Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Sabtu, 26 Januari 2013

Calon bukan Islam guna lambang PAS

KUALA LUMPUR: PAS akan mencatat sejarah apabila buat pertama kali membenarkan calon bukan Islam bertanding di atas tiket PAS dan menggunakan lambang parti dalam Pilihan raya Umum ke-13 nanti.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata Majlis Syura telah membenarkan perkara tersebut dan PAS akan memilih calon yang sesuai untuk bertanding dari kalangan ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).

"Ini kali pertama dalam sejarah kita calonkan DHPP. Kerusi itu (yang mereka tandingi) memang kerusi PAS maka mereka akan bertanding atas lambang parti," katanya dipetik BuletinOnline.

Beliau menyatakan pada sidang media selepas merasmikan program Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden di Markas PAS Kawasan Kuala Terengganu, Kuala Ibai semalam.

Beliau berkata, DHPP sebagai sayap parti PAS yang baru, mempunyai keahlian seramai 35,000 orang di kalangan bukan Melayu dan bukan Islam.

Dalam PRU12 pada 2008, PAS Johor meletakkan calon wanita bukan Islam, Kumutha Raman, pemegang ijazah undang-undang dari Britain, bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Tiram dalam kawasan Parlimen Johor Baharu.Hrkh

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dr Zaharuddin mengulas mengenai firman Allah di dalam Al-Quran:
“Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apa pun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan dirinya (menyeksa kamu) dan kepada Allah jualah tempat kembali.”(Aali Imran: 28).
Dr Zaharuddin di dalam fatwanya berkata bahawa ayat tersebut adalah ayat politik dan tidak boleh ditafsirkan secara literal. Dari situ beliau pergi kepada kesimpulan bahawa mengundi calon bukan Islam yang mempunyai MOU dengan badan Islam ke arah satu agenda yang baik tidak memasukkan pengundi itu di dalam larangan ayat tersebut.
Metodologi yang digunakan untuk istinbat agak ganjil pada saya atas beberapa sebab:
Pertama:
Mendakwa bahawa ayat tersebut tidak boleh ditafsir secara literal agak canggung bunyinya. Proses mengeluarkan hukum dari sesuatu nas ada disiplinnya yang tersendiri. Istilah ‘secara literal’ itu sendiri susah untuk dipadankan dengan mana-mana istilah di dalam Usul Fiqh. Adakah beliau bermaksud haqiqah sebagai lawan kepada majaz? Atau sorih dan bukannya kinayah? Ataukah zohir? Ataukah nas? Ataukah mufassar? Ataukah muhkam? Ataukah mantuq dan bukannya mafhum? Mungkin yang dapat saya tangkap dari klip video itu, penafsiran secara literal bermaksud tafsir sebiji-sebiji (harfi) macam bunyi dalam nas ayat tersebut. Kalau begitu, maknanya lebih kurang beliau berkata bahawa ayat itu tidak boleh difahami sebiji (secara harfi) seperti susunan ayat tu, tapi sebaliknya ia ada maksud lain. Mempunyai maksud yang lain, atau memalingkan makna ayat dari yang ‘literal’ tidak boleh dilakukan dengan dakwaan kosong. Mesti ada dalil (samada nas lain dari al-Quran atau Hadis, atau penafsiran bahasa Arab ikut kaedah bahasa atau penafsiran ikut qaedah Usuliah), tetapi persoalan di sini di mana dalilnya?
Kedua:
Ayat al-Quran di atas menggunakan perkataan لا yang bererti ‘jangan’. Ulamak, di antaranya Dr. Wahbah Zuhaili menyebut bahawa perkataan لا di dalam al-Quran dan Hadis adalah antara sighah larangan bahkan ia adalah sighah yang paling kuat di dalam memberikan erti larangan. Ulamak khilaf samada lafaz larangan di dalam al-Quran atau Hadis membawa hukum haram atau hukum-hukum lain. Jumhur mengatakan ia membawa hukum haram kecualilah ada qarinah (petunjuk) yang menunjukkan selainnya. Imam Syafie berkata: “Apa yang dilarang, ia bermaksud pengharamannya sehinggalah datang dilalah (petunjuk) yang menunjukkan bahawa nas itu mengkehendaki (hukum) yang lain.” Lalu apabila beliau mengatakan bahawa ayat ini mempunyai maksud lain selain dari pengharaman melantik non muslim sebagai teman rapat atau pemimpin, di mana dan apakah qarinah atau dilalah yang memalingkan ayat tersebut dari maksud asalnya, iaitu pengharaman? Di dalam ayat itu dikecualikan dari hukum haram jika berlaku sesuatu bahaya atau mudharat melampau hasil dari tindakbalas non muslim. Pengecualian dalam kategori itu sahajalah yang jika boleh diluaskan pun. Selain dari itu, ia perlukan dalil lain.
Ketiga: sila rujuk http://www.ismaweb.net/v4/2013/04/menjawab-fatwa-dr-zaharuddin/.

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....