Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 7 September 2011

Gambar Kubur Mat Indera Di Taiping


9 Syawal 1432H. [MOD] -Kubur Mat Indera yang terletak di Tanah Perkuburan Islam kampung jambu, Taiping yang kelihatan bersih dan terurus walaupun sudah 58 tahun jasadnya disemadikan di situ.. Al- Fatihah .Gambar : Sinar harian

4 ulasan:

Abangpi berkata...

Saya faham, pada mulanya beberapa orang Melayu seperti Mat Indera dan lain-lain adalah ikhlas mahu berjuang untuk kemerdekaan Tanah Melayu pada masa itu. tetapi landasan perjuangan yang terlalu kiri dan melampau telah menyebabkan mereka dipengaruhi oleh komunis dan sama-sama bersubahat dengan komunis. saya percaya tidak sewajarnya kita mencaci Mat Indera tetapi tidak wajar kita menyanjung tinggi beliau melebihi Sarjan Jamil. kita boleh bayangkan apa yang boleh berlaku jika ada 10 orang lagi Mat Indera dan apa yang akan berlaku jika tiada seorang Sarjan Jamil???

Saya ingin bertanya kepada orang yang condong menyokong Mat Indera, wajarkah perjuangan beliau dikatakan perjuangan yang benar? apa yang akan berlaku kepada negara ini jika ditakdirkan perjuangan Mat Indera berjaya pada tahun 1950?
lihat negara-negara komunis. tuan-tuan mahukah negara kita jadi negara komunis?

beliau mungkin berniat memperjuangkan bangsa tetapi jalan yang beliau pilih adalah salah.

beliau tidak patut dan tidak berhak dilebihkan darjatnya dari Sarjan Jamil dan anak-anak buahnya.

Mat Sabu mengatakan bahawa Mat Indera adalah hero sebenar peristiwa Bukit Kepong. ini bermakna darjat Mat Indera adalah dilebihkan dari darjat Sarjan Jamil.

Abangpi berkata...

Peristiwa Bukit Kepong adalah satu peristiwa yang sangat sensitif kepada rakyat negara ini kerana pihak PKM berjaya menunjukkan mereka adalah satu kumpulan 'armed mob' yang bila menghadapi satu kumpulan yang kurang dari segi persenjataan dan bilangan anggota, terus membunuh dan menganiaya hampir semua mereka yang menentang. Kalau komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 hanya membunuh semua anggota polis yang bertugas, tanpa membunuh beberapa anggota keluarga dan membakar balai polis dan berek polis yang mereka tentu tahu masih ada beberapa orang yang masih hidup termasuk isteri dan anak-anak anggota polis yang mungkin telah cedera dan tidak mampu melarikan diri dari api, tentu Peristiwa Bukit Kepong tidak akan menjadi satu peristiwa yang sensitif. Peristiwa ini membuktikan gerombolan komunis tersebut adalah kejam dan tidak akan teragak-agak untuk membunuh dan menganiaya orang yang lemah terutama apabila mereka marah kerana anggota polis di Bukit Kepong memberikan tentangan yang hebat diatas tujuan mereka hendak menawan balai itu. Pemimpin komunis yang terlibat iaitu Mat Indera samada tidak mahu atau tidak berupaya mengekang perlakuan kejam tersebut. kerana saya seorang Islam dan Mat Indera juga saya percaya masih Islam, saya mahu menganggap bahawa beliau tidak berupaya mengekang kelakuan 'mengamuk' anggota beliau tersebut. tetapi kita boleh perhatikan bahawa Mat Indera tidak mahu bertaubat dan peristiwa tersebut tidak membuka mata beliau bahawa ideologi komunis itu adalah salah. sehingga beliau digantung sampai mati pun beliau tidak menunjukkan penyesalan.

kesan dari peristiwa Bukit Kepong ini, komunis semakin jauh dari hati orang-orang Melayu. bila disebutkan Peristiwa Bukit Kepong, kita akan membayangkan kekejaman komunis yang kebetulan pada masa itu terdiri dari majoriti orang cina. Kita juga mula membayangkan kepahlawanan polis-polis Melayu tersebut yang tidak takut mati mempertahankan apa yang mereka yakin adalah kebenaran.

sejak Peristiwa Bukit Kepong kita tidak lagi mendengar ada peristiwa yang melibatkan pertempuran komunis dengan pihak berkuasa yang sekejam itu. tetapi Alhamdulillah, the damage was done and the communist fate was sealed, mereka kalah secara keseluruhan di Malaya.

saya nak sebut sekali lagi, Peristiwa Bukit Kepong adalah satu peristiwa yang sangat sensitif kepada orang Melayu sehingga digelarkan 'the Malayan Alamo'. jika Mat Sabu berkeras untuk menggunakan ini sebagai modal kempen maka sokongan orang Melayu tidak akan berpihak kepada PAS.

Sudahlah peristiwa DUMC membangkitkan kebencian orang Melayu kepada PAS, ditambah lagi pula kata-kata dari Mat Sabu ini....

PAS mahukan sokongan orang Melayu tetapi mengenepikan sensitiviti orang Melayu dan mengutamakan sensitiviti orang bukan Melayu. saya andaikan pemimpin PAS tidak lagi memerlukan sokongan orang Melayu....

pirah berkata...

Bang, masa tu polis Malaysia belum ada lagi. Yg ada polis british (polis penjajah) dan Melayu yg keje dgn penjajah. Ada paham?

Tanpa Nama berkata...

to abangpi..
ini mesti terpengaruh dgn filem jin samsu..bukit kepong tuu kaaan...filem tu kan dah di selewengkan fakta sejarahnya...abg oooi...cuba abgpie baca ttg abdullah CD berjumpa dengan jin samsu...tu..

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....