Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 4 Januari 2012

Selebriti dan parti politik

1. Selebriti dan parti politik

Golongan selebriti, termasuk pelakon, penyanyi dan pengacara, kini semakin terlibat dalam politik di kedua-dua belah pemerintah dan pembangkang secara terbuka, dan menjadi sebahagian berita politik negara.

Tidak seperti satu masa dahulu, semasa Tun Dr Mahathir Mohamad masih menjadi perdana menteri, kaitan penggiat seni dengan pembangkang mendatangkan akibat yang buruk, seperti dihalang muncul di media dikuasai pemerintah, yang disebut sebagai "kena gam."

Pada masa ini, walaupun tidak bebas sepenuhnya, ramai selebriti semakin berani menunjukkan sokongan terbuka atau menyertai parti pembangkang.

Seperti ditunjukkan dalam kes Bob Lokman, penyertaan dalam pembangkang memerlukan tindakan meninggalkan industri seni yang disertai, menunjukkan kebebasan sepenuhnya maih belum wujud.

Pihak industri kelihatan masih tidak terbuka kepada pernyataan sikap politik yang jelas oleh penggiat budaya popular, yang sebahagiannya disebabkan oleh perkiraan pasaran.

Penyertaan dalam PAS setakat ini kelihatan, selain sikap politik juga berkait dengan kesedaran penghayatan cara hidup Islam oleh penggiat seni, seperti dalam kes Bob Lokman dan juga selebriti lain.

Hal seperti ini menjadi satu faktor industri yang sebahagian besarnya tidak mesra dengan elemen konservatif seperti itu kelihatan tidak terbuka dengan kecenderungan tersebut.

Walau bagaimanapun, kewujudan "budaya popular Islam" atau dalam industri seni dapat memberi ruang kepada elemen hiburan yang lebih konservatif, walaupun politik yang sangat jelas mungkin sukar diterima.

Industri yang lebih Islamik ini masih baharu dan tidak seluas industri dominan yang turut menyaksikan peranan syarikat multinasional yang lebih mempunyai modal besar.

Dalam hal ini, dari satu sudut, penglibatan aktif dalam politik pembangkang (selagi parti-parti terbabit masih menjadi pembangkang) memerlukan tindakan keluar daripada industri, dan mencari ruang atau pasaran lain untuk aktiviti seni.

Tetapi pembangkang, tidak seperti parti pemerintah, mempunyai tarikan popular seperti elemen anti-establishment atau penentangan terhadap autoriti dan penentangan terhadap korupsi dan penyalahgunaan kuasa yang dikaitkan dengan pemerintah.

Peningkatan populariti pembangkang (dan mungkin prospek menjadi pemerintah pusat dalam masa terdekat) menjadi satu faktor yang menarik semakin ramai penggiat seni menyertai dan menunjukkan sokongan.

Sumbangan terbesar yang dapat segera diberikan oleh selebriti ialah melalui tarikan popular mereka sebagai selebriti.

Budaya popular ialah sesuatu yang paling meluas, paling dapat diterima oleh paling ramai audiens, berbanding semua isu lain daripada inflasi hingga ke perincian urus tadbir negara.

Selebriti penggiat budaya popular membantu meningkatkan imej parti politik tanpa perlu berkata apa-apa, tetapi cukup dengan menghadiri majlis parti tersebut.

Kehadiran itu ialah satu endorsement dan kempen bersifat popular untuk menarik orang ramai menyokong parti terbabit.

Kerana faktor inilah parti-parti politik berlumba-lumba berusaha untuk mengaitkan selebriti dengan parti mereka.

Sebagai perbandingan, pemerintah yang satu masa dahulu mengekang dan memotong rambut panjang pemuzik rock, hari ini parti pemerintah yang sama bersedia melakukan apa sahaja untuk dilihat bersama mana-mana pemuzik rock.

Kerana perkiraan inilah Umno berusaha memperlihatkan penyertaan Bob Lokman dalam PAS dan kehadiran Wardina Safiyyah Fadhullah Wilmot sebagai hal yang sangat negatif.

Tetapi, perkiraan yang sama juga yang mendorong mereka berusaha mendapatkan Lisa Surihani menghadiri perhimpunan Umno untuk menerima anugerah.
 
2. Selebriti dan kempen politik

Sasterawan A Samid Said kini menjadi seniman paling lantang berkempen untuk pakatan pembangkang, menggesa segera dilakukan "regime change," iaitu menukar pemerintah Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat.

Samad Said merupakan seniman yang agak lewat menyatakan pendirian politik secara jelas, tidak seperti seniman lain contohnya Sasterawan Negara Prof Emiritus Datuk Shahnon Ahmad, yang memanaskan politik negara dengan novel kritik pentadbiran Mahathir, Shit.

Penglibatan sasterawan besar seperti Shahnon dan Samad Said menjadi berita panas pada masa penglibatan aktif mereka, kerana kedudukan mereka dan juga mesej yang mereka sampaikan.

Gesaan menukar rejim dan novel Shit boleh dilihat sebagai kritikan paling keras dan tidak berselindung terhadap parti pemerintah.

Kedua-dua sasterawan pula terlibat aktif dalam politik pembangkang di barisan hadapan, dengan Samad Said berdemonstrasi bersama Bersih kedua dan Shahnon bertanding mewakili PAS dan memenangi Parlimen Sik di Kedah pada 1999.

