Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Sabtu, 5 April 2014

AL FATIHAH,Kenali Ustaz Awang Nasaruddin Abu Bakar


Melalui whatsapps yang terima jam 10.19 mlm tadi menyebut bekas Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu, Ustaz Awang Nasaruddin Abu Bakar, 74, telah kembali ke rahmatullah kira-kira jam 9.00 malam tadi.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Ustaz Awang Jidin (Tukul Besi) merupakan pemidato PAS terkenal pada tahun 1980 an dan mula 'kendur' pada awal 1990-an kerana faktor usia dan keunzuran. Perkataan "Tukul Besi" kerana suaranya yang berapi dalam ceramah dan mangsa utamanya ialah UMNO sebagaimana Ustaz Azhar berceramah mangsa utamanya JKKK.
 
Semasa muda remaja saya suka mendengar ceramah Ustaz Awang Jidin, pasal kalau ustaz ceramah mesti dapat lihat BOM ASAP.. Orang muda sekarang mana merasa. Ceramah beliau selalu di kepong oleh polis dan FRU dan kami akan bermandi dengan 'bom asap' FRU dan polis... itu yang bestnya!!



Walaupun sakit dan uzur beliau masih datang ke program dan aktiviti PAS. Gambar di atas adalah beliau keletihan dan tidur semasa program PGU 7.0 di Kg. Banggol Peradong 15 Mac 2013 lalu.

Harakahdaily dalam berita menyatakan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Saiful Bahri Mamat mengucapkan takziah kepada keluarga allahyarham.


Jenazah beliau akan disolatkan di Masjid Pekan Batu 6, Kuala Terenganu jam 11.00 pagi esok 4 April 2014.

Beliau adalah veteran PAS Terengganu yang pernah menerima anugerah Tokoh Ulama’ PAS Pusat pada Muktamar Tahunan PAS Ke-55 di Stadium Melawati, Selangor pada Jun 2009 lalu.

Ustaz Awang pernah menjadi wakil rakyat PAS bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Jeram pada tahun 1974 ketika kerajaan campuran Barisan Nasional (BN) yang memperuntukkan tiga kerusi Parlimen dan 10 kerusi Dun kepada PAS Terengganu.

Beliau juga pernah dilantik sebagai Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) pada tahun 1974 bersama dengan Ustaz Harun Jusoh yang mewakili parti PAS Terengganu Jasanya kepada masyarakat di negeri ini amat besar dan pernah menjadi tenaga pengajar di Masjid-masjid dan surau, pengasas Sekolah Rendah Islam Darul Taqwa Batu Enam, pengasas Masjid At-Taqwa Baru Enam serta dikenali sebagai pemidato PAS yang lantang.


Kehebatan ilmunya dalam bidang agama membolehkan beliau dilantik mengetuai Dewan Ulama’ PAS Negeri Terengganu yang kelima selepas Haji Abas Awang, Haji Ismail Sulong, Haji Ghazali Ahmad dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
Gambar ketika beliau sakit 2009


Ustaz Awang juga pernah memegang jawatan Yang Dipertua PAS Kuala Nerus sebelum diterajui oleh Ustaz Abu Bakar Abdullah hingga sekarang (2009). 
 
Kelantangan beliau berpidato di pentas PAS serta ketika mengajar agama sehingga digelar sebagai Ustaz Awang ‘Tukul Besi’ yang terkenal suatu ketika dahulu.Sebelum ini, beliau pernah menerima anugerah Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K), Tokoh PAS Terengganu 2001 dan 2006 pada sambutan Jubli Emas PAS Terengganu.

Namun begitu, kini kesihatannya semakin merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini yang masih dijaga oleh kedua-dua orang isterinya di Kampung Bukit Tok Beng, Seberang Takir.

