Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 5 Mei 2011

Kenapa Amerika Enggan Dedah Foto Bedah Siasat Osama ??



WASHINGTON 5 MEI : Presiden Barack Obama memutuskan untuk tidak mengeluarkan foto-foto jenazah ketua rangkaian pengganas Al-Qaeda Osama bin Laden, yang mati ditembak pasukan elit Amerika Isnin lalu, kata White House semalam.
Pengumuman itu muncul selepas seorang pegawai kanan pentadbiran memberitahu NBC News mengenai keputusan pihaknya tidak mahu melepaskan foto bedah siasat dan Obama juga mendedahkan pendiriannya ketika temu bual khas bersama program “60 Minutes” CBS semalam.
Media melaporkan bahawa White House telah mempertimbangkan syor mengeluarkan gambar-gambar itu, sebahagian daripada bukti untuk meyakinkan bahawa Osama telah terbunuh ketika serbuan ke atas sebuah rumah agam yang dihuninya di timur laut Pakistan, awal pagi (waktu Malaysia) Isnin lalu.
Ramai sangsi dengan operasi dan laporan kematian walaupun ada gambar awal menunjukkan Osama sudah terbunuh.
Bagaimanapun pegawai-pegawai White House berpandangan, gambar-gambar itu sungguh mengerikan dan boleh mencetuskan rasa tidak senang di kalangan mereka yang melihatnya.
“Adalah penting bagi kami untuk memastikan setiap gambar terperinci seseorang yang ditembak mati di kepala tidak disebarkan sebagai satu tindakan yang boleh mengapi-apikan keganasan baru ataupun sebagai alat propaganda,” kata Obama kepada CBS News, demikian menurut jurucakap White House Jay Carney.
Obama juga dipetik berkata, beliau berpandangan tindakan mengeluarkan gambar terperinci akan menyebabkan risiko ke atas keselamatan nasional.
Ditanya mengenai responsnya berhubung reaksi sesetengah pihak di Pakistan mengatakan Amerika Syarikat berbohong kononnya sudah membunuh Osama, Obama berkata:
“Sebenarnya kami sedang memantau reaksi dunia. Tidak ragu-ragu bahawa Osama sudah terbunuh.”
“Sudah pasti tiada keraguan di kalangan Al-Qaeda bahawa dia sudah mati.
“Dan, kami tidak fikir satu gambar sahaja akan membawa perbezaan. Akan ada orang yang menafikannya (kematian Osama,” katanya lagi. — Agensi

Kematian Osama dilihat sebagai konspirasi


SHAH ALAM – Keengganan Amerika Syarikat (AS) mendedahkan bukti kematian Osama Laden dilihat sebagai konspirasi untuk menunjukkan kejayaan memburu beliau.

Pensyarah Program Hubungan Antarabangsa Universiti Malaysia Sabah (UMS) Prof Madya Dr Mohd Nor Yazid berkata, sehingga kini, AS masih menyiarkan gambar lama Osama. ”Adakah beliau tidak dimamah usia? Keputusan DNA (Asid Deoksiribonukleik) pula diperolehi terlalu cepat.
“Pengumuman pembunuhan Osama pada dasarnya untuk tutup kekalahan AS melancarkan perang ke atas Afghanistan di mana kuasa besar itu tidak pernah menang selama ini,” katanya semalam.

Menurutnya, khabar kematian Osama tidak meninggalkan kesan kepada kerajaan dan dunia luar kerana AS dan sekutunya sahaja yang melabelkan Osama sebagai pengganas.

Sementara itu, Penyelaras Fakulti Undang-undang dan Hubungan Antarabangsa Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Dr Mohd Afandi Salleh berkata, masyarakat dunia masih lagi sukar mempercayai berita kematian Osama.

“Melihat situasi ini, apa sahaja AS cakap, tidak mudah dunia mempercayainya kerana selama ini, banyak maklumat diterima tidak benar. Bukan isu Osama sahaja tetapi krisis Iraq turut diragui.SH

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....