Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 25 November 2009

Bukit Antarabangsa:MB Selangor Arah MPAJ Tulis Surat Kepada Kementerian Kerja Raya




SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau akan mengarahkan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menghantar surat kepada Kementerian Kerja Raya untuk mendedahkan kandungan laporan siasatan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang kepada umum.

Menurut Khalid, surat berkenaan merupakan surat ketiga yang dihantar kerajaan negeri dalam usaha mendapatkan kebenaran untuk mendedahkan laporan berkenaan kepada penduduk Bukit Antarabangsa khasnya.

“Setakat ini saya sudah menghantar dua pucuk surat. Selepas surat pertama, saya diminta menulis satu lagi surat supaya perkara berkenaan dibincangkan di peringkat kabinet sebelum diputuskan.

“Jadi petang ini, saya akan minta MPAJ hantar surat permohonan (ketiga) kepada kementerian tersebut seperti yang dinyatakan oleh menteri terbabit," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini pada Rabu.

Abdul Khalid berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Mansor bahawa MPAJ perlu memohon kepada Kementerian Kerja Raya untuk mendedahkan kandungan laporan siasatan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, kepada umum.

Semalam, Shaziman berkata MPAJ perlu memohon kepada kementeriannya untuk mendedahkan kandungan laporan siasatan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa kepada umum.

Menteri itu berkata, selagi MPAJ tidak mengemukakan permohonan, status laporan itu kekal sebagai 'rahsia' dan kerajaan Selangor tidak boleh mendedahkannya kepada umum.

Abdul Khalid sebelum ini dilaporkan berkata, kerajaan negeri tidak dapat mengedarkan salinan laporan kejadian itu kepada umum kerana belum mendapat kebenaran dari Kementerian Kerja Raya.

Beliau berkata, kerajaan negeri sentiasa bersedia untuk mendedahkan laporan kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa kepada umum, namun ia hanya boleh dilakukan sekiranya tidak mendapat halangan daripada kerajaan persekutuan.

“Banyak permintaan dari penduduk di Bukit Antarabangsa untuk meneliti laporan lengkap berhubung kejadian tanah runtuh itu supaya mereka boleh memahami dan mengetahui situasi sebenar kejadian,” katanya.

Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa, Hulu Klang pada 6 Disember tahun lalu telah mengorbankan lima nyawa.

Mengenai tindakan undang-undang di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) yang mungkin dikenakan terhadapnya berhubung pendedahan kandungan laporan tanah runtuh itu, Khalid berkata: “Kita tidak pernah ‘declassify’ laporan itu. Empat muka surat yang saya dedahkan sebelum ini hanyalah kenyataan umum berkaitan dengan peta dan ia bukannya sebahagian daripada kandungan laporan tanah runtuh itu. Itu yang kita difahamkan oleh MPAJ.”

Isnin lepas, Abdul Khalid yang mengubah status klasifikasi dokumen itu dengan menggunakan haknya sebagai Menteri Besar mengikut Seksyen 2C, OSA, berkata, orang ramai boleh mendapatkan kadnungan laporan berkenaan daripada MPAJ.

Bagaimanapun, beliau menangguhkan keputusan mengedarkan salinan laporan siasatan itu disebabkan belum mendapat kebenaran daripada Kementerian Kerja Raya.Mstar

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....