Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Selasa, 25 Ogos 2009

Zamri lawan Nizar:Permatang Pasir-Perkembangan terkini


Calon BN, Rohaizat Othman bersalaman dengan penyokong BN yang berkumpul di kawasan berhampiran pusat pengundian Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Lay Keow pada pukul 10.40 pagi.
Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim (dua dari kiri) membuang undi di Sekolah Kebangsaan Seri Penanti. Beliau sempat mengangkat tangan calon PAS, Salleh Man yang bertanding di DUN Permatang Pasir. Turut hadir isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail. Foto THE STAR Oleh: MUSTAFA AHMAD.
Suasana tegang antara anggota Pemuda Umno dari Kepala Batas dan PAS yang berhimpun di kawasan berhampiran dengan Sekolah Kebangsaan Seri Penanti. Polis dikerahkan untuk meredakan keadaan.
Kakitangan SPR membantu pengundi uzur dan berusia.
Penyokong-penyokong PAS dan BN berhimpun berhampiran pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan Seri Penanti, Kubang Semang untuk meraih undi. Suasana pukul 8.20 pagi tad.

BERIKUT ialah perkembangan pada hari pengundian pilihan raya kecil kerusi DUN Permatang Pasir hari ini.

2.45 petang: Kadar peningkatan peratusan keluar mengundi semakin mengecil sejak pukul 10 pagi. Ia meningkat sebanyak 13.9 peratus kepada 28.5 peratus pada pukul 10 pagi berbanding 14.6 peratus sejam sebelum itu; kemudian naik 10.4 peratus kepada 38.9 peratus (11 pagi), sebanyak 8.3 peratus kepada 47.2 peratus (12 tengah hari), 6.1 peratus kepada 53.3 peratus (1 tengah hari) dan sebanyak 5.7 peratus kepada 59 peratus (2 petang). Jika trend ini berlarutan, kadar keseluruhan keluar mengundi kemungkinan 72 peratus.

2.35 petang: Angka rasmi keluar undi setakat 2 petang - 59 peratus atau 11,979 orang.

2.32 petang: Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, peratusan keluar mengundi meningkat, sudah hampiri 60 peratus setakat

2.30 petang: Jika cuaca baik kadar keluar mengundi akan mencapai 70 hingga 75 peratus menjelang 5 petang. Beliau juga akui bilangan perayu undi di kawasan pusat pengundian sudah menurun dengan mendadak kemungkinan kerana mereka merasakan bosan dan penat pada bulan berpuasa.

1.30 petang: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada sidang media di Seberang Jaya berkata, BN optimistik dengan hasil pilihan raya kecil kali ini. Katanya, sudah ada perubahan angin ke arah BN di Permatang Pasir.

1.20 petang: Difahamkan 48 peratus pengundi Melayu dan 38 peratus pengundi Cina sudah keluar mengundi.

1.15 petang: Seramai 10,812 pemilih atau 53.3 peratus sudah keluar mengundi setakat 1 tengah hari.

12.40 tengah hari: Penyokong-penyokong kedua-dua parti PAS dan BN kelihatan 'letih', setakat duduk di bahu jalan. Suasana riuh dan bersorak sudah tidak kelihatan. Kehadiran pengundi juga mula merosot, tidak banyak kenderaan membawa pengundi.

12.20 tengah hari: Lalu lintas semakin sesak, khususnya di kawasan Kubang Kerian.

12.15 tengah hari: Angka rasmi peratusan keluar mengundi 47.2 peratus atau 9,573.

12 tengah hari: Hanya sekitar 41 peratus pengundi telah menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya kecil kerusi DUN Permatang Pasir setakat tengah hari, kata Timbalan Pengerusi SPR

11.30 pagi: Seramai 7,894 atau 38.9 peratus pengundi sudah keluar mengundi setakat 11 pagi, tiga jam pertama.

10.40 pagi: Calon BN, Rohaizat Othman bersalaman dengan penyokong BN yang berkumpul di kawasan berhampiran pusat pengundian Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Lay Keow.

10.07 pagi: Peratusan keluar mengundi dua jam pertama 5,775 orang (28.5 peratus).

