Isa menegaskan, mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.
Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.
“Sultan Selangor adalah ketua agama negeri Selangor dan dari segi strukturnya Mais terletak di bawah Sultan Selangor dan Jais terletak di bawah Mais.
“Jais adalah badan bebas... tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor dan Jais adalah pelaksana atau badan pentadbiran,” katanya.
Justeru beliau meminta semua pihak tidak mempertikaikan tindakan Jais yang melakukan pemeriksaan ke atas majlis malam malam muhibah di Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu yang mendapat kritikan banyak pihak.
Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, persoalan yang timbul berikutan dokumen-dokumen sulit berkaitan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama terbongkar.
Tegas beliau, sepatutnya dokumen-dokumen sulit itu termasuk rakaman video tidak didedahkan sehingga hasil siasatan selesai.
“Saya lihat tiada siapa yang pertikai tindakan Jais, apa yang menjadi tanda tanya adalah siasatan masih belum selesai, tetapi bukti-bukti dan dokumen sudah tersebar di blog-blog.
“Sepatutnya ia menjadi rahsia dan bila ini terjadi timbul tanda tanya siapa yang keluarkan bahan bukti ini... kalau timbul persoalan ini, kita tidak boleh salahkan rakyat,” katanya.
Jelas Tuan Ibrahim, walaupun Jais terletak di bawah bidang kuasa Sultan Selangor tetapi agensi itu masih terikat di bawah pentadbiran kerajaan negeri Selangor.
“Jais juga terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri termasuk di bawah Exco.
“Tindakan Jais ini melibatkan kepentingan orang ramai, kita bukan pertikai bidang kuasa tapi penguatkuasaan itu kadang-kadang timbul tanda tanya. Apa yang dipertikaikan penguatkuasaan Jais bukan kuasa Sultan Selangor dan kalau kita lihat tindakan yang diambil (Jais) itu kadang-kadang juga berat sebelah,” katanya.
Tambah beliau, semua pihak sedar Jais terletak di bawah bidang kuasa Sultan Selangor dan ia tidak pernah dipertikaikan.

Isyarat kehancuran BN: Kemanakah MCA, MIC dan Gerakan?

Oleh Iskandar Dzulkarnain, Stan lee

Sejak Pilihanraya Umum yang lepas, semua orang telah bertanya persoalan ini, apakah MCA, MIC dan Gerakan sedang tunggu? Mereka tidak boleh melihat bahawa kaitan politik mereka dalam BN telah berhenti? Asas sokongan mereka terus terhakis dengan orang orang kecewa meninggalkan mereka beramai-ramai. Tiada siapa yang berminat untuk mereka, dan tentunya tidak UMNO.
MCA telah dipanggil banyak nama oleh Nazri pada masa lalu, dan terbaru kemungkinan BN-DAP ikat pertalian di atas pangkuan MCA. MCA yang paranoid kini bergegas untuk membendung kerosakan. Setelah gagal untuk mengembalikan keyakinan orang Cina, kedua-dua MCA dan Gerakan mungkin gagal pada pilihan raya akan datang. UMNO ragu-ragu pada keupayaan untuk mengekalkan kerusi mereka, apatah lagi memenangi apa-apa untuk BN.
Presiden Gerakan Koh Tsu Koon juga telah dibebani penderaan lisan sejak akhir-akhir ini dari akhbar Utusan milik UMNO dan kumpulan BN-penggubal undang-undang bebas. Mereka ini telah secara terbuka mengejek dan meminta Koh untuk meninggalkan Gerakan agar parti itu boleh mempunyai peluang untuk memenangi beberapa kerusi di Pulau Pinang.
Ketiba-tibaan UMNO dalam mengubah peranan situasi menimbulkan spekulasi kehancuran BN dan ahli-ahli politik BN yang mungkin meninggalkan kapal yang tenggelam. Kenyataan Nazri telah mula menggoyahkan iklim politik Malaysia yang sensitif.
Walaupun Nazri telah menafikan mengundang DAP, tidak ramai yang ragu bahawa dia hanya melonggarkan belon percubaan bagi pihak Perdana Menteri Najib Razak dan UMNO. Adakah mereka rasa pergolakan politik dalam masa terdekat atau yang cuba mereka dengan palam kebocoran besar di dalam kapal besar BN dengan mengambil langkah-langkah keselamatan? Atau mereka boleh cuba untuk menenggelamkan KD Pakatan Rakyat dan ketua pasukannya , Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Boleh MCA, MIC dan Gerakan meninggalkan BN?

