Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Sabtu, 10 September 2011

Penunjuk Perasaan Mesir Berjaya Halau Duta Israel

Penunjuk perasaan bertempur dengan askar Mesir di depan Kedutaan Israel, Kaherah awal pagi ini. — Foto Reuters

KAHERAH, 10 Sept — Duta Israel ke Mesir meninggalkan Kaherah hari ini ekoran gelombang keganasan yang menyaksikan penunjuk perasaan yang marah menyerbu bangunan misi rejim Yahudi itu di sini.

Media kerajaan melaporkan bahawa sebuah pesawat Israel tiba di Kaherah untuk membawa keluar duta, keluarganya dan kakitangan mereka kembali ke Tel Aviv.

Perkembangan terbaru ini membawa Mesir ke dalam krisis diplomatik paling buruk sejak Presiden Hosni Mubarak digulingkan Februari lalu.Keganasan meletus malam tadi.

Amerika Syarikat, yang menyalurkan berbilion dolar dalam bentuk kerjasama ketenteraan kepada Mesir sejak perjanjian damai dengan Israel pada 1979, melahirkan kebimbangan ekoran keganasan selepas penunjuk perasaan mencampakkan dokumen-dokumen kedutaan dan bendera Israel melalui tingkap.

Polis melepaskan tembakan ke udara dan gas pemedih untuk menyuraikan penunjuk perasaan. Penunjuk perasaan pula membakar tayar di jalan-jalan dan sekuarang-kurangnya dua kenderaan dibakar dekat dengan kedutaan, yang terletak di bahagian atas blok apartmen kediaman yang menghala ke Sungai Nil.

Ketika subuh tadi, kira-kira 500 penunjuk perasaan terus berada di jalan-jalan raya. Sesetengahnya membaling batu ke arah polis dan kenderaan tentera.

Ia merupakan keganasan kali kedua ke atas kedutaan itu sejak lima pengawal sempadan Mesir terbunuh dalam operasi Israel bulan lalu. Insiden itu telah menyebabkan Mesir memutuskan untuk menarik balik dutanya.

Duta Israel Yitzhak Levanon berlepas ke Tel Aviv bersama kakitangan dan keluarganya awal pagi ini.

Tindakan menarik balik diplomat Israel meskipun buat sementara waktu dari Mesir, negara Arab pertama menandatangani perjanjian damai dengan rejim Yahudi, akan menggugat keyakinan Israel.

Israel juga berhadapan dengan krisis diplomat dengan Turki, sejak minggu lalu ekoran serangan tentera laut Yahudi itu ke atas misi kemanusiaan ke Gaza, menyebabkan sembilan rakyatnya terbunuh Mei 2010.

“Tindakan ini menunjukkan kemarahan dan kekecewaan golongan revolusi muda Mesir ke atas Israel khususnya sejak serangan Yahudi yang menyebabkan askar-askar Mesir terbunuh,” kata penganalisis politik Mesir Nabil Abdel Fattah kepada Reuter

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....