Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 14 Disember 2009

Utusan pula jadi sasaran aduan polis DAP





Akhbar berpengaruh Utusan Malaysia dipertikaikan lagi hari ini berhubung artikelnya yang membayangkan wujudnya usaha "sistematik menuju ke arah negara republik dengan sasaran utama untuk menulis semula perlembagaan."

Naib Pengerusi DAP M Kulasegaran membuat aduan polis terhadap pengarang pojok tersebut, yang dikenali Awang Selamat, berhubung artikel 'Malaysia menuju republik?' dalam edisi mingguannya semalam.

"Apakah para pemimpin DAP yang memperjuangkan gagasan Malaysian Malaysia kini menolak kedudukan Raja-raja dan mahu menjadikan Malaysia negara republik?

"Awang percaya (niat) itu yang tersirat. Tetapi disebabkan rasa terdesak DAP kerana perkembangan politik tidak memihak kepada pembangkang, banyak perkara tersirat sudah menjadi tersurat.

"Semakin banyak petunjuk memperlihatkan persiapan DAP begitu sistematik menuju ke arah negara republik dengan sasaran utama untuk menulis semula perlembagaan.

"Tindakan seorang lagi pemimpin DAP, Nga Kor Ming mempersoalkan peruntukan pembinaan banyak masjid berbanding rumah ibadat lain, adalah satu lagi cubaan untuk menafikan kedudukan Islam sebagai agama rasmi.

"(Ia sebenarnya selari dengan pendirian para pemimpin parti berkenaan yang menolak Malaysia sebagai negara Islam)," artikel tersebut dipetik.

Dalam aduan tersebut, Kulasegaran yang juga ahli parlimen Ipoh Barat menyifatkan artikel tersebut palsu dan berbau hasutan, dan sekali gus menafikan kenyataannya di Parlimen baru-baru ini mempertikaikan hak istimewa Melayu seperti peruntukan Perkara 153.
Beliau, bersama seorang lagi pemimpin DAP dan ahli parlimen Taiping Nga Kor Ming, menjadi sasaran akhbar tersebut dengan dakwaan mempertikaikan hak Melayu dan umat Islam.

Nga dituduh sedemikian selepas mempersoalkan peruntukan besar untuk masjid tetapi jumlah kecil sahaja untuk rumah ibadat bukan Islam di Parlimen minggu lalu.

Khamis lalu, Pemuda MIC menyeret seorang pengarang kanan Utusan Malaysia yang melabelkan India sebagai kaum yang suka buat kecoh dalam satu artikelnya kepada polis.

Aduan polis ketua biro integrasi kaum pergerakan itu MT Padmanathant dibuat terhadap Zaini Hassan itu berhubung artikelnya 'Alkisah India di India dan India di Malaysia'.

Selain dua pemimpin DAP tersebut, Awang juga mendakwa kenyataan pengerusi DAP Karpal Singh juga sebahagian strategi sama apabila mencadangkan bahasa Inggeris diterima sebagai bahasa kedua di negara ini.

"Ia mempunyai muslihat untuk melemahkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, yang kedudukannya begitu eksklusif dalam perlembagaan," artikel pojok itu dipetik.

Awang berpendapat isu-isu yang dibangkitkan itu bertujuan menenggelamkan kes liwat yang dihadapi oleh penasihat PKR, dan juga ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim awal tahun depan.

Dalam aduannya di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur, Kulasegaran berkata penulis Mingguan Malaysia itu percaya beliau dan Nga sudah bersalah apabila mendesak mereka ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atau diseret ke mahkamah.

"Tindakan tersebut dan perkata-perkataan lain dalam artikel tersebut jelas menunjukkan Utusan Malaysia dan penulis berkenaan mencetuskan kebencian kaum yang boleh menjurus kepada ketegangan awam di negara ini," laporan polis itu dipetik. Malaysiakini

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....