Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 11 Februari 2010

Rampasan Kuasa Perak : Kajian Zentrum Menunjukkan Rakyat Masih Bersama Nizar Dan Pakatan


KUALA LUMPUR : Walaupun mahkamah memutuskan Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah, namun sokongan dalam bentuk peratusan undi rakyat di negeri itu masih memihak kepada Mohammad Nizar, demikian kata Pengasas Zentrum Future Study Malaysia Dr Abu Hassan Hasbullah.

"Ulasan media perdana ke atas isu-isu mahkamah membabitkan Anwar dan Mohammad Nizar tidak akan banyak menukar pola pemikiran rakyat terhadap Pakatan Rakyat," kata beliau ketika ditemui erapakatan.com baru-baru ini.

Beliau turut merujuk kepada lebih 60 peratus undi popular yang menurutnya masih jelas memihak kepada pakatan pembangkang itu.


Sementara itu, dalam suatu tinjauan Merdeka Centre telah menunjukkan bahawa hanya 45 peratus daripada responden bersetuju bahawa rampasan kuasa di Perak telah mengukuhkan kedudukan politik pembangkang Melayu di di negeri itu.

Peratusan itu diambil berdasarkan tinjauan ke atas 805 pengundi berdaftar di Perak yang diambil pandangan mereka berhubung halatuju negeri, keadaan ekonomi terkini, pandangan mereka terhadap kepemimpinan negara dan perubahan yang mereka lihat sejak BN melakukan rampasan kuasa di Perak sejak Februari tahun lalu.

"Apabila ditanya jika diberi pilihan antara keutamaan ekonomi atau kerajaan yang lebih demokratik, kira-kira 60 peratus daripada responden (termasuk 58 peratus dalam kalangan Melayu) menyatakan bahawa pilihan raya yang demokratik adalah lebih utama," demikian menurut Pengarah Merdeka Centre Ibrahim Suffian dalam penyelidikan tinjauan pengundi Perak pada Februari, 2010.

Paling mustahak, tambah Ibrahim lagi, 65 peratus responden, berasakan bahawa isu politik Perak adalah masih relevan sehingga kini, walaupun hal rampasan kuasa itu telah berlangsung sejak lebih setahun yang lalu.

Sehingga jam 12:26 tengah hari ini, tinjauan erapakatan.com menunjukkan undian yang memihak kepada Mohammad Nizar sebagai MB Perak adalah 93.02 peratus (120 undi) berbanding Zambry Abdul Kadir sebanyak 6.98 peratus (9 undi). Jumlah undian keseluruhan 129.

Tinjauan itu berbunyi - "Pada pendapat anda, siapakah bakal Menteri Besar Perak yang sebenar pada 9 Februari ini?"Erapakatan

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....