Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 19 Mac 2010

Karpal Cabar MP Bebas Usah Datang Parlimen Selama 6 Bulan



Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh meminta semua ahli parlimen yang menang pilihan raya atas tiket Pakatan Rakyat tetapi belot dan mengisyitihar diri sebagai ahli parlimen bebas, diminta tidak datang ke sidang Parlimen.

Beliau menyifatkan tindakan itu paling sesuai jika benar ahli parlimen sedemikian benar-benar tidak mengkhianati rakyat tanpa perlu menggadaikan kelayakan mereka untuk bertanding pada pilihan raya akan datang.

Beliau berkata, kebanyakan ahli parlimen bebas dikatakan keberatan untuk meletak jawatan kerana terikat dengan Artikel 48(6) Perlembagaan yang menghalang mereka dari bertanding selama lima tahun jika mengosongkan kerusi.

"Jika seorang Ahli Parlimen letak jawatan, dia tidak boleh bertanding selama lima tahun. Ini adalah alasan yang diberikan oleh Ibrahim Ali. Itu alasannya sepanjang masa ini.Imbang Penuh
"Apa yang penting ialah artikel 52(1) yang menyatakan, jika seseorang ahli dewan rakyat tidak hadir selama enam bulan tanpa izin Speaker, kerusinya akan dikosongkan.

Artikel 48 dipinda Tun Mahathir Mohamad pada 1989 bagi menghalang ahli parlimen Semangat 46 dari meletak jawatan, seterusnya memaksa pilihan raya kecil pada masa itu. Namun, dalam artikel 52(1) ahli parlimen boleh bertanding semula tanpa perlu digantung selama 5 tahun.

Justeru, Karpal yang juga seorang peguam menyatakan, ketidakhadiran ahli parlimen yang melompat parti sebelum menjadi ahli bebas, membuka ruang kepada rakyat membuat pilihan sebenar mereka.

"Kami meminta ahli parlimen PKR yang keluar parti agar tidak datang ke Parlimen selama enam bulan supaya kerusi mereka dikosongkan dan mereka boleh bertanding semula dalam pilihan raya kecil.

"Ini merupakan jalan terbaik yang boleh dilakukan agar mereka yang mengkhianati kepercayaan pengundi kawasan mereka dengan menjadi mp bebas selepas menang dengan tiket PKR," katanya. -TVS

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....