Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Ahad, 17 Januari 2010

DAP Akan Berusaha Tarik Penyertaan Melayu-Guan Eng



IPOH, Jan 17 – Meskipun setiausaha agung DAP terus berusaha mempromosikan agar ia lebih kelihatan sebagai parti pelbagai kaum, perwakilan kalangan Melayu jelas tidak ketara ketika berlangsungnya konvensyen kebangsaan hari ini.
Perwakilan kaum Melayu nampak ‘tenggelam’ dalam lautan lebih 1,200 orang yang menghadiri konvensyen sehari di Syuen Hotel di sini.
Setiausaha agung Lim Guan Eng mengakui hakikat ini dengan menjelaskan bukan tugas mudah bagi DAP untuk menarik orang Melayu menyertai parti itu.
“Kami masih berusaha untuk menyangkal propaganda negatif terhadap kami sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jadi kami memerlukan lebih banyak masa (dalam mencapai matlamat ini),” katanya.
“Saya juga berpendapat bahawa ia persoalan tentang pilihan... ada parti-parti lain yang kemungkinan menjadi tarikan orang Melayu,” tambah Lim.
Menurut setiausaha pengelola kebangsaan DAP Teresa Kok, parti itu hanya mempunyai lebih 1,000 ahli kalangan Melayu iaitu satu peratus daripada keseluruhan anggota di seluruh negara.

DAP merasakan kekurangan ini selepas mencapai prestasi memberangsangkan dalam pilihan raya Mac 2008 khususnya di negeri Perak.
Banyak cawangan diketuai orang Melayu dikatakan mula ditubuhkan di negeri itu.
Bagaimanapun Lim menjelaskan DAP sedang merekodkan kemajuan dalam mendaftar lebih ramai ahli daripada kalangan orang Melayu, situasi yang tidak pernah disaksikan sebelum ini.
“Kami mencatatkan kemajuan tetapi bukan mudah apabila anda mempunyai, kemungkinan, apa yang dilihat sebagai pilihan-pilihan menarik seperti parti PKR dan PAS.
“Lebih-lebih lagi kami tidak mahu bersaing dengan sekutu kami sendiri,” katanya.
Lim menambah apa yang lebih penting adalah mempunyai lebih ramai ahli dalam Pakatan Rakyat secara keseluruhan.
“Kami adalah dalam satu keluarga, jadi ia bukan satu masalah. Kami tidak mahu melihat pada diskriminasi tetapi kami mahu melihat pada manfaat (pada akhirnya).
“Apa yang penting adalah prinsip kita dan dasar kami dan sama ada ia bermanfaat kepada semua,” katanya.
Malah DAP juga pernah dilabelkan sebagai parti masyarakat Cina yang didominasi kaum lelaki semata-mata, imej yang cuba dikikis oleh parti itu khususnya selepas keputusan pilihan raya umum 2008.
Dalam ucapan pembukaannya pagi tadi Lim mengetengahkan konsep “Malaysia Sederhana”, mengajak semua komponen dalam Pakatan Rakyat memperjuangkan asas kesederhanaan, seimbang dan amalkan toleransi.
Di sebalik usaha DAP ini, rakannya dalam Pakatan Rakyat iaitu PAS yang sebelum ini dianggap sebagai parti ekstremis, kini mula mengamalkan keterbukaan dan kesederhanaan, mengatasi DAP pula.
Minggu lalu PAS telah meluluskan draf perlembagaan untuk menaikkan taraf Kelab Penyokong PAS menjadi Dewan Perhimpunan Penyokong PAS, yang kini mempunyai 20,000 ahli bukan Islam.
Dewan ini akan dilancarkan April ini.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....