Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 8 Mac 2010

Mahkamah Persekutuan Sahkan Pemecatan DS Anwar Ibrahim



PUTRAJAYA, 8 Mac — Mahkamah Persekutuan hari ini menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) yang mempertikaikan pemecatannya sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri oleh Tun Dr Mahathir Mohamad atas kapasitinya sebagai perdana menteri pada September 1998.
Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan yang dibuat oleh kedua-dua Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.
Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff yang mengetuai panel tiga anggota memutuskan keputusan diambil oleh dua mahkamah rendah sebelum ini adalah betul.
Dua hakim yang turut mendengar rayuan Anwar, yang kini merupakanKetua Umum Pakatan Rakyat ialah Datuk Abdull Hamid Embong dan Datuk Mohd Ghazali Mohd Yusof.
“Di bawah Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong merupakan raja berperlembagaan... sebagai raja berperlembagaan baginda mempunyai kuasa yang terhad dalam pelantikan menteri, yang diputuskan oleh perdana menteri.
“Jika perdana menteri memutuskan bahawa seseorang menteri harus melepaskan jawatannya, Agong tidak boleh berbuat sebaliknya,” kata Alauddin yang turut menjelaskan peranan Yang di-Pertuan Agong dalam soal pelantikan dan pemecatan hanyalah bersifat “formaliti” sahaja.
Kes itu difailkan oleh Anwar pada 13 Nov 1998 susulan beliau dipecat pada 2 Sept 1998.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....