Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 13 Januari 2011

Pak Lah ada Khairy, Najib ada Rosmah

BETULKAH Khairy Jamaludin, Ketua Pergerakan Pemuda Umno mahu berundur dari politik buat satu masa yang tidak ditentukan?
Apa yang baru dinyatakannya dalam catitan komputer persendiriannya, dia baru menimbangkan kemungkinan tidak mempertahankan kerusi Parlimennya di Rembau dalam pilihan raya akan datang.
Baru menimbang saja. Belum ada kepastian.
Catitan sendiriannya itu belum boleh dilihat bersungguh. Masih banyak masa untuknya untuk menilai keinginan yang belum matang itu. Apa pun kenyataannya boleh menimbulkan spekulasi.
Yang baru dibayangkannya ialah kedudukannya sebagai anggota Parlimen Rembau. Kedudukannya sebagai Ketua Pemuda Umno Malaysia tidak disebutkan. Setakat ini dia masih Ketua Pemuda Umno dan belum membayangkan untuk berhenti dan masih Ketua Pemuda Barisan Nasional.
Kalau dia tidak mempertahankan kerusi Parlimen Rembau, belum tentu dia tidak akan bertanding lagi tetapi mungkin mahu berubah kawasan.
Bapa mertuanya, Tun Abdullah Badawi dipercayai tidak akan mempertahankan kerusi Parlimen Kepala Batas. Umno tentulah sedang mencari calon yang sesuai bagi gantinya. Apakah tidak mungkin Khiary mahu beralih ke Kepala Batas dan mengosongkan Rembau?
Selain dari Kepala Batas kawasan keluarga bapa mertuanya, ia juga adalah negeri bondanya yang berasal dari Pulau Pinang.
Tetapi kemungkinan itu tidak berapa kuat.

Untuk mengatakan dia sudah hilang harapan dalam dunia politik, juga tidak berapa kena. Dia orang baru dan baru satu penggal sebagai Ketua Pemuda Umno. Masa depannya bergantung kepada masa depan Umno itu sendiri. Kalau Umno ada masa depan, maka dia mungkin ada masa depan juga.
Buat masa ini bintangnya tidak cerah. Bukan dia tidak pintar, maka dia tidak diberi apa-apa kedudukan dalam kerajaan. Tetapi masa ini dia berada dalam tempoh Perdana Menteri Najib mahu membebaskan Umno dan kerajaan dari saki baki pengaruh Tun Abdullah Badawi.
Pembersihan itu dilihat ketara. Selain dari tidak mahu ada orang Pak Lah, mengenepikan Khairy itu juga sesuai dengan kemahuan Dr. Mahathir. Logiknya pada Dr. Mahathir, Khairy tidak jadi ahli Umno pun tidak mengapa. Ramai lagi orang lain boleh menjadi ahli Umno.
Ada kemungkinan selagi Najib menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri, maka tidak dapat dibayangkan ada tempat yang sesuai untuknya. Itulah yang orang agak tentang Khairy dan Najib. Ia mungkin berubah. Tetapi setakat ini keadaan adalah begitu.
Khairy memang seorang yang ranggi semasa zaman Pak Lah dulu. Seteru politiknya memang suka akan nasibnya sekarang.
Apa yang cuba dibayangkannya itu mungkin mahu menguji Najib. Mahu meminggirnya terus atau mengkaji semula sikap mengenepikannya? Dan dia mungkin mahu melihat akan reaksi sekalian orang Umno. Adakah orang berkehendakkannya atau tak ada pun tidak akan mengurangkan kekuatan Umno?
Apa pun yang berlaku, jelas ia menyindir sikap Najib terhadapnya. Apa yang dia tidak suka sangat pada Khairy? Jawabnya tidak lain, kerana ada bayangan Pak Lah dalam politik Khairy.
Tidak dapat diagak apakah ia akan mengubah sikap Najib kepadanya?
Tetapi tidak juga mustahil suara awal Khairy itu adalah usaha untuk membebaskan diri dari beban politik Najib yang mungkin tidak akan dapat dipikul oleh Umno.
Kalau politik Pak Lah disangka politik Khairy, tetapi politik Najib adalah politik Rosmah malah Rosmah lebih menonjol dari Najib. Ia jadi beban kepada Umno dan beban kepada kerajaan. Dengan segala beban meliputi pollitik, ekonomi, sosial, akhlak, jenayah dan sebagainya, apa yang Najib hadapi lebih berat dari yang Pak Lah hadapi.
Khairy akan memikul sama beban berat itu. Sebelum ia rebah, baiklah Khairy membebaskan diri, supaya tidak terhempap sama dalam timbunan beban itu.
Selepas itu bolehlah dia memikir semula untuk aktif semula dalam politik.
Tetapi kalau perubahan kuasa berlaku di Putrajaya, tidak semestinya Khairy kembali cergas dalam Umno. Dia boleh menyesuaikan diri dengan suasana baru.
Mungkin janji 100 Hari Pakatan Rakyat itu yang mendorongnya secara tidak sedar menyatakan imbasannya dalam catitan komputer yang terbuka.Hrkh

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....