Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 10 Oktober 2011

Kerana Bantahan MP Pakatan Rakyat Kerajaan Batal Kenaikan Elaun Ahli Parlimen

KUALA LUMPUR: Kerajaan pada Isnin menarik balik cadangan kenaikan gaji dan elaun bagi kemudahan 222 ahli Parlimen daripada peruntukan Bajet 2012.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, keputusan penarikan semula cadangan berkenaan dibuat berdasarkan bantahan empat pemimpin utama pembangkang.

Menurut beliau, penarikan tersebut membabitkan peruntukan kira-kira RM30 juta daripada Bajet 2012.

"Cadangan kenaikan berkenaan dibantah keras oleh pemimpin utama pembangkang, jadi saya mengambil maklum bahawa mereka bercakap bagipihak ahli Parlimen lain daripada parti masing-masing.

"Jadi saya gagal untuk buktikan kepada Perdana Menteri bahawa cadangan ini mendapat sokongan penuh daripada ahli-ahli Parlimen sendiri," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini.

Menurut Mohamed Nazri, empat Ahli Perlimen yang membuat bantahan keras berkenaan ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali; SetiausahaAgung DAP, Lim Guan Eng dan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Jumaat lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2012 di Dewan Rakyat mengumumkan bahawa kerajaan akan mengkaji semula elaun ahli Parlimen sekiranya mendapat sokonganpenuh wakil rakyat kerajaan, pembangkang dan bebas.

Gaji semasa seorang ahli Parlimen di Malaysia berjumlah RM6,500sebulan iaitu paling rendah jika dibandingkan dengan negara jiranseperti Indonesia, Singapura dan Thailand.

Dalam pada itu Mohamed Nazri berkata, pembatalan kenaikan berkenaanturut membabitkan kajian berhubung peruntukan elaun pegawai penyelidikdan pembayaran kos sewa pejabat wakil rakyat.

"Pembangkang 'buka mulut' (bantah) terlalu awal sebelum kita jelaskankandungan pakej kajian berkenaan yang merangkumi pelbagai kemudahanyang sememangnya diperlukan oleh seorang wakil rakyat.

"Sebenarnya kenaikan kaji ahli Parlimen yang dicadangkan tidak begitubanyak, mungkin dalam lingkungan RM1,000. Tapi kita banyak fokuskanmengenai elaun sampingan lain seperti elaun pegawai penyelidik,bayaran pejabat, serta gaji pemandu.

"Saya faham kebanyakkan wakil rakyat junior menghadapi masalah untukmenjalankan tugas mereka. Apa yang pasti kenaikan yang dicadangkan inibukan bertujuan mengkayakan wakil rakyat...kita tahu gaji merekadigunakan untuk rakyat dan pengundi di kawasan masing-masing,"katanya.

Ditanya sama ada cadangan mengenai kenaikan berkenaan akan dibawasemula kepada Parlimen menerusi Bajet 2013, Mohamed Nazri berkata iabergantung kepada persetujuan ahli Parlimen.

"Saya sebagai menteri yang bertanggungjawab akan terus berusahamembawa isu berkaitan kebajikan ahli Parlimen pada masa-masa akandatang," katanya.Mstar

1 ulasan:

batu pelangi berkata...

Rakyat yang berpendapatan RM750 sebulan,menyara isteri dan 3 anak
yang bersekolah, hidup umpama ayam
mencari makan, hangpa senangx nak
dapat tambahan RM1000.Haram jadah
punya pemimpin UMNO.Pada ahlix UMNO
yang hidup susah seperti rakyat
diatas tapi masih tetap menyokong
BN sahlah hangpa ini binatang dulu
kini dan selamanya suka diperbodohkan.Kalau manusia ALLAH SWT beri akal untuk berfikir.

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....