Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 2 Jun 2010

Kelantan anjur kuliah, solat hajat khas kecam Israel

Tok Guru Nik Aziz menggesa Majlis Keselamatan PBB memberi teguran keras terhadap rejim Israel. — gambar fail
KOTA BARU, 2 Jun — Kerajaan negeri Kelantan akan menganjurkan perhimpunan besar-besaran yang disertai kuliah Jumaat dan solat hajat khas di Stadium Sultan Mohamed Keempat, Jumaat ini berhubung tindakan kejam Israel menyerang konvoi kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata kuliah khas itu sebagai menggantikan kuliah Jumaat yang kebiasaannya diadakan setiap minggu di Dataran Ilmu, di sini.
“Selaku Menteri Besar, saya akan menganjurkan satu kuliah kuliah pagi Jumaat lusa khusus berhubung isu tindakan tidak bertamadun rejim Israel itu di perkarangan Stadium Sultan Mohamed Ke-IV,,” katanya.
Sehubungan itu, Nik Aziz juga meminta kerjasama Majlis Agama Islam dan Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) agar mengarahkan semua masjid di negeri ini mengadakan solat hajat dan bacaan qunut nazilah serta menyediakan khutbah khusus mengutuk Israel dan Yahudi untuk para khatib menyampaikan khutbahnya kepada semua anggota jemaah solat Jumaat terdekat ini.

“Saya juga menyeru para ulama seluruh dunia dapat bangkit menunaikan solat hajat dan memohon pertolongan Allah demi menyelamatkan umat Islam dan rakyat Palestin di Gaza,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.
Nik Abdul Aziz juga menggesa Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi teguran keras terhadap rejim Israel sambil menyeru Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan negara Islam turut menyertai bantahan bagi membuktikan kesungguhan membela nasib rakyat Palestin.
Sementara itu, Ketua Sekretariat Missi Cakna Palestin Nazri Deraman, sebuah pertubuhan bukan kerajaan di negeri ini, menggesa kerajaan dan rakyat Malaysia mengutuk serangan Israel itu.
“Kami juga menyeru agar semua peringkat masyarakat dapat meneruskan sifat kasih sayang dengan memberi bantuan sumbangan derma dalam apa jua bentuk dan cara untuk rakyat Palestin,” katanya ketika kira-kira 50 orang anggota jawatankuasanya mengadakan perhimpunan secara aman di hadapan pintu masuk utama pejabat Exco negeri, hari ini. — Bernama

1 ulasan:

Pacifist berkata...

Sampai bila pemimpin dunia Islam mahu berdialog dan berjabat tangan dengan zionis laknatullah? Sampai bila kita harus melihat umat Islam disembelih? Sampai bila jihad ilmu, ekonomi, hawa nafsu akan berakhir dan ditukar dengan jihad Al-Qital pula? Disaat tentera Zionis membantai umat Islam, kita masih berjihad hawa nafsu? Ketahuilah selagi kita masih bernyawa,selagi itulah jihad hawa nafsu tidak akan berakhir, sedangkan jihad Al-Qital hanya pada waktu-waktu tertentu. Para sahabat(Rasulullah) berjihad hawa nafsu setelah kembali dari medan perang, sedangkan kita menolak untuk berjihad dengan pelbagai alasan. Kenapa kita tidak berjihad dengan semua jihad yang ada, dan mengikut kesesuaian waktu dan masa? Kenapa kita mengambil tanggungjawab lain untuk mengelak tanggungjawab yang lain? Sedangkan tanggungjawab itu perlu dipenuhi secara berturutan? Kenapa takut dengan kalimah JIHAD? Saya bukan mengejar mati, tetapi lihatlah apa yang berlaku di Palestin dan tanggungjawab kita, dan jika kita masih di takuk lama. Maka, saksikanlah drama air mata ini hingga ke anak cucu kita. Katakan pada mereka, itu sudah nasib mereka(Palestin) dan tiada apa yg mampu dibuat oleh kita.

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....