Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Ahad, 17 Januari 2010

UMNO HAMPIR KUASAI MASJID SELURUH PERAK

See full size image

Hampir keseluruhan Jawatankuasa Qaryah (Masjid) yang telah diberi watikah perlantikan di Perak dikuasai oleh UMNO BN. Tidak juga dinafikan masih ada beberapa kerat Pengerusi Masjid dan Ahli Jawatankuasa di Perak kekal penyokong Pakatan Rakyat.

Apa yang dikesalkan, UMNO melalui Ketua Bahagiannya campur tangan dalam urusan perlantikan Jawatankuasa Qaryah sehingga menafikan peranan Penghulu dan Pegawai Tadbir Agama dan Orang Besar Jajahan sebagaimana amalan Kerajaan Pakatan Rakyat sewktu berkuasa di Perak.


Malahan Kerajaan Pakatan Rakyat memberi kaedah perlantikan yang cukup adil, Ahli Jawatankusa Masjid lebih-lebih lagi Pengerusinya mestilah yang benar-benar mempunyai kelayakan, ahli masjid, berakhlak mulia, mampu mengimami solat berjamaah, tidak ada rekod jenayah dan salah laku akhlak. Keraaan PR tidak mensyaratkan mesti ahli PAS atau PKR. Jumlah Ahli Jawatankuasa hendaklah sama ramai antara penyokong PR dan UMNO BN. Ini adalah demi menjaga keharmonian dan perpaduan, Kerajaan PR tidak mahu masjid menjadi tempat untuk berpecah belah. Pemilihan Jawatankuasa Masjid mestilah diuruskan oleh Ketua Kampung, Penghulu, Pegawai Tadbir Agama (PTA) dan Orang Besar Jajahan (OBJ).

Apabila cadangan pemilihan ini dikemukakan oleh EXCO Agama dalam mesyuarat Majlis Agama Islam & Adat Melayu Perak (MAIAMP) yang dipengerusikan oleh Tuanku Raja Muda, Baginda cukup perkenan dengan kaeadah pemilihan yang dikemukakan itu.

Senarai Jawatankuasa Masjid yang dicadangkan ketika itu sudah hampir sampai ke peringkat kelulusan Majlis, nama-nama yang dicadangkan di peringkat Ketua kampung dan Penghulu juga telah selesai dan disahkan oleh PTA dan OBJ, belumpun sempat persidangan MAIAMP diadakan bagi meluluskan senarai Jawatankuasa Qaryah tersebut, kerajaan PR tekah dirampas oleh BN.

Senarai yang telah selesai proses pemilihannya ditong sampahkan oleh kerajaan UMNO BN, senarai baru pula yang dikemukakan, UMNO bahagianlah yang menentukan pemilihan Jawatankuasa Qaryah, dipilihlah oleh mereka Pengerusi Masjid yang bukan ahli masjid, tidak mempunyai akhlak yang baik, yang sudah matipun dilantik sebagai Pengerusi dan AJK. Saya sedang mengumpul data-data dan bukti-bukti senarai Pengerusi dan AJK yang bukan ahli masjid dan tidak mempunyai akhlak yang baik. Penyokong-penyokong PR yang sememangnya ahli masjid dan berkelayakan dari sudut ilmu dan akhlaknya dibuang oleh UMNO BN.

Ternyata UMNO BNlah yang menggunakan masjid untuk kepentingan politik mereka, mereka rela melantik orang yang bukan ahlinya untuk mengimarahkan masjid demi kepentingan politik mereka tidak tergugat, bagaimana orang yang tidak pernah ke masjid dan berkahlak buruk mula mengimarahkan masjid ?, sedangkan melalui program-program pengimarahan masjidilah ia boleh mendidik ahli-ahli qaryah bertaqwa kepada Allah swt. Banyak masjid di Perak hidup suasana pengimarahan apabila ahli PAS yang mentadbirnya, berbeza dengan masjid yang dikuasai oleh UMNO BN, program pengajiannya tidak hidup, ahli jamaah pula tidak ramai kerana kekurangan majlis ilmu. Akhirnya jamaah masjid ramai yang lari untuk mencari masjid yang penuh dengan program pengajian.Sumber

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....