Isteri pertamanya Hajah Rokiah Haji Abas, 57, pernah menjadi Ketua Dewan Muslimat PAS Kuala Nerus dari tahun 1969 hingga 1993, ketua Muslimat PAS Cawangan Batu Enam dan tenaga pengajar.Manakala, isteri keduanya Hajah Shamsiah Zakaria, 47, pula merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Negeri Terengganu, Timbalan Ketua Muslimat PAS Kuala Nerus, pengarah Halwa Majlis Tindakan Dun (MTD) Kuala Nerus dan tenaga pengajar.

Hasil perkongsian hidup dengan kedua-dua orang isterinya itu telah memperolehi seramai 18 orang anak yang berjaya dibidang agama dan akademik. Salah seorangnya ialah Ustaz Abdul Fattah Awang, Ketua Pemuda PAS Teluk Intan, exco DPP Perak dan juga seorang seorang pendakwah.

Semoga Allah memberkati beliau sekeluarga..




AL-FATIHAH BUAT AL-MARHUM


NAMA : USTAZ HAJI AWANG NASIRUDDIN BIN ABU BAKAR

PANGGILAN : USTAZ AWANG JIDIN

TARIKH LAHIR : 1943

TEMPAT LAHIR : KG. SEBERANG TAKIR, KUALA NERUS, KUALA TERENGGANU

KELULUSAN : UNIVERSITI DEUBOND (INDIA), UNIVERSITI AL AZHAR (MESIR)


JAWATAN DALAM PARTI.


1. AJK DEWAN ULAMA’ PAS PUSAT 1995 - 1999

2. TIM. PESURUHJAYA PAS TERENGGANU 1981 - 1982

3. KETUA DEWAN ULAMA’ PAS TERENGGANU 1987 - 2001

4. AJK BADAN PERHUBUNGAN PAS NEGERI 1968 - 2001

5. YANG DIPERTUA PAS KAWASAN KUALA NERUS 1971 - 2001


BERTANDING DALAM PILIHANRAYA


CALON PAS : 1971 (PRK Batu Rakit) ,1974,1978, 1982, 1986 DAN 1990


JAWATAN DALAM KERAJAAN


1. AHLI MESYUARAT KERAJAAN NEGERI TERENGGANU (EXCO) 1974 - 1978

2. ADUN KAWASAN JERAM (1974-1978)

3. TIMBALAN MUFTI KERAJAAN NEGERI TERENGGANU

4. PENOLONG PENGARAH AKADEMIK PEMBINAAN INSAN (API)


JASA / KHIDMAT MASYARAKAT


1. TENAGA PENGAJAR MASJID/SURAU

2. PENGASAS SEKOLAH RENDAH DARUL TAQWA BATU 6

3. PENGASAS MASJID TAQWA BATU 6

4. AHLI LEMBAGA PENGARAH SEKOLAH RENDAH ISLAM (DAR-DAR)

5. PEMIDATO YANG LANTANG DENGAN GELARAN “ TUKUL BESI”


ANUGERAH YANG DIPEROLEHI


1. PINGAT JASA KEBAKTIAN (PJK)

2. TOKOH PAS TERENGGANU 2001 (SEMPENA JUBLI EMAS PAS PUSAT)

3. TOKOH PAS TERENGGANU 2006 (SEMPENA JUBLI EMAS PAS TERENGGANU)


PERISTIWA HEBAT DALAM PERJUANGAN


1. PENCERAMAH HEBAT AKHIR 70-AN HINGGA AWAL 80 –AN SEHINGGA DIGELAR US AWANG TUKUL BESI.

2. DAPAT MEMBANGKITKAN SEMANGAT JUHAD / PENGORBANAN DI DALAM CERAMAH YANG DISAMPAIKAN SEHINGGA ADA YANG TERUJA DENGAN CERAMAHNYA

3. CERAMAH DAN PENGAJIANNYA DI ‘TAPE’KAN TETAPI TIDAK DIBUKUKAN


DISEDIAKAN OLEH

DEWAN ULAMAK PAS PUSAT

KERJASAMA

DEWAN ULAMA PAS NEGERI TERENGGANU


TEMPAYAN RETAK

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....