Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 19 November 2009

Kad Pengenalan Palsu dan Penipuan Pilihanraya



– Sampai Bila Polis, SPR dan Pendaftaran Negara Nak Tutup Lubang UMNO dan BN?

KUALA TERENGGANU - Parti Bersatu Sabah (PBS) mendakwa kira-kira 700,000 pendatang tanpa izin di Sabah memiliki MyKad dan Kad Pengenalan Bermutu Tinggi (KPT) asli menggunakan data palsu.

Dengan itu, ia menjadikan Sabah sebagai negeri yang ‘paling menipu’ dalam pilihan raya di Malaysia sejak awal lagi.

Hal tersebut bukanlah perkara baru, kerana pendatang tanpa izin dari Filipina dan Indonesia sebelum ini digunakan sebagai pengundi di Sabah dan ini sebagai ‘pengundi hantu’

Pendedahan berkenaan 700,000 My Kad Kad Pengenalan Bermutu Tinggi (KPT) asli menggunakan data palsu telah dibuat oleh Setiausaha Agung PBS Dato’ Radin Malleh pada Februari, 2008 kira-kira sebulan sebelum pilihanraya umum ke 12.

Di Kuala Terengganu, sebulan selepas itu, Pesuruhjaya PAS Terengganu ketika itu Dato’ Mustafa Ali mendedahkan, bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh berkata Umno/BN akan menang dengan kad pengenalan palsu dan ‘Pengundi Hantu’.

"Jangan bimbang saya boleh tidur lena kerana ada dua projek besar untuk mempertahankan negeri ini, pertama kad pengenalan palsu dan kedua pengundi hantu" kata Dato' Mustafa Ali menutur apa yang dicakapkan oleh Pengerusi BN Terengganu itu.

Idris dilaporkan telah berkata demikian dalam satu taklimat bersama pemimpin utama mereka, berikutan perkembangan yang menunjukkan bahawa rakyat mahu kepada PAS dan KeADILan memerintah negeri Terengganu.

Menurut Mustafa, sebab itu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sekali lagi mengarahkan pembatalan penggunaan dakwat kepada jari pengundi.

Pengundi hantu ini bukanlah ‘fantasi’ pemimpin PAS atau ‘mimpi’ pemimpin PBS yang mendedahkan tentang 700,000 kad pengenalan palsu, yang digunapakai oleh ‘hantu-hantu’ untuk mengundi.

Pada hari membuang undi 8 Mac, 2008, Harakahdaily melaporkan keadaan pengundian di negeri Kelantan.

Pengundian di tiga Dewan Undangan Negeri (Dun) yang terdapat dalam Parlimen Bachok iaitu Perupok, Tawang dan Jelawat berjalan lancar, walaupun terdapat insiden yang tidak diingini seperti pengundi yang telah 'mati' (hantu lah) diambil peluang oleh pengundi lain.

Selain itu juga terdapat pembawa kad pengenalan palsu tanpa gambar, yang dibawa oleh seorang pemuda berusia lingkungan 30-an.

Bagaimanapun pengundi tanpa identiti itu tidak berjaya mengundi kerana dihalang oleh seorang ‘counting agent’.

Kad pengenalan palsu atau klon atau apa-apa sahaja yang digunakan untuk memenangkan Umno/BN dalam pilihanraya jelas terbukti kebenarannya dengan penemuan dan pengakuan, sebagaimana insiden diatas.

Selain itu, ia turut ditemui di Gual Ipoh, Tanah Merah, Kelantan, apabila orang yang ditugaskan mengundi 'berulang-ulang kali' dengan menggunakan ‘banyak kad pengenalan’ palsu.

Beliau dilaporkan datang menyerah diri kepada petugas PAS di kawasan tersebut. Setiausaha PAS Tanah Merah, Wan Yusof Wan Mustafa berkata, orang berkenaan yang berasal dari Bukit Panau Tanah Merah menunjukkan 28 kad pengenalan yang tertera namanya.

- Orang itu datang menyerah diri dan mengaku diberi kad pengenalan begitu banyak bagi mencapai misi Barisan Nasional (BN) menawan Kelantan pada pilihan raya kali tersebut.

- Orang terbabit datang membuat pengakuan kepada peguam kita dan tindakan selanjut akan diambil, katannya..

