Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Selasa, 27 September 2011

Bagaimana Mismah dapat warganegara?

KUALA LUMPUR: Pemuda Pas menimbulkan persoalan bagaimana Mismah, penduduk tetap (PR) yang pernah didedahkan mendaftar sebagai pengundi sebelum ini, mendapat taraf warganegara Malaysia.

Ini kerana Mismah mendapat status PR daripada Jabatan Imigresen tidak sampai satu tahun, sebelum diterima sebagai warganegara Malaysia pada 31 Januari 2011.

Justeru itu, Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat meminta Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad dan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Datin Jariah Mohd Said memberi jawapan.

Beliau merujuk laporan Utusan Malaysia pada 23 September 2011, di mana Alias membuat ulasan mengenai tuduhan rakyat Bagladesh mendapat status PR di negara kita.

Kenyataan Alias menyebut bahawa Peraturan Imigresen sedia ada tidak membenarkan pekerja asing yang memegang pas lawatan kerja sementara untuk memohon PR.

Manakala di bawah Akta Imigresen 1963, hanya suami atau isteri warga asing yang berkahwin dengan rakyat Malaysia berserta anak-anak berusia di bawah enam tahun dan menetap selama lima tahun berturut-turut di Malaysia layak memohon PR.

“Dalam peraturan yang terdapat dalam Jabatan Imigresen memberi syarat bahawa mereka yang memohon PR hendaklah memiliki permit masuk dan telah tinggal di negara ini selama 5 tahun,” ujar Suhaizan seperti dilapor Harakahdaily.

Menurutnya, berdasar kenyataan Alias, kumpulan yang berkelayakan untuk mendapat permit adalah seperti kumpulan profesional, anak kumpulan profesional di bawah enam tahun, isteri kumpulan profesional, mempunyai kebenaran daripada Menteri Dalam Negeri atas kepentingan ekonomi negara, anak bagi warganegara yang berumur bawah enam tahun dan kes-kes khas.

Berdasar laporan akhbar Sinar Harian sebelum ini, Mismah atau nama sebenarnya Nismah Binti Naim, 47, berasal daripada kepulauan Bawean, Indonesia dan masuk ke negara ini sebagai buruh binaan pada 1982.

Pada tahun yang sama iaitu 17 Julai 1982 Mismah mendapat satus PR bersama suaminya, Mawasi Bin Mawardi, 51.

“Mismah ini hanyalah satu kes contoh sahaja. Pemuda PAS sangat khuatir berkenaan pemberian status PR kepada ribuan warga asing dalam negara ini,” ujar Suhaizan yang juga Ketua Pemuda Pas Johor.Keadilandaily

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....