Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Selasa, 17 Ogos 2010

Krisis Dalaman BN,Soi Lek Kecewa Amaran Muhyiddin


KUALA LUMPUR, 17 Ogos — Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kecewa dengan kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang menggunakan insiden 13 Mei 1969 untuk memberi amaran kepada MCA agar tidak memperlekehkan semangat Barisan Nasional (BN) jika mahu memperjuangkan kepentingan komuniti Cina.
Kata Dr Chua, pemimpin-pemimpin BN tidak perlu memukul “gendang perkauman” kerana rakyat Malaysia kini lebih matang dalam memahami perkembangan semasa.
Selain itu kata beliau, apa yang diminta oleh MCA bukan dengan mengetepikan kepentingan atau hak mana-mana kaum lain.
Bekas Menteri Kesihatan itu menekankan rakyat Malaysia kini lebih matang berbanding persekitaran 1969 dan boleh terlibat dalam perbincangan-perbincangan waras.
“Keadaan sosioekonomi di Malaysia sekarang jauh berbeza berbanding tahun 1969 memandangkan rakyat Malaysia berupaya untuk mengadakan perbincangan rasional tanpa memukul gendang perang perkauman,” katanya.
“Apa yang kami minta cuma bahagian yang adil. Dijamin, MCA tiada rancangan atau minat untuk menafikan hak-hak kaum lain yang mereka berhak,” kata beliau dalam kenyataan akhbar dikeluarkan di sini.
Timbalan Perdana Menteri semalam mengingatkan Dr Chua agar tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan kemarahan dan prasangka terhadap kaum lain.
Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata Dr Chua seharusnya bersikap lebih terbuka dan peka terhadap sensitiviti serta keperluan bangsa lain di negara ini.
“Apa pun yang hendak diperjuangkan, kepimpinan sesuatu kaum itu adalah hak mereka tetapi jangan dilihat menjejaskan kepentingan kaum yang lain.
“Umno, parti yang memperjuangkan nasib orang Melayu tetapi mengambil kira nasib kaum yang lain.
“Oleh itu, jangan menimbulkan keresahan dan kemarahan hanya kerana hendak mempertahankan resolusi dan sensitiviti dan hak kaum lain,” katanya.

Kata Muhyiddin, sasaran 30 peratus penguasaan ekuiti Bumiputera belum dicapai dan ia bukan tuntutan melampau di mana dalam keadaan yang sama, kaum Cina telah menguasai 40 peratus dalam ekonomi negara.
“Ini harus dilihat dalam konteks yang lebih besar. Tanpa pembahagian yang adil, kita lihat apa yang terjadi pada tahun 1969 (rusuhan perkauman)... saya berharap tidak akan berlaku lagi,” katanya.
Muhyiddin berkata dalam keadaan ekonomi pada masa kini, Dr Chua harus memahami dan menyedari penguasaan kaum Melayu masih belum mencapai sasaran, dan beliau perlu bersikap adil terhadap orang Melayu.

Dr Chua berkata, MCA sentiasa setia kepada perjuangan BN, tetapi pada masa yang sama perlu kekal relevan dengan memenuhi keperluan masyarakat Cina.
“MCA sensitif dengan peranannya dalam lingkungan Barisan Nasional tetapi kami ada peranan untuk dimainkan selaku parti kaum Cina, agar kita boleh kekal relevan.
Sehubungan itu kata beliau, kesetiaan MCA kepada BN tidak harus dipersoalkan memandangkan ia telah melalui detik-detik pahit dan manis apabila Umno berhadapan dengan situasi sukar.
“Ketika itu MCA telah memberikan sokongan bagi memastikan kemenangannya dalam pilihan raya,” kata beliau lagi.
Malah kata beliau, partinya tidak pernah mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu, sambil menekankan bahawa tindakan afirmatif seharusnya berasaskan keperluan, merit dan mesra pasaran.
Kata Dr Chua, pihaknya juga memperjuangkan bahawa kaum Bumiputera turut wajar diberikan keistimewaan harga dalam sektor-sektor tertentu apabila ekonomi diliberalisasikan untuk pelaksanaan tender terbuka.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....