Apabila UMNO mula menggunakan Perkasa untuk membangkitkan perasaan perkauman, ia adalah isyarat jelas untuk MCA, MIC dan Gerakan yang mereka telah menjadi liabiliti politik. Mengapa pemimpin-pemimpin 3 pihak ini secara kasar yang dipanggil 'The Three Blind Mice' - terus melekat di sekeliling, tiada siapa yang tahu dan ramai yang percaya bahawa mereka patut meninggalkan BN lama dahulu. Tetapi seperti lintah, mereka terjebak dan terus didera, tidak dapat bercakap atau berbuat baik kerana mereka mendapat ketua yang sombong UMNO.
Tetapi serius, bolehkah mereka meninggalkan BN?Ya.
Adakah pemergian mereka akan mewujudkan vakum kuasa yang akan menghakis cekikan UMNO pada politik Malaysia? Tidak.
Adakah UMNO membenarkan pihak-pihak ini untuk meninggalkan gabungan itu? Tidak.Mengapa tidak? Kerana itulah UMNO. Seperti Dracula, ia akan melekat ke MCA, Gerakan dan MIC sehingga tidak ada setitik darah yang tinggal dan barulah ia akan melemparkan mayat-mayat tidak bermaya mereka tanpa berfikir. Ini tidak dramatik, ia adalah mudah untuk UMNO untuk 'memeras ugut' ketiga-tiga yang tinggal kerana kebanyakan pemimpin mempunyai 'skandal' bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tiba-tiba boleh gali. Dapat bayangannya?

Ibu Pejabat DAP Pulau Pinang Dibakar


Ibu pejabat DAP Pulau Pinang yang disimbah cat merah empat hari lalu, sekali lagi menjadi sasaran dengan percubaan membakar bangunan itu. Kali ini deretan akhbar lama yang diletakkan di luar bangunan itu dinyalakan pada kira-kira jam 3 pagi.

ADUN Komtar Ng Wei Aik, yang menulis di Twitter berkata: “Ada orang cuba bakar HQ DAP Pulau Pinang sekitar jam 3 pagi.

Semua suratkhabar di luar HQ dibakar. Serangan kedua selepas empat hari.” NONEKetika dihubungi, Ng berkata api berjaya dipadamkan oleh jiran-jiran di kawasan itu dan Jabatan Bomba kira-kira 20 minit kemudian. Bomba datang kira-kira 15 minit kemudian, setelah dihubungi oleh penduduk tempatan.

Tindakan mereka berjaya menghalang api daripada merebak ke bahagian lain bangunan itu. "Sebiji botol dijumpai tetapi kita tidak dapat menentukan sama suspek itu menggunakan minyak tanah untuk memulakan api.

Bomba telah ambil botol itu untuk diuji,” katanya. "Seorang jiran yang tinggal di hadapan bangunan nampak seseorang menaiki motosikal meninggalkan kawasan itu selepas api dinyalakan.” Ng percaya kejadian itu bermotifkan politik dan katanya, DAP akan membuat laporan polis pagi ini.

Pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow iakan mengadakan sidang akhbar pada jam 10.30 pagi ini bagi memberikan butiran kejadian kepada wartawan.

Ahad lalu, ibupejabat DAP di Jalan Talipon ini dan pusat perkhidmatan Ng di Lorong Seratus Tahun, disimbah dengan cat. Pintu masuk, pagar dan lantai kedua-dua premis tersebut disimbah dengan cat oren, manakala papan tanda disimbah cat merah.

Sebuah kereta yang diletakkan di hadapan pusat perkhidmatan Ng juga turut disimbah cat. Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada sidang akhbarnya semalam berkata serangan cat empat hari lalu mungkin berkaitan dengan tindakan Majlis Fatwa Pulau Pinang yang membuat larangan terhadap masjid atau surau di negeri itu menggunakan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran sebelum subuh.M'kini.

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Terdapat ralat dalam alat ini
Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....