Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 12 Mac 2012

NFC : Suami Shahrizat hadapi tuduhan pecah amanah

KUALA LUMPUR - Suami Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail hari ini dikenakan dua tuduhan pecah amanah berhubung isu NFCorporation, melibatkan wang sebanyak RM49 juta.

Beliau juga berhadapan dengan dua tuduhan berkaitan dengan kesalahan di bawah Akta Syarikat 1965.Tindakan perundangan ke atas Mohamad Salleh dibawa kira-kira 24 jam selepas Shahrizat mengumumkan akan berundur sebagai anggota Kabinet apabila tempoh khidmat sebagai senator berakhir 8 April ini.

Berdasarkan pertubuhan dibacakan di Mahkamah Sesyen Jalan Duta di sini, petang ini, Mohamad Salleh menghadapi tuduhan di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan Seksyen 132 Akta Syarikat 1965 dan minta beliau dibicarakan.

Mahkamah menetapkan 13 April ini bagi sebutan semula kes.Mohamad Salleh didakwa kesalahan menggunakan RM9,758,140 dana NFCorp untuk membeli dua unit kondominium di kompleks One Menerung di Bangsar pada 2 dan 4 Disember 2009.

Selain itu, beliau juga didakwa memindahkan RM40 juta dana NFCorp kepada National Meat and Livestock Corporation dari 5 Mei hingga November 16 2009.Mohamad Salleh didakwa menggunakan dana itu tanpa kelulusan Mesyuarat Agung Tahunan NFCorp.

Tindakan itu adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 132 Akta Syarikat.Selain Mohamad Salleh, tiga orang anak mereka juga merupakan lembaga pengarah NFCorp.

Bulan lalu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata, pihaknya akan mengesyorkan kepada Peguam Negara agar mendakwa pengarah-pengarah NFCorp atas tuduhan pecah amanah.

Skandal projek NFC terdedah susulan Laporan Ketua Audit Negara 2010 Oktober lalu. Ekoran pendedahan itu, Pakatan Rakyat (PR) mendedahkan siri soal salah urus dan penyelewengan dalam penggunaan dana yang disalurkan untuk projek lembu daging.

Projek itu disalurkan pinjaman mudah RM250 juta.NFC  ialah projek 'Lembah Daging' di Gemas, Negeri Sembilan yang bertujuan meningkatkan pengeluaran daging tempatan serta mengurangkan pergantungan negara terhadap daging import.SH

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....