Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Sabtu, 24 September 2011

Hudud : Anwar Bidas Umno,Mahu Hasrat Kelantan Dihormati

KUALA LUMPUR, 24 Sept — Sambil membidas Umno hipokrit, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu semua pihak menghormati hasrat Kelantan mahu melaksanakan hudud meskipun ia tertakluk kepada beberapa perkara, antaranya soalan berkaitan dengan Maqasid Syariah.

Dengan merujuk kepada tulisan dalam bukunya Gelombang Kebangkitan Asia awal 1990-an, Ketua Umum Pakatan Rakyat berkata, adalah baik untuk semua merenung beberapa aspek perundangan syariah yang berjaya dilaksanakan di Kelantan.

“Maka tidak wajar buat saya menempelak atau meremehkan langkah tersebut,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Sebagai seorang Muslim, kata Anwar (gambar), beliau juga menjunjung tinggi perintah Allah yang terkandung dalam al-Quran. “Apabila ditanya, apakah pandangan saya mengenai hudud di Malaysia dan isu berkaitan undang-undang syariah serta pelaksanaannya oleh Mahkamah Syariah di negara ini, jawab saya, dalam konteks masyarakat Malaysia, kita semua tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

“Oleh kerana itu pelaksanaan hukum Islam sewajarnya mengambil kira keberkesanan pentadbiran Mahkamah Syariah negara ini memastikan keadilan untuk semua,” kata Ketua Pembangkang ini.

Kelmarin, Anwar berkata beliau secara peribadi menyokong hukum hudud tetapi ia belum disentuh oleh Pakatan Rakyat.

Menyentuh persoalan keadilan untuk semua, beliau yang juga Ketua Umum PKR menambah, pelaksanaan undang-undang syariah semestinya menjamin hak bukan Islam tidak dicerobohi dan dizalimi.

“Saya menasihati rakan-rakan untuk meneliti kenyataan saya ini berasaskan muafakat yang tertera dalam Buku Jingga,” katanya.

Buku Jingga yang dilancarkan Disember lalu, antara lain menyebut bahawa Pakatan Rakyat akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.

Kata Anwar, beliau juga kesal kerana hipokrisi Umno-BN yang memperalatkan isu hudud sebagai permainan politik. Tegas beliau, pimpinan Umno-BN tidak pernah berhasrat membincangkan isu hudu secara tuntas dan serius.

Katanya, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menolak bulat-bulat, malah mempersendakan peranan undang-undang syariah.

“Media yang dikuasai pemerintah pula mencanangkan kononnya undang-undang syariah sebagai suatu warisan zaman primitif.

“Harus diingat, pandangan beberapa kerat pimpinan Umno yang mempersenda hukum Islam ini sesungguhnya tidaklah mewakili umat,” kata beliau lagi.

Anwar juga menambah, mutakhir ini beberapa pimpinan Umno memperlihatkan diri sebagai jagoan memperjuangkan Islam manakala seringkali pula mereka menuduh pimpinan Pakatan Rakyat sebagai pengkhianat agama dan bangsa sedangkan yang sering dilaung-laungkan oleh pimpinan Umno-BN sekadar retorika membakar sentimen serta sering tersasar dari kehendak syariah yang mahukan kemaslahatan untuk rakyat.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....