Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 31 Disember 2009

Ahli Parlimen BN didakwa 'curang'



SHAH ALAM - Beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) didakwa berlaku 'curang' dengan tindakan menyebabkan BN hampir tewas dalam undi untuk meluluskan Bajet 2010 di Parlimen 14 Disember lalu.

Tindakan 'duri dalam daging' itu didedahkan oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dan menyifatkannya sebagai 'malapetaka' bagi BN.

Menurutnya, Ahli-ahli Parlimen BN juga memberi maklumat yang menjadi panduan dan kekuatan kepada PR dalam membahaskan peruntukan untuk rakyat itu. Beliau, bagaimanapun, tidak memberitahu dengan jelas apa jenis maklumat yang mereka disalurkan atau siapa yang terlibat.

“Saya tidak boleh sebut siapa antara mereka yang menyalurkannya. Ia berlaku di Parlimen,” katanya di sesi dialog dengan wakil-wakil Sinar Harian ketika mengunjungi ibu pejabat Karangkraf di Seksyen 15 di sini bersama kira-kira 10 pemimpin Pas Perak.

Nizar, yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat berkata, Ahli-ahli Parlimen terbabit juga terpaksa 'mengangguk' sahaja di Dewan Rakyat, walaupun mereka tidak setuju dengan cara pimpinan mereka.

“Itu sebabnya ada di kalangan mereka tidak hadir semasa undian dijalankan (di Dewan Rakyat), walhal setengah daripada mereka berada di sekitar Lembah Klang sahaja,” katanya.

Ditanya sama ada insiden di Dewan Rakyat itu dirancang atau tidak oleh mana-mana pihak, Nizar berkata, ia melibatkan kedua-dua elemen itu, tetapi tidak memberi keterangan lanjut berhubung perkara itu.

“Kita pun cukup berhati-hati...bukan tujuan untuk melakukannya di luar jangkaan...sekadar menguji kekuatan BN (untuk) menggambarkan (apakah) belanjawan terhebat ini mendapat sokongan Ahli-ahli Parlimen BN sendiri (atau tidak).

“Oleh itu kami PR telah berbisik antara satu sama lain untuk sampaikan pesanan kepada setiap Ahli Parlimen PR dan hasilnya terbukti, walaupun kami hanya ada 63 orang,” katanya.

Dalam insiden mencemaskan itu, BN menang tipis, dengan mendapat 66 undi, iaitu lebih tiga undi berbanding pembangkang.

Di waktu itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang sedang menjalankan tugas rasmi, terpaksa bergegas ke Dewan Rakyat untuk menambahkan bila- ngan Ahli Parlimen BN.

Nizar, yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang berkata, ketidakhadiran setengah Ahli Parlimen BN pada masa itu adalah bukti jelas setengah daripada mereka tidak menyokong perbahasan Bajet 2010 tersebut.

“Sebagai contoh, (bagi Ahli Parlimen BN) tindakan Kerajaan memperuntukkan RM1 bilion bagi mempromosikan sukan F1 tidak munasabah kerana mereka boleh melihat rakyat di tempat mereka sendiri ada yang 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'.

"Begitu juga dengan peruntukan RM100 juta untuk projek Permata (Pusat Anak Permata Negara) yang dikendalikan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan ini menunjukkan malapetaka kepada BN,” katanya.

Najib mengumumkan peruntukan RM100 juta itu ketika membentangkan Bajet 2010.

Rosmah menyifatkan peruntukan itu sebagai penghargaan kepada pentingnya penjagaan awal anak-anak dan pendidikan di Malaysia.SH

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....