Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 1 Januari 2010

Ganti rugi 800 juta:Kerajaan Kelantan kemuka rayuan


KOTA BHARU - Kerajaan Negeri Kelantan akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mengarahkan mereka membayar ganti rugi kira-kira RM800 juta kepada sebuah syarikat pembalakan, Timbermine Sdn Bhd kerana melanggar perjanjian.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, kes yang diputuskan tersebut adalah warisan daripada Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang membatalkan perjanjian pada tahun 1975.

Menurutnya, rayuan itu akan dikemukakan pihaknya melalui Peguam Kanan Persekutuan dalam jangka masa yang terdekat dan yakin ia dapat diselesaikan dengan kaedah baik.

"Syarikat ini telah menerima konsensi dari Kerajaan Negeri sejak 25 julai 1964 perjanjian dimeterai di antara Kerajaan Kelantan di bawah Pas dengan Timbermine sebagai salah satu cara untuk membangunkan kawasan Hulu Kelantan.

“Namun semasa kerajaan BN memerintah Kelantan, pada 18 Mac 1975 mereka telah membatalkan perjanjian ini dan syarikat terbabit telah menyaman Kerajaan Negeri.

“Tetapi selepas itu, satu jawatankuasa telah ditubuhkan dan dipengerusikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tengku Ahmad Rithaudeen dan rundingan yang diadakan pada 12 Jun 1975 diselesaikan dengan baik dan Kerajaan Negeri bersetuju membayar ganti rugi sebanyak RM3.5 juta,” katanya pada sidang akhbar di Kota Darulnaim di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas keputusan mahkamah kelmarin yang mengarahkan Kerajaan Negeri membayar tuntutan ganti rugi sebanyak RM800 juta kepada Timbermine kerana melanggar perjanjian di antara kedua belah pihak sejak 45 tahun lalu.

Husam yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas II Negeri berkata, perjanjian tersebut melibatkan kawasan pembalakan seluas 204,095 hektar untuk tempoh 33 tahun dan dikurangkan kepada 112,000 hektar selepas rundingan pada tahun 1975 itu.

“Mereka berurusan dengan Kerajaan Negeri di bawah BN pada tahun 1982 sehingga 1989 kemudian 1990 kerajaan bertukar tangan dan syarikat sekali lagi telah menghantar tuntutan mereka.

“Akhirnya mereka memfailkan saman di mahkamah pada tahun 2004 dan semalam (kelmarin) mahkamah memutuskan mereka menang dan kerajaan bersetuju untuk membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan,” katanya. SH

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....