Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 17 September 2009

Zamri lawan Nizar:UMNO tolak sokongan pengundi bukan Melayu

Media Pro BN sering memainkan sentimen perkauman

OLEH ZULKIFLI YAHAYA

Semua media talibarut BN dengan ghairahnya melaporkan kekecohan yang berlaku di majlis dialog antara penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan kerajaan negeri Selangor. Ia menggambarkan sekumpulan masyarakat Melayu yang begitu agresif bagaikan orang yang hilang kewarasan 'mengamuk' di majlis tersebut.

Pihak editor media tersebut mungkin merasa satu kepuasan yang tidak terhingga apabila berjaya mendedahkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan Pakatan. Bukan setakat Menteri besar dan wakil rakyat Pakatan di'boo' tetapi seorang wakil kaum India disorak serta di maki hamun. Peristiwa tersebut disaksikan oleh rakyat satu Malaysia dari semua kaum setelah disiarkan berulangkali oleh stesyen tv.


Dari aspek menjaga kepentingan politik BN tindakan media-media talibarut mereka memfokuskan isu tersebut secara besar-besaran sebenarnya melebarkan lubang kubur BN. Pasti ia akan menjarakkan lagi sokongan bukan Melayu terhadap mereka yang semakin hari semakin gawat. Semua orang tahu bahawa BN sedang menghadapi krisis keyakinan majoriti rakyat bukan Melayu di negara ini.

Apakah penganut Hindu, boleh melihat dengan senang hati penentangan terhadap pembinaan rumah ibadat mereka? Sebelum itu mereka telah terluka apabila 'binatang suci' mengikut kepercayaan mereka dipijak-pijak dengan penuh kehinaan?

Tidak dapat dipastikan bahawa pihak yang melakukan bantahan itu terdiri dari orang Umno. Tapi semua maklum bahawa golongan tersebut adalah penentang kerajaan Pakatan. Mereka mengangkat sepanduk yang membawa mesej mengecam pemimpin Pakatan, mengutuk PAS dan mempersenda 'takbir'.

Siapa lagi mereka kalau bukan Umno. Apatah lagi kenyataan menghina lembu turut dituturkan oleh bekas Menteri Besar Selangor Khir Toyo sehingga memaksa Pemuda MIC membuat laporan polis.

Menteri Besar telah mengumumkan bahawa pemindahan kuil ditangguhkan. Mungkin dibatalkan di Seksyen 23. Jika itu berlaku maka kemarahan orang Melayu akan padam setakat itu. Maklumlah Melayu mudah lupa dan pemaaf. Bagaimanapun ia hanya akan mengembirakan penduduk Melayu-Islam hanya di Shah Alam tetapi akan menimbulkan kemarahan masyarakat Hindu seluruh negara, malah di seluruh dunia.

Orang Hindu tidak marahkan kerajaan negeri dan wakil rakyat Pakatan kerana telah berusaha mempertahankan hak mereka. Tetapi mereka akan marah dan bencikan Umno. Kemarahan itu akan berlanjutan hingga ke peti undi.

Nampaknya yang rugi Umno dan yang untungnya Pakatan. Media-media talibarut BN menggambarkan kononnya kerajaan Pakatan tersepit dalam isu ini. Hakikatnya BN yang tersepit.

Situasi yang berlaku menunjukkan bahawa Umno sedang memudahkan kerja PAS.

Sama seperti isu pusat potong babi di Kedah. Mulanya masyarakat Cina sudah marah apabila pusat babi dirobohkan. Namun akhirnya kemarahan masyarakat Cina beralih kepada Umno apabila parti itu pula menyambung isu tersebut dengan melancarkan beberapa siri bantahan terhadap kerajaan negeri.

Selepas lapan pilihan raya kecil dilalui, nampaknya sokongan bukan Melayu terhadap Pakatan Rakyat tidak luntur berbanding pilihan raya umum 2008. Bahkan di beberapa tempat ia menunjukkan peningkatan, sekalipun yang bertanding ialah calon PAS yang dulunya dianggap terasing dari sokongan bukan Melayu.

Hari demi hari, isu demi isu yang bergolak nampaknya lebih menyemarakkan sokongan bukan Melayu terhadap Pakatan.

Sewaktu PAS pertama kali melakukan tahalluf dengan parti pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah, semua kerusi yang mempunyai majoriti bukan Melayu agak tinggi diserahkan kepada Semangat 46. Parti serpihan Umno itu pun bukanlah diterima sangat pun di kawasan bandar, tapi persepsi yang wujud ialah PAS lebih ditolak oleh bukan Melayu.

Persepsi itu berlanjutan sehingga pilihan raya umum 2008. Agihan kerusi untuk PAS lebih tertumpu ke kawasan majoriti Melayu yang tinggi. Tentulah pasca pilihan raya umum 2008, lebih-lebih lagi selepas melalui beberapa siri pilihan raya kecil, maka persepsi bahawa pola sokongan politik adalah berdasarkan segmentasi kaum; tidak boleh lagi dipakai. PAS sudah boleh bertanding dan menang di kawasan bandar juga.

Di tengah-tengah kegawatan isu perkauman yang dicetuskan Umno, tiba-tiba kita dihidangkan pula dengan sebuah pilihan raya kecil di Negeri Sembilan. Menariknya kerana kawasan Dun Bagan Pinang itu mengandungi kira-kira 20 peratus pengundi India, jumlah yang agak besar untuk menjadi undi penentu. Penganalisis politik tentu sudah dapat meramal sokongan bukan Melayu, khususnya kaum India.

Di Bagan Pinang atau di mana-mana kawasan majoriti Melayu di negara ini, tumpuan mesti diberi kepada usaha meningkatkan sokongan pengundi Melayu. Oleh kerana dalam budaya politik kita, lebih mudah mengajak orang membenci musuh daripada meminati diri sendiri, maka biarkanlah Umno melakukan kerja menolak sokongan bukan Melayu terhadap mereka.detikdaily

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....