10.05 pagi: Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Wira Ayub Yaakob berkata, pihaknya sedang memantau situasi penyokong parti mempamerkan lambang dan bendera parti. Akan menasihatkan agar tidak berbuat demikian.

10.02 pagi: Kesesakan wujud tetapi tidak seteruk pilihan raya kecil Permatang Pauh dan Penanti.

10 pagi: Pertausan keluar mengundi sejam pertama - 14. 6 peratus atau 2,966 orang.

9.50 pagi: Penyokong PAS cuba 'merampas' kain rentang mengkritik pendirian yang dipamerkan oleh penyokong BN di kawasan berhampiran pusat pengundian Sekolah Kebangsaan Samagagah.

9.30 pagi: Peratusan keluar mengundi satu jam pertama kira-kira 15 peratus, kata Timbalan Pengerusi Datuk Wan Ahmad Wan Omar selepas melawat pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan Permatang Pasir. Proses pengundian berjalan lancar, peraturan baru diikuti di kawasan lingkungan 50 meter dari tempat mengundi.

9.20 pagi: Cuaca mendung awal pagi tetapi cerah kemudian.

9.15 pagi: Ketua Penerangan Pemuda Umno, Datuk Reezal Naina Merican datang untuk menenangkan ketegangan membabitkan ahli Pemuda Kepala Batas dan penyokong PAS di kawasan berhampiran pusat pengundian Sekolah Kebangsaan Seri Penanti. Katanya, polis harus memastikan penyokong PAS juga beredar, bukannya hanya ahli Pemuda Kepala Batas.

9 pagi: Pengundian satu jam pertama sudah berlalu. Sambutan pengundi keluar mengundi menggalakkan. Jumlah keluar mengundi meningkat.

8.50 pagi: Helikopter PDRM buat rondaan udara sejak 8 pagi.

Pada masa yang sama, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Ab. Halim Ab. Rahman berkata, pihaknya tidak berpuas hati dengan larangan penggunaan lambang pada kenderaan bawa pengundi. Beliau berkata, BN menggunakan pelekat lambang warna biru dan nombor siri.

8.45 pagi: Polis mengarahkan sekumpulan kira-kira 100 ahli Pemuda Umno Kepala Batas yang memakai baju kemeja-T berwarna kuning meninggalkan kawasan berhampiran tempat mengundi Sek. Kebangsaan Seri Penanti. Tercetus ketegangan dan kekecohan.

8.40 pagi:Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz melawat pusat pengundian di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Lay Keow. Katanya, beliau gembira dengan suasana proses pengundian sebelah pagi.

8.35 pagi: Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail mengundi di Sekolah Kebangsaan Seri Penanti, Kubang Semang. Calon PAS, Mohd. Salleh Man ikut sama.

8.30 pagi: Walaupun ada larangan, penyokong BN dan PAS dengan menggunakan lambang masing-masing meraih undi di kawasan berdekatan pusat mengundi. Ia kelihatan di kawasan Kubang Kerian. Ada penyokong merungut kerana penguatkuasaan larangan terbaru ini.

8.20 pagi: Kenderaan parti BN menggunakan pelekat warna biru yang bernombor siri. Ada yang menggunakan lambang dan bendera BN. Kenderaan PAS tidak guna pelekat khas.

7.50 pagi: Sekumpulan penyokong-penyokong PAS membuat semakan nama di pondok semakan/pondok gerakan yang terletak di kawasan Tanah Liat.

Seorang penyokong PAS mempamerkan poster calon PAS bagi menarik perhatian orang yang melalui jalan kawasan Tanah Liat.

7.35 pagi: Kehadiran anggota polis di setiap pusat pengundian kelihatan agak ramai berbanding pilihan raya-pilihan raya kecil yang lalu. Kemungkinan kerana lapan peraturan yang dikuatkuasakan oleh SPR hari ini.

7.30 pagi: Suasana sekitar Permatang Pasir kelihatan mula sibuk. Pengundi mula menuju pusat-pusat pengundian. Pengundian dibuka 8 pagi.mstar

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....