Shahnon semasa penglibatannya menjadi salah satu kempen paling berkesan dalam menentang parti pemerintah. Tambahan pula, pentadbiran Mahathir pada masa itu menghadapi cabaran getir ekoran tentangan popular terbuka terhadap parti pemerintah.

Kali ini, selepas lebih 12 tahun Shahnon mula terlibat dalam politik, Samad Said pula mendepani kempen menentang pemerintah, membawa kempen "regime change" yang dipopularkan semula oleh pentadbiran Bush di Amerika Syarikat.

Menjelang Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac, 2008, penglibatan selebriti dalam politik semakin menjadi fenomena biasa, di kedua-dua pihak pemerintah dan pembangkang.

Menyedari impak yang dapat dihasilkan daripada penglibatan selebriti, parti-parti politik semakin berusaha menarik artis popular sebagai kempen menarik sokongan popular.

Maka dalam kempen pilihan raya umum nanti, boleh dijangka penglibatan lebih tersusun selebriti dalam kempen, yang tidak terhad kepada ceramah tetapi juga aktiviti-aktiviti lain.

Seniman-seniman popular yang semakin menunjukkan sikap politik masing-masing dijangka berada di barisan hadapan dan menjadi satu tumpuan dalam fenomena kempen politik negara ini.

Samad Said, seniman yang paling agresif menentang pemerintah pada masa ini, telah memulakan kempen dengan membawa mesej "regime change."

Menghadapi kempen agresif sasterawan ini, parti pemerintah akan memerlukan kempen yang lebih daripada apa yang dibawa selama ini.

3. Politik selebriti dan selebriti politik

Dua orang pelawak popular, Harun Salim Bachik dan Afdlin Shauki menyerahkan borang menyertai Umno.

Pasangan pelawak yang menduduki tempat kedua sebuah pertandingan lawak di televisyen Astro itu menjadi selebriti terbaharu menunjukkan sokongan kepada Umno selepas Lisa Surihani yang menerima anugerah daripada Pergerakan Puteri Umno November lalu.

Kedua-dua pelawak menjadi selebriti terkini yang pernah terlibat dengan rancangan itu yang menyertai pentas politik.

Penyertaan dua orang pelawak terkenal itu meningkatkan lagi wajah popular parti pemerintah Umno, yang kini bersaing sengit dengan PAS dalam membariskan selebriti penyokong parti masing-masing.

Perkembangan terbaharu ini juga turut menghangatkan lagi politik selebriti dalam medan politik parti negara, dengan kedua-dua PAS dan Umno mempunyai barisan selebriti yang setara.

Penglibatan mereka kini menjadi tumpuan media dan bakal menjadi bahagian penting dalam liputan kempen pilihan raya akan datang.

Persaingan kedua-dua PAS dan Umno bermula dengan sengit terutama selepas penyertaan berprofil tinggi Bob Lokman dalam PAS, dan menjadi penggiat aktif bersama pemuda parti itu sehingga mencetuskan rasa kurang senang sesetengah penggiat industri budaya popular.
Kedua-dua pelawak dijangka aktif dalam kempen parti pemerintah itu sehingga pilihan raya umum akan datang.

Afdlin sebelum ini menunjukkan kecenderungan liberal melalui kegiatan seninya, dan turut mencetuskan kritikan sesetengah pihak ekoran penglibatannya dalam filem kontroversi Nasi Lemak 2.0.

Ekoran perkembangan yang relatif agak baharu ini, selebriti terbabit berpotensi dilihat dan dikaitkan dengan rapat dengan kecenderungan parti masing-masing, sehingga mungkin muncul sebagai selebriti yang jelas elemen politik mereka.

Identiti politik mereka mungkin menjadi satu identiti penting, atau identiti utama disebabkan kaitan dengan parti politik terbabit, seperti yang berlaku pada Bob Lokman yang kini muncul lebih sebagai selebriti PAS berbanding identiti lain.

Di sebelah Umno, pengarah Tan Sri Jins Shamsudin juga muncul sebagai selebriti yang sangat dikaitkan dengan parti yang disertai.

Kempen politik, sama ada secara langsung atau tidak langsung melibatkan penggiat budaya popular dan personaliti terkenal telah digerakkan, terbaharu melibatkan pelawak Zizan yang digandingkan dengan penceramah Ustaz Azhar Idrus dalam satu program menjelang tahun baharu 2012 di Shah Alam, Selangor, anjuran kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Agamawan popular itu menerima anugerah daripada Pemuda PAS dalam muktamar tahunan parti itu tahun lalu.

Zizan sebelum ini terlibat dalam kontroversi yang tercetus akibat dialognya dalam filem Hantu Bonceng, kontroversi yang kemudian menemukannya dengan pemimpin Pemuda PAS.

Perkembangan ini semakin memberi gambaran kemeriahan kempen pilihan raya akan datang, yang bakal menyediakan ruang yang jauh lebih besar kepada elemen budaya popular, sehingga mempunyai potensi untuk menenggelamkan isu-isu yang kompleks dan menjadikan persaingan imej popular sebagai faktor yang lebih utama.

Sumber : Siasahdaily

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....