Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 22 Januari 2010

Isu Allah: Sultan Selangor minta Khalid Samad kemuka syor, elak polemik


SHAH ALAM: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad pagi tadi menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Kayangan di sini dipercayai berkaitan isu dikatakan tidak menghormati baginda selain kalimah Allah pagi tadi.


KUALA LUMPUR, Jan 22 — Khalid Samad yang menghadap Sultan Selangor pagi ini telah dititah agar mengemukakan apa jua syor berkaitan dengan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 termasuk soal penggunaan kalimah “Allah”.
Semalam Khalid mendakwa enakmen itu sudah ketinggalan zaman.
Sultan Sharafuddin Idris Shah juga tidak mahu isu mengenai kalimah “Allah” berpanjangan sehingga menjadi polemik politik.
Ahli Parlimen Shah Alam dari PAS itu berkata dalam pertemuan lebih sejam pagi ini, Sultan Selangor turut ada menyentuh polemik semasa membabitkan beliau dengan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

“Walaupun kunjungan ini bertujuan mendapatkan wawasan Tuanku mengenai Shah Alam, baginda juga ada membangkitkan isu semasa yang berkaitan dengan kalimah Allah dan pertikaian membabitkan Jais dan Mais.
“Baginda bertitah bahawa jika ada apa-apa pandangan hendak dicadangkan, tulis kepada Mais dan Tuanku, baginda akan memberi pertimbangan.
“Bagi saya ini satu respons positif daripada Tuanku, sikap terbuka baginda, yang menyatakan kesediaan baginda untuk mendengar pandangan semua pihak,” katanya.
Khalid menambah beliau menjelaskan kepada Sultan Selangor bahawa pendiriannya selama ini termasuk menerusi ceramah dan forum hanya bertujuan menangkis pandangan Jais dan Mais yang mengapi-apikan orang ramai dengan tindak-tanduk mereka.
Ketika ditanya sama ada beliau akan berhenti bercakap isu kontroversi kalimah “Allah” serta Jais dan Mais selepas ini, Khalid yang juga Yang Dipertua PAS Shah Alam berkata, oleh kerana ada jaminan Sultan Selangor maka beliau akan memenuhi apa yang dititahkan.
Khalid juga menambah, beliau akan membawa pandangan Sultan Selangor kepada pucuk kepimpinan PAS.
“Saya akan bawa kepada parti termasuk peringkat PAS Selangor... terpulang kepada pucuk kepimpinan untuk memberi pandangan berkaitan syor yang boleh dikemukakan kepada Sultan dan Mais,” katanya.
Selangor merupakan antara negeri yang mengguna pakai Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988.
Ia antara lain melarang orang bukan Islam menggunakan secara bertulis atau lisan 25 perkataan.
Antara perkataan itu adalah, Allah, firman Allah, nabi, mubaligh, syariat, wahyu, mufti, Kaabah, hadis, rasul, iman, ibadah, fatwa, haji, kiblat, Ilahi, Injil, ulama, khalifah, wali, Syeikh, Iman dan dakwah.
Bukan Islam juga dilarang menggunakan 10 perbahasan seperti subhanallah, insya-Allah, astaghfirullahlah, masya-Allah dan Allahuakbar sama ada berbentuk lisan ataupun penulisan.
Kunjungan hormat Khalid, Ahli Parlimen penggal pertama, diadakan sehari selepas beliau menafikan tuduhan 16 pertubuhan bukan kerajaan bahawa beliau memberikan ucapan mencabar, memperlekeh dan mempertikaikan kedudukan Sultan Selangor ketika menyampaikan ceramah pada 12 Jan lalu.
Tegas Khalid, usaha mengheret institusi di bawah naungan Sultan Selangor ke dalam kancah politik dilakukan oleh golongan yang berkepentingan, bukan beliau.
Pada 18 Jan lalu 16 NGO lagi telah membuat laporan polis terhadap Khalid berhubung isi ucapannya di MPSJ bahawa Khalid telah mencabar, memperlekeh dan mempertikaikan kedudukan Sultan Selangor, dan mengheret baginda ke kancah politik.
“Usaha mengheret institusi di bawah naungan Sultan ke dalam kancah politik jelas kelihatan apabila demonstrasi diadakan di dalam Masjid Negeri pada 8 Jan.
“Demonstrasi tersebut disebut umum sebagai anjuran Jais dan Mais walaupun dinafikan oleh mereka kemudiannya,” katanya.
Beliau juga mahu kepimpinan dua institusi agama di Selangor - Jais dan Mais - dirombak selaras dengan pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat agar isu-isu semasa menyentuh umat Islam di negeri itu dapat ditangani dengan harmoni.
Khalid berkata beliau akan membawa syor itu ke peringkat atasan termasuk kepada Sultan Selangor jika mendapat peluang.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....