Beliau yang juga calon PAS Dun Gual Ipoh ketika itu, turut melahirkan rasa hairan rumah-rumah penginapan dan asrama sekolah di sekitar Tanah Merah menjadi tempat penginapan pengundi yang tidak dikenali.

Malangnya, semua pengakuan dan kenyataan akhbar diatas tidak diambil peduli oleh mana-mana pihak samada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM- ketika itu BPR) Jabatan Pendaftaran Negara, SPR atau pihak polis


Malah, SPR beratus-ratus kali (kalu tak beribu) menafikan adanya ‘pengundi hantu’ yang dimaksudkan dan ‘memperlekehkan’ dakwaan-dakwaan rakyat tanpa menjalankan sedikit pun siasatan.

Bahkan, Ketua Polis Kelantan, Datuk Abd Rahim Hanafi, menafikan dakwaan berlaku penggunaan kad pengenalan klon (palsu) tersebut.

Dalam kenyataannya kepada media, beliau berkata, polis percaya ia adalah khabar angin yang sengaja disebarkan pihak tidak bertanggungjawab bagi mencetuskan kekecohan pada hari pengundian.

Ditambah lagi dengan kenyataan Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Kelantan, Ab Rahim Md Salleh, berkata pihaknya juga tidak menerima laporan mengenai dakwaan sedemikian.

Menurutnya, mungkin ada individu sengaja mengada-adakan cerita itu bagi memburukkan pihak tertentu.

Sedangkan, dalam kes terbaru, lain pula ceritanya. Berkait dengan penajaan pemergian Haji keatas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat, SPRM berkata, mereka boleh menyiasat atas laporan yang dikeluarkan oleh akhbar , tanpa perlu satu laporan dibuat oleh sesiapa pun ???

Justeru, cukuplah usaha polis, SPR dan Jabatan Pendaftaran, menutup telinga dan mengunci mulut, selidiklah dan siasatlah kebenaran !

Sejak bulan Jun, Pemuda PAS Johor telah membuat semua prosedur bagi membolehkan pihak-pihak polis, SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara, membuka fail dan menyiasat kes berkaitan penemuan 14 keping kad pengenalan.

Namun tiada apa-apa tindakan yang dibuat oleh pihak polis, lalu semalam, mereka berarak membawa kes tersebut dari Johor Bharu ke bangunan Parlimen.

Ketuanya, Khairul Faizi dalam sidang media semalam telah memberitahu, siasatan berhubung penemuan itu sangat penting kerana ianya membabitkan keselamatan negara.

"Empat belas kad penganalan ini saya dapati tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan...setidak-tidaknya kad pengenalan yang tidak lagi dimiliki akan dipotong."

Beliau juga tidak menolak kemungkinan, ianya ada kaitan dengan penyelewengan pilihan raya berikutan kad perwakilan Umno turut ditemui bersama.

"Yang lebih mencurigakan kami, kad pengenalan masih elok dijumpai bersama dengan beberapa dokumen yang mengejutkan...termasuk kad perwakilan jentera (Umno) pilihanraya tahun 1995."

turut dijumpai, bersama (adalah) kad perwakilan Umno yang tertera nama Norhashimah Abu Samah (iaitu) Naib Ketua Wanita (Umno) Cawangan Kampung Baru (Johor Bharu)," katanya lagi.

Kesemua barangan tersebut didakwa dijumpai pada 6 Jun lalu di satu kawasan tapak pelupusan sampah di Johor Bharu.

Ekoran penemuan itu, beliau memberitahu pihaknya telah membuat laporan polis (dengan segera) pada hari yang sama.

Namun melihat tiada sebarang perkembangan, mereka (pemuda PAS Johor) mula mengatur tindakan susulan termasuk menghantar memorandum kepada balai polis negeri dan kepada pihak lain yang bertanggungjawab.

Oleh itu, sebelum rakyat menjadi begitu bosan dengan pihak-pihak polis, SPR dan jabatan Pendaftaran, lebih baik mereka mengambil tindakan mencari kebenaran, dan jalankanlah sewajarnya.

Lupakanlah Umno/BN seketika !

Sampai Bila Polis, SPR dan Pendaftaran Negara Nak Tutup Lubang ‘najis’ UMNO dan BN, yang kini semakin lama semakin dihidu kebusukkannya !BO

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....