Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Ahad, 28 Mac 2010

Indeks Rasuah Merudum - Malaysia diTertawakan



KUALA TERENGGANU - Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamad Sabu mendakwa Malaysia ditertawakan oleh dunia kerana indeks rasuah merudum.
Katanya, indeks rasuah negara jatuh dan berada ditangga ke-56 di bawah pemerintahan Perdana Menteri (PM), Dato’ Seri Najib Tun Razak sekarang setaraf dengan negara-negara di Afrika.
“Punca utama Malaysia ditertawakan oleh dunia kerana rasuah, indeks rasuah kita (negara) 4.5:10 di tempat ke-56 yang setaraf dengan negara-negara Afrika,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Pakatan Rakyat ‘Selamatkan Malaysia’ di Kuala Ibai, dekat sini, baru-baru ini.
Menurutnya, indeks rasuah tiga bekas Perdana Menteri lalu sebelum Tun Dr Mahathir jauh lebih baik dan berada ditangga ke-20 hingga ke-25 sahaja.
Katanya, di zaman Tun Dr Mahathir indeks rasuah terus naik dan berada ditangga ke-40 apabila dasar penswastaan diperkenalkan di negara ini.
“Apabila naik Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai PM yang kelima selepas Tun Dr Mahathir gejala rasuah masih gagal dibenteras.
“Zaman ‘Pak Lah’ (Tun Abdullah) indeks rasuah terus naik ke tangga 47 meski pun ada usaha memerangi rasuah cuba dilaksanakan dengan menjadikan Badan Pencegah Rasuah (BPR) kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” ujarnya.
Bahkan, katanya selepas Dato’ Seri Najib mengambil alih tampuk pemerintahan Perdana Menteri indeks rasuah negara terus naik ke tangga 56 dunia.
Menurutnya, bahaya rasuah akan menentukan maju mundur sesebuah negara sehingga mewujudkan pembangunan yang tidak berkualiti.
“Rakyat dapat melihat pembangunan yang tidak berkualiti hasil dari gejala rasuah dan ketirisan hingga boleh menyebabkan keruntuhan sesebuah bangunan.
“Negara pula mengalami kerugian dari sudut ekonomi akibat dan tidak cukup wang dengan kos yang sentiasa meningkat,” jelasnya.
Katanya, akibat gejala rasuah tersebut akan berlaku ketirisan serta kebocoran dalam mengurus wang negara dan wang rakyat secara membazir.
Hadir sama pada majlis tersebut Ketua Menteri Pulau Pinang, Encik Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.BO

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....