Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 16 Ogos 2012

Beberapa Isu Hangat Sidang DUN Terengganu

Maidam dakwa 39 amil DiPecat; Kerajaan Kata Sebaliknya

 Pada 28 Jun 2012 menurut siaran sebuah akhbar tempatan, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) melucutkan serta-merta pelantikan 39 amil pada tahun 2011 setelah didapati terlibat menyeleweng wang kutipan zakat.

Yang Dipertua Maidam, Datuk Mazlan Hashim berkata, tindakan tegas itu diambil berikutan amil yang terlibat gagal menyerahkan wang kutipan yang diperoleh mengikut tempoh yang ditetapkan.

Sehubungan itu, pada 1 Julai 2012 Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat berkata, tindakan memecat amil tersebut adalah tepat kerana kerajaan tidak boleh bertolak ansur dengan pihak yang gagal  melaksanakan tanggungjawab.

Sebaliknya kerajaan Umno-BN Terengganu telah menolak soalan yang dikemukakan oleh ADUN Bukit Payong pada siding DUN 18 Ogos lalu, berkenaan perkara tersebut.

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah menyifatkan ia adalah satu tindakan kerajaan menyelwengkan fakta dan kebenaran dan cuba mengelirukan rakyat.

“Saya hairan, gesaan saya supaya kerajaan mengambil tindakan ke atas amil-amil yang dipecat tidak diendahkan sedangkan Khazan mendakwa tindakan memecat amil terbabit adalah tepat,

“satu ajukan soalan untuk meminta bukti siapakah amil-amil yang dipecat itu, tetapi soalan saya ditolak,”tegasnya.

Menurutnya, ini membuktikan bahawa kerajaan Umno-BN tidak layak lagi diberi amanah untuk mentadbir negeri Terengganu.

Sijil Halal; Kenyataan JHEAT Bercanggah

ADUN Sura Ustaz Wan Hassan Mohd Ramly berkata, kenyataan JHEAT berkenaan pengeluaran sijil halal bercanggah dengan jawapan yang dikemukakan kerajaan dalam sidang DUN baru-baru ini.

Menurutnya, pada 8 Ogos 2012, dilaporkan kira-kira 60 peratus hotel di Terengganu mempunyai sijil pengesahan halal dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).

Beliau berkata, menurut Pesuruhjaya JHEAT Datuk Mohd Rozali Saleh, sepanjang tempoh tujuh bulan pertama tahun ini, pihaknya meluluskan 19 permohonan sijil halal baharu bagi dapur hotel.

“JHEAT kata 60 Peratus Hotel Di Terengganu Peroleh Sijil Halal JHEAT, tapi kerajaan kata hanya ada 6 buah premis makan yang diluluskan,

“ini tidak tepat dan bercanggah sama sekali kerana kita menyemak ada 38 buah hotel diseluruh Kuala Terengganu,”ujarnya.

Katanya, antara hotel terkemuka disenaraikan dalam jawapan kerajaan itu adalah Riyaz Heritage Marina & Spa, hotel Tanjung Vista, hotel Laguna, Gem Beach Resort dan hotel Seri Malaysia.

Bajet Meningkat Hutang Bertambah

Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu didedahkan kerajaan negeri telah berhutang sebanyak RM1.0588 bilion dengan kerajaan pusat.

Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said menjelaskan pada dewan sehingga 31 Disember 2011 kerajaan negeri masih berhutang sebanyak RM1.005,885,045.33 dengan kerajaan pusat.

“Jumlah hutang kerajaan negeri dengan kerajaan pusat sehingga kini sebanyak RM1.005,885,045.33 dan terdapat tiga kategori pinjaman yang diberikan kerajaan pusat kepada negeri-negeri termasuk Terengganu iaitu pinjaman untuk kawasan perindustrian, pinjaman untuk membina rumah kos rendah dan pinjaman perbekalan air,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan yang dikemukakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Manir, Dato’ Harun Taib yang ingin tahu adakah kerajaan negeri masih berhutang dengan kerajaan pusat dan berapakah jumlahnya.

Katanya, sehingga kini hutang kerajaan negeri yang membabitkan bekalan air sahaja berjumlah RM708,385,103.85.

Sementara itu, Ustaz Harun menyifatkan hutang kerajaan negeri yang mencecah lebih RM1 bilion itu agak besar yang patut dikurangkan.

Menurutnya, Terengganu yang mempunyai pendapatan besar dari hasil royalti tidak harus mempunyai bebanan hutang negeri yang begitu besar.BO

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....