Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 10 Oktober 2011

Tahniah dan terima kasih SPRM !!!

Dalam pergolakan politik tempatan, umum mengetahui wujud usaha bersungguh-sungguh Barisan Nasional (BN) untuk melemahkan pengaruh Pakatan Rakyat (PR) di mata masyarakat.
Lebih-lebih lagi pengaruh kuat beberapa pemimpin utama PR terhadap masyarakat negara ini, termasuklah sekadar menyebut beberapa nama seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Lim Guan Eng.
Ia bukanlah sesuatu yang patut dianggap pelik, malah di pihak PR juga turut menjalankan usaha-usaha untuk melemahkan pengaruh BN bagi persediaan menghadapi pilihan raya nanti.
Bagaimanapun bagi sesetengah masyarakat negara ini percaya rancangan BN untuk menjerat PR dijalankan secara bersepadu yang melibatkan badan penguatkuasa seperti polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan lain-lain.
Malahan banyak pendapat yang bersetuju bahawa rancangan yang dijalankan oleh BN dikatakan turut mempergunakan kuasa politik mereka untuk mencengkam  dan sekaligus mempengaruhi institusi perundangan negara.
Walaupun penafian terus dibuat oleh institusi-institusi ini dan pemimpin BN, namun persepsi ini semakin kuat apabila sesetengah isu yang berlaku dilihat serba tidak kena dan menyerlahkan kepincangan yang ketara dalam mengendalikan sesuatu isu.
Situasi ini, sekaligus mendorong umum menganggap BN merupakan sebuah parti politik yang memiliki kuasa mutlak sehinggakan mempunyai kawalan terhadap institusi-institusi yang sepatutnya bebas dari pengaruh politik.
Bukanlah sesuatu yang luar biasa apabila persepsi masyarakat negara ini bahawa pemimpin BN memiliki kuasa yang mampu menentukan siapa patut didakwa, siapa perlu diselamatkan dan juga menentukan perjalanan perbicaraan sesuatu kes.
Walaupun PR merupakan pihak yang tertekan dengan situasi ini, mereka wajar berbangga kerana dengan kuasa mutlak yang dimiliki BN, lawan mereka masih gagal membawa sebarang kes rasuah ke mahkamah terhadap mana-mana pemimpin negeri PR.

Rekod Anwar dikorek

Adalah dalam pengetahuan umum bahawa gerak-geri Anwar sentiasa diperhatikan oleh pihak tertentu sambil mengharapkan beliau tersalah langkah dan akhirnya terjerat.
Malah, umum juga yakin bahawa rekod kerja Anwar sepanjang beliau di dalam kabinet dahulu telah dikorek dan dikaji dengan teliti bagi mengesan sebarang penyelewengan.
Ini tidaklah menghairankan bagi umum mempunyai tanggapan demikian memandangkan musuh politik beliau memiliki kuasa mutlak dan menampakkan kecenderungan dan kebarangkalian yang amat tinggi untuk bertindak demikian.
Bagaimanapun, setelah lebih 13 tahun Anwar dipecat dari kerajaan tetapi masih belum ada kes penyelewengan yang melibatkan penyelewengan material kecuali tuduhan musuh politik beliau yang masih tidak ke mana-mana.
Walaupun sebelum ini Anwar pernah disabitkan kesalahan rasuah tetapi ianya membabitkan isu salahguna kuasa apabila beliau mengarahkan pihak polis menjalankan siasatan berkaitan penerbitan buku 50 dalil.
Adakah kegagalan usaha bersungguh-sunguh bagi mengaitkan Anwar dengan kes rasuah material ketika dalam kerajaan menandakan sikap anti rasuah yang ditunjukkan beliau bukanlah sekadar retorik semata-mata.
Persepsi umum bahawa SPRM meletakkan tahap kesiapsiagaan tertinggi di negeri bawah PR khususnya di Selangor dan Pulau Pinang berbanding negeri lain dalam membongkar kes rasuah juga tentu sukar disangkal SPRM.
Tindakan ‘terpuji’ serbuan SPRM ke atas pejabat-pejabat exco, ‘soal siasat intensif’ yang mampu melemaskan saksi dan pelbagai kaedah-kaedah lain jelas membuktikan kesungguhan SPRM memerangi rasuah di negeri bawah PR.

‘Malu-malu kucing’


Sebaliknya di negeri-negeri di bawah pentadbiran BN atau di peringkat kerajaan pusat pula, SPRM kelihatan agak ‘malu-malu kucing’ untuk memulakan siasatan.
Logiknya, kepekaan ‘radar’ SPRM di negeri-negeri di bawah PR ini tentulah menyebabkan hatta penyelewengan beberapa ratus ringgit sekalipun pasti berhadapan risiko untuk ‘terkantul’ berbanding negeri-negeri yang ditadbir oleh BN.
Namun, setelah lebih tiga tahun pentadbiran empat buah negeri jatuh ke tangan kepada PR, SPRM yang begitu agresif bertindak di negeri-negeri terbabit gagal menemukan walaupun satu kes kukuh untuk diheret ke mahkamah.
Ini tidaklah termasuk kes tuduhan rasuah seks bekas dua Exco PR di Perak, Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi pada 2008 yang dianggap sesetengah pihak ‘diselamatkan’ di saat akhir apabila tertuduh terbabit berpaling tadah dari PR kepada BN.
Maka, jika anda merupakan pemimpin mahupun sekadar penyokong PR, anda mempunyai beberapa sebab untuk mengucapkan tahniah dan berterima kasih kepada SPRM.
Pertama, sebagai pembayar cukai di negeri di bawah PR, nescaya tindakan agresif SPRM sedikit sebanyak berjaya ‘menakutkan hantu raya’ di negeri terbabit sekaligus menyelamatkan wang cukai dari diselewengkan.
Kedua, bagi penyokong tulen PR, tentulah mengharapkan agar ‘hantu-hantu raya’ di dalam kem PR dapat dikenal pasti agar dapat dipancung segera.
Ketiga, tindakan agresif SPRM sedikit sebanyak dapat meyakinkan anda bahawa pilihan anda mengundi PR dalam pilihan raya lalu, kalaupun tidaklah seratus peratus tepat ia masih merupakan pilihan yang betul.
Keempat, bagi pemimpin PR, ia sebagai motivasi kepada pengundi mereka untuk sekali lagi memberikan kepercayaan mereka dalam PRU akan datang atau sekurang-kurangnya inilah sahaja pilihan yang pengundi ada.
Sekurang-kurang empat alasan di atas sahaja sudah cukup untuk dijadikan sebab mengapa PR wajar untuk mengucapkan sekalung tahniah dan terima kasih kepada SPRM.FMT

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....