Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Sabtu, 24 September 2011

Kerajaan Hanya Berhajat 'Perbaharui' ISA

SHAH ALAM 24 SEPT : Seorang bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang juga seorang ADUN, Dr Nasir Hashim yakin bahawa pemansuhan ISA oleh perdana menteri hanyalah bagi tujuan melakukan penjenamaan semula terhadap undang-undang zalim itu.

Tegas Dr Nasir, adalah mustahil akta yang selama ini menjadi 'penyelamat' kepada pemerintah akan dihapuskan sama sekali, memandangkan terdapat akta baru yang bakal digubal bulan depan.

"Saya berpandangan bila nak hapuskan ISA (sedangkan) sudah berpuluh tahun kerajaan telah membentuk struktur untuk mempertahankan ISA. Bila mansuhkan ISA tetapi struktur itu masih kekal meskipun terdapat akta baru yang bakal diperkenalkan. Ini menunjukkan bahawa kerajaan hanya 'memperbaharui' akta tersebut," tegas Dr Nasir.

Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussien berkata, proses menggubal undang-undang baru bagi menggantikan ISA tidak akan mengambil masa yang lama.

Manakala Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, dua akta baru hanya akan dibentangkan di parlimen pada tahun hadapan.

Walaupun ISA telah dimansuhkan, namun kesemua tahanan di bawah akta itu bagaimanapun tidak akan dibebas atau dibicarakan di mahkamah sehingga undang-undang baru digubal.

Oleh itu menurut Dr Nasir yang pernah menjadi tahanan ISA selama 15 bulan, jika kerajaan berhasrat mahu menghapuskan akta zalim tersebut, maka kerajaan harus bertindak rasional dan menukar keseluruhan sistem itu.

Tambahnya, tidak mustahil akta baru yang akan diperkenalkan akan menjadi lebih kejam memandangkan ISA merupakan undang-undang yang menjadi 'kekuatan' kepada kerajaan pemerintah untuk menewaskan musuh mereka.

Mengulas lanjut, Dr Nasir berkata, permansuhan ini juga dilihat bertujuan untuk memesongkan perhatian rakyat terhadap reformasi pilihan raya yang diperjuangkan rakyat dan gagasan pembangkang selama ini.

Selain daripada itu,kerajaan juga katanya cuba menimbulkan kemarahan rakyat apabila memutarbelitkan kenyataan timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu yang dikaitkan dengan komunis melalui media-media kawalan mereka.

Menurut Dr Nasir, ini merupakan salah satu helah parti pemerintah yang mahu memberikan 'gula-gula' pilihan raya supaya rakyat terleka dengan permainan mereka.

"Ini merupakan tindakan (mansuhkan ISA) mengalih pandangan rakyat.. salah satu menggunakan isu komunis untuk menimbulkan kemarahan rakyat, cuba untuk mengubah emosi rakyat. Satu cara mengalih perhatian rakyat kepada isu yang lebih penting seperti pilihan raya, lapan tuntutan yang masih belum dilaksanakan lagi,"jelasnya lagi.

Justeru katanya, beliau tidak mahu rakyat hilang fokus dan tumpuan kerana isu-isu remeh seperti ini sedangkan lebih banyak isu utama yang perlu diselesaikan oleh kerajaan.

Oleh itu, beliau menyarankan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak supaya menumpukan perhatian kepada hal-hal yang menjadi kebimbangan awam berbanding hanya bermain politik.

Beliau memberi contoh isu sebilangan pekerja dari negara Bangladesh yang bekerja di beberapa sektor di negara ini diberi taraf kewarganegaraan sejak tahun lalu sekaligus membolehkan mereka mengundi pada pilihan raya umum nanti.

Maklumat itu diperoleh dari "sumber yang boleh dipercayai" dari Pejabat Perdana Menteri Bangladesh.TVS

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....