Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Selasa, 3 April 2012

KOLEJ TEKNOLOGI BESTARI PILIHAN TERBAIK LEPASAN SPM/STPM

Untuk besarkan klik imej

KOLEJ TEKNOLOGI BESTARI PILIHAN RAMAI PELAJAR LEPASAN SPM DAN STPM

Berita baik untuk semua pelajar lepasan SPM, STPM mahupun pelajar lepasan Diploma. Kolej Teknologi Bestari merupakan sebuah kolej swasta di pantai timur yang menjadi pilihan ramai pelajar lepasan SPM/STPM/Diploma dari seluruh negara. Kini Kolej Teknologi Bestari antara kolej swasta ternama yang menjalankan program kerjasama dan kawalselia dari universiti awam di Malaysia.

Sejak dari awal penubuhan Kolej Teknologi Bestari(KTB) lagi ianya menjadi antara salah satu IPTS yang menjalankan kerjasama erat antara universiti awam di Malaysia. Antara universiti yang menjalankan program kerjasama dan kawalselia dengan KTB adalah Universiti Putra Malaysia(UPM), Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), Universiti Utara Malaysia(UUM), Universiti Teknologi Mara(UiTM), dan Universiti Teknologi Malaysia(UTM).

KTB menawarkan program pengajian bermula dari peringkat Sijil, Diploma dan Ijazah. Sebanyak 19 program pengajian yang ditawarkan oleh KTB antaranya ialah BBA,DSK,DPP,DKJ,BMM,BFIN,DWB,DDZ,DDW,DPH,DKU,DPT,DTM,DPB,SSK,SPP,DIT,MLVK dan FIM.


Apa yang paling menarik dengan Kolej Teknologi Bestari adalah menawarkan 3 jenis program pengajian iaitu program kerjasama, kawalselia dan dalaman. Apakah yang dimaksudkan dengan kerjasama, kawalselia dan dalaman?

Kerjasama – Segala transkrip, skrol dan konvokesyen akan diuruskan di Universiti yang berkerjasama. Dengan erti kata lain, belajar sahaja di KTB tetapi segala yang berkaitan dengan akademik dikeluarkan oleh Universiti kerjasama. Oleh itu, pelajar kolej adalah sama tarafnya dengan pelajar di Universiti kerjasama.

Kawal selia – Segala transkrip, skrol, konvokesyen dan perkara yang berhubung dengan akademik akan diuruskan oleh kolej. Universiti kawal selia hanya memantau subjek -subjek yang ditawarkan. Kelebihannya adalah pelajar lepasan kawal selia ini lebih mudah menyambung pengajian di universiti kawal selia dengan syarat tertentu.

Dalaman – Segala transkrip, skrol, konvokesyen dan perkara yang berhubung dengan akademik akan diuruskan oleh kolej. Kolej melantik panel penilai luar dari IPTA untuk memantau subjek yang ditawarkan. Pelajar lepasan dalaman yang telah mendapat akreditasi MQA boleh menyambung pengajian di mana-mana IPTA juga berasaskan kepada keputusan yang diperolehi.

Dengan ini pelajar yang ingin menyambung pengajian mereka di pelbagai peringkat tidak lagi takut tertipu dengan program pengajian yang ditawarkan kerana semua program pengajian di KTB diluluskan oleh LAN (Lembaga Akreditasi Negara) atau MQA (Agensi Kelayakan Malaysia).

Pinjaman pelajaran sering menjadi masalah kepada ramai pelajar yang ingin menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dan ramai pelajar tidak sanggup membuat pinjaman PTPTN kerana kadar bunga dan pembayaran balik penjaman perlu dibayar dengan segera selepas tamat sahaja pengajian. Menarik di KTB adalah pelajar yang belajar di kolej ini boleh memohon pinjaman MARA dan majoriti pelajar KTB ditaja oleh pihak MARA.

Mungkin ramai yang tetanya-tanya apakah kelebihan MARA berbanding PTPTN. Mari kita sama-sama lihat perbezaan MARA dan PTPTN:
 
Pembiayaan PTPTN sedikit, berbanding dengan MARA.

Contoh : Untuk Program Diploma selain nursing, PTPTN bagi RM3950+-(asal RM4000 ditolak dengan insuran). 3000 utk yuran. Selebihnya 950 utk sara diri(makan + asrama). Sebulan Cuma RM158.00. Kalau Nursing RM8000. Tolak Yuran RM7200.

Pinjaman PTPTN ada faedah. Pinjam RM24000, bayar ikur kadar yang dicaj setiap tahun tertakluk kpd tempoh bayaran.

MARA bayar keseluruhan yuran dan bagi duit sara diri RM535.00 sebulan untuk diploma dan RM595 untuk Ijazah. Pinjaman mara boleh ubah. Jika tamat cgpa 2.5 automatik bayar separuh shj. Lebih tinggi cgpa lebih kurang jumlah perlu dibayar. Tiada bunga.

Bagaimanakah cara untuk mendaftarkan diri anda di Kolej Teknologi Bestari? Untuk maklumat lanjut sila hubungi Puan Fazida di talian 0193603975. Segala penerangan mengenai KTB akan dijelaskan kepada anda secara terus.

2 ulasan:

Unknown berkata...


pertanyaan: anak saya telah memohon, bilakah tarikh keputusan diumumkan?.
Nama: Mohamed Haikal bin Che Mohamed Nuzi.
kp: 960104036293.
email: mohamedhaikalchemohamednuzi@gmail.com

aisyah services berkata...

i like to be study here..saya lepasan diploma berhasrat nak smbung degree..last year pernah dapat ucb nie tp terpaksa ditolak kerana masalah kewangan. now when i see ur post..so impressive..cuba nasib tahun nie..harap dapat la..

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....