Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 15 April 2011

" Saya tak belot, masih bersama pembangkang ", Laporan penuh temubual TMI dengan Raja Petra

KUALA LUMPUR, 15 April — Blogger kontroversial Raja Petra Raja Kamaruddin menegaskan beliau masih bersama barisan pembangkang sambil menafikan beliau telah membelot hanya kerana memberi TV3 satu temu bual eksklusif, yang disiarkan semalam dan kelmarin.
Raja Petra (gambar) mencetuskan kegemparan dua hari lalu apabila dalam temu bual itu mengatakan bahawa beliau tidak pernah menuduh Perdana Menter Datuk Seri Najib Razak atau isterinya Datin Seri Rosmah Mansor terbabit dalam kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Sharibuu.
Editor portal Malaysia Today ini menjelaskan keputusan memberikan temu bual itu kepada The Malaysia Insider hari ini.

Respons penuh adalah seperti berikut:

TMI: Baru-baru ini anda berada di Australia, bermakna anda mempunyai pasport untuk mengembara. Di mana anda berada sekarang dan di mana anda tinggal (sekarang)? Adakah anda akan balik ke Malaysia dalam waktu terdekat?
RPK: Sekarang saya di Bali. Dan, tidak. Saya tidak akan balik ke Malaysia, sekurang-kurangnya sehingga kerajaan (yang ada sekarang) tukar. Jika Barisan Nasional (masih memerintah, maka saya sepatutnya akan dikebumikan di Brookwood sebelah ibu saya apabila saya meninggal dunia.
Mengapa anda bertanya sama ada saya balik ke Malaysia? Disebabkan temu bual saya dengan TV3? Jika saya mengadakan temu bual dengan TV3 dan kemudian kembali ke Malaysia (yang bermakna saya tidak boleh jika saya tidak memberikan temu bual), bukannya terlalu jelas bahawa temu bual itu menyebabkan (saya) membelot?
Langkah bodoh, bukan anda fikir begitu?
TMI: Mengapa anda memberikan TV3 temu bual? Anda pernah menyerang akhbar, khususnya media arus perdana di Malaysia sebelum ini. Mengapa percaya mereka? Apakah tiada ruang lain?
RPK: Adakah saya perlu percaya mereka untuk memberikan satu temu bual? Saya tidak percaya sama ada anda sendiri atau Malaysia Insider. Saya fikri anda alat bagi Khairy Jamaluddin dan Kalimullah Hassan. Lagi anda hantar (soalan) dan saya pun jawab.
Anda datang kepada saya. Saya tidak pergi kepada anda. TV3 juga datang jumpa saya. Saya tidak pergi jumpa mereka.
TMI: Sekarang, PKR menyifatkan anda sebagai orang yang tidak berpendirian, seolah-olah mahu mencemar nama Datuk Seri Anwar Ibrahim. Adakah ia benar ataupun mereka memberi reaksi berlebihan?
RPK: Sesiapa yang mengecam Najib, (Datin Seri) Rosmah (Mansor), (Tun Dr) Mahathir (Mohamad), (Tan Sri) Muhyiddin (Yassin), Khairy, (Datuk) Mukhriz (Mahathir) dan sebagainya adalah (mereka) yang mencintai tanah air, anugerah Tuhan, rakyat Malaysia yang setia, dan penjelmaan Ghandi dan Mother Teresa, sebagaimana dianggap oleh pembangkang.
Sesiapa, walaupun membuat kritikan kecil terhadap pembangkang atau pemimpin mereka, dianggap sebagai pengkhianat, orang yang tidak berpendirian, telah membelot, melakukannya kerana wang dan macam-macam lagi.
Inilah mentaliti pembangkang yang tipikal.
Mereka menuduh kerajaan tidak membenarkan kebebasan bersuara. Mereka maksudkan, sudah tentu, kebebasan untuk mengkritik kerajaan. Tetapi apabila anda mengkritik pembangkang, itu bukan kebebasan untuk bersuara. Anda Judas.
Tunjukkan saya satu perkara dalam temu bual dengan TV3 yang saya tidak pernah sebutkan sebelum ini. Adakah ada apa-apa yang baru dalam temu bual TV3 atau saya hanya mengulangi?
Orang kata: Saya hanya tulis di Malaysia Today. Berapa ramai yang sebenarnya membaca Malaysia Today? Berapa ramai yang akses internet? Sangat sedikit! Televisyen, bagaimanapun, televisyen menjangkaui 97 peratus penduduk, mereka kata.

