Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Ahad, 28 Oktober 2012

Tutup Perniagaan Hari Jumaat,Titah Sultan Brunei Sempena Aidiladha

BANDAR SERI BEGAWAN - Sultan Brunei Darussalam telah bertitah supaya semua premis perniagaan ditutup sementara untuk tempoh solat Jumaat, Borneo Bulletin melaporkan.

Titah Baginda sempena Hari Raya Aidiladha ini menekankan agar diambil tindakan segera dalam usaha menegakkan imej Islam negara.

Baginda juga berkata sembahyang bukanlah perkara yang biasa kerana 'ia adalah tanda kesyukuran terhadap nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada kita.'

"Jika kita berterima kasih kepada Allah SWT di atas apa yang telah diberikan, Allah menjanjikan untuk memberi dengan lebih banyak, dan jika kita tidak lakukan, Allah SWT mempunyai hak untuk mengenakan hukuman ke atas kita."

Baginda turut bertitah bahawa bersyukur kepada Allah SWT tidak cukup dengan sekadar kata-kata sahaja kerana ia mesti juga mesti ditunjukkan melalui tindakan kita.

"Apabila kita mendapat kekayaan, kita mesti mengatakan 'Alhamdulillah' dan Allah yang Maha Berkuasa juga melihat bagaimana kita menguruskan kekayaan itu. Jika ia digunakan ke arah jalan yang benar, kata-kata syukur kita diterima, jika sebaliknya bukan sahaja ia (syukur) akan ditolak oleh Allah swt, tetapi kesengsaraan akan menunggu kita dan ini adalah keadilan Pencipta kami," titah Seri Baginda berkata.

"Setiap hari dalam kehidupan kita, kita menggunakan nikmat yang diberikan oleh Allah SWT - udara segar untuk bernafas, bumi untuk kita tinggal dan air yang kita minum -  tanpa semua ini bagaimana dengan nasib kita?" tanya Baginda.

Baginda menambah bahawa semua orang mesti bersyukur kerana berkat dan rahmat ini serta mesti berazam untuk melihat ia berterusan sehingga ke generasi akan datang.

"Kita mestilah sentiasa memelihara nilai murni negara dan bandar kita daripada sebarang bentuk kesalahan kerana ia adalah amanah," katanya lagi.

Bagi menunjukkan imej yang baik dan indah, dalam erti kata lain imej Islam, ia semestinya relevan dengan ciri-ciri sebagai Negara Islam.

Salah satu contoh yang paling awal dalam meningkatkan imej bandar dan negara secara keseluruhannya, adalah sesuai pada hari Jumaat semua premis perniagaan ditutup sementara waktu sehingga selesai solat Jumaat.

Baginda menegaskan bahawa apabila semua premis perniagaan ditutup semasa solat Jumaat, selain daripada ia menjadi imej yang baik, ia juga akan menyelesaikan "sindrom belia melepak" di pusat-pusat membeli-belah atau laluan pejalan kaki ketika muslim yang lain sudah pun berada di dalam masjid.

Jika perkara ini diabaikan, Baginda menegaskan ia akan mencemarkan imej negara dan juga imej Islam. Langkah-langkah ini bukan sahaja sesuai tetapi juga memenuhi kehendak Syarak. Syarak menggesa semua muslim untuk menyahut seruan untuk solat Jumaat dan meninggalkan semua perniagaan buat sementara sehingga selepas solat Jumaat seperti yang dinyatakan dalam ayat 9 dan 10 Surah Al-Jumu'ah.

Baginda berharap bahawa pihak-pihak yang berkenaan, dengan cara yang bersesuaian dan tepat akan dapat menangani isu ini tanpa sebarang kelewatan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kesepaduan kekuatan ummah. islam amat mudah dipraktikan terutama oleh mereka2 yang dijalin dengan kekuatan kepimpinan berasaskan ruang tempat dan masa. keputusan tepat memerlukan kebijaksanaan yang tuhan kurniakan melalui ajaran agama islam sebenar.bukan semborono rakus dan memusnah diri. transform dan bukan reform khususnya menangani iskm di malaysia. sepertilah brunai dan mungkin kelantan seharusnya lebih terkehadapan. soalan menutup perniagaan semasa panggilan sembahyang jumaat sewajarnya satu cabaran kepada kita menyediakan segala keperluaan supaya kita tunduk sebagai hambanya.


kegtmet 74

Tanpa Nama berkata...

Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan shalat Jum'at, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....