Tetapi, akhirnya apabila saya muncul dalam televisyen mereka kecewa. Mengapa? Adakah anda fikir TV3 akan menyiarkan temu bual, kalau saya membantai Najib dan mengecam kerajaan? Mereka memberikan saya masa siaran kerana saya mengkritik Anwar.
Bermakna saya tidak pernah mengkritik Anwar sebelum ini? Malah, Anwar mengkritik ketika saya berucap di Sydney, Australia. Anda boleh melihat video di YouTube. Jadi, sudah lama kami telah mengkritik satu sama lain.
Pada 2004, saya berhenti daripada Suara Keadilan dalam keadaan meradang ketika konvensyen PKR di Ipoh ekoran konflik dan bertumpu sepenuh masa di Malaysia Today. Jadi itulah persengketaan, jika anda mahu memanggilnya, sudah berusia tujuh tahun, bukan sesuatu yang baru.
Apa yang berbeza antara dulu dan sekarang ialah, dulu kritikan saya tertumpu kepada internet. Sekarang ia muncul dalam televisyen nasional. Itu sahaja perbezaannya. Dan, itu adalah isu sebenar di sini.
Jika saya mengatakan apa yang saya kata menerusi radio dan televisyen Australia (yang saya ada lakukan), maka orang tidak akan kecewa. Tetapi, apabila saya mengatakan yang sama menerusi TV3, mereka kecewa. Ini kerana TV3 dimiliki oleh Umno.
Tetapi jika TV3 dimiliki oleh Anwar Ibrahim, mereka tidak kisah. Oleh kerana ia dimiliki oleh Umno, maka mereka kecewa.
Masalahnya ialah mereka mengaitkan (kepimpinan) pembangkang dengan Anwar. Saya Rom, Rom adalah saya! Kita kena mengubah yang itu. Anwar adalah Anwar dan pembangkang adalah pembangkang. Anwar tidak boleh diketepikan. Kita tidak boleh meletakkan keseluruhan masa depan pembangkang hanya pada Anwar.
Apa akan berlaku jika Anwar dihantar ke penjara? Dan, ada sebab-sebab untuk percaya yang beliau akan (dipenjarakan). Adakah pembangkang akan berakhir? Kita harus melihat persekitaran menjangkaui Anwar. Ini bukan berkaitan dengan Anwar. Ia berkaitan dengan matlamat, perjuangan untuk membawa perubahan. Kadangkala kita mungkin kena mengkritik Anwar untuk menyelamatkan pembangkang.
Dan, bukankah saya sudah mengatakan perkara ini banyak kali sebelum ini? Jadi, apa yang katakan sekarang, saya tidak mengatakan sebelum ini? Saya hanya mengulangi apa yang saya katakan di sini. Hanya buat kali ini, ia tersiar menerusi televisyen.
Secara kebetulan, apa yang saya katakan ini adalah apa yang ramai sama-sama mengatakan. Perbezaannya ialah: mereka membisik di belakang Anwar dan memuji beliau di depan. Saya bercakap terus-terang. Itu sahaja perbezaannya.
Ketika Anwar berada di penjara dari 1998 hingga 2004, berapa ramai ‘orang ketegar’ ini datang ke rumah Anwar setiap malam Khamis. Saya biazanya ke rumah beliau pada malam Khamis dan mereka yang datang dalam lingkungan 100 orang.
Hari ini, ramai menjadi orang ketegar Anwar. Biar kita lihat balik (keadaan ini) apabila kerajaan menghantar Anwar ke penjara, adakah orang yang sama akan berada di rumah Anwar setiap malam Khamis atau sama ada kumpulan itu akan merosot lagi sekali, sehingga hanya sekitar 100 orang.
Nurul Izzah (Anwar) dan saya telah pergi untuk menemui Jawatankuasa Hal Ehwal Australia bulan lalu untuk memberi taklimat kepada ahli-ahli Parlimen mengenai apa yang kerajaan lakukan ke atas Anwar dan untuk bertanya bantuan daripada kerajaan Australia. Sebulan sebelum itu, saya memberikan temu bual dengan TV3, (walaupun ia hanya siar sekarang).
Jadi, pada satu sebelah, saya minta bantuan kerajaan asing untuk membantu Anwar. Pada satu sebelah, saya juga mengkritik Anwar. Anwar dan matlamat perjuangan adalah dua isu yang berbeza. Saya mungkin sokong satu tetapi saya mungkin mengkritik yang lain sebab kedua-duanya isu yang berbeza.
TMI: Sesetengah orang mentafsir anda mengatakan yang DS Najib dan isterinya tidak terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya. Adakah itu yang anda berkata? Atau anda masih percaya mereka terlibat?
RPK: Adakah anda ada membaca akuan bersumpah (SD), yang merupakan fokus temu bual pertama saya (kelmarin)? Adakah saya mendakwa mereka terlibat dalam pembunuhan atau adakah saya mengatakan yang Lt Kol Azmi Zainal Abidin membuat dakwaan itu dan oleh itu, yang ini perlu disiasat? Apa yang tandatangan dalam SD pada Jun 2008 adalah masih apa yang saya katakan pada hari ini.
TMI: Orang ramai masih membuat spekulasi, seperti yang lazimnya dilakukan oleh rakyat Malaysia, anda memberi temu bual ini kerana sebab-sebab seperti wang atau urus janji yang membolehkan anda kembali ke Malaysia tanpa dicaj atau ditahan. Respons anda?
RPK: Lazimnya rakyat Malaysia adalah begitu dan hanya fikir pasal duit. Jadi, mereka cuba untuk membaca setiap yang anda katakan atau lakukan kerana duit. Jika saya puji Anwar dan pembangkang, ia bukan pasal duit. Ia berkaitan perjuangan, matlamat, ideal dan sebagainya.
Mengapa tiidak mereka juga mengatakan bahawa anda dibayar oleh Anwar untuk menyokong pembangkang? Hanya apabila anda mengkritik pembangkang dan/atau Anwar, ia berkenaan dengan duit.
Jika seseorang itu adalah pencuri, dia akan membayangkan bahawa setiap orang adalah pencuri. Jadi, apabila orang hanya fikir mengenai duit, mereka selalu fikir bahawa apa yang anda lakukan adalah kerana duit. Tidak akan ada sebab-sebab lain.
(Nota: The Malaysian Insider tiada apa-apa kaitan dengan Khairy Jamaluddin atau Datuk Seri Kalimullah Hassan).TMI

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Raja playing kite hu hu hu

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....