Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 1 Jun 2011

Tiga cara kotor diguna Umno dalam pilihan raya

KUALA LUMPUR: Pemimpin Pas, Mohamad Sabu berkata terdapat tiga cara utama yang sering digunakan Umno dan Barisan Nasional dalam berhadapan dengan pembangkang ketika pilihan raya.

Pertama katanya, melalui daftar pemilih di mana parti pemerintah menggunakan pegawai kerajaan untuk mendaftar pengundi melalui senarai akhir yang dikemuka sebelum pilihan raya.

“Apabila kita bantah di mahkamah seperti di Sabah, mahkamah mengiystiharkan pilihan raya Likas tidak sah kerana terbukti ada pengundi hantu, ada pendatang yang mendaftar sebagai pengundi,” ujarnya yang juga Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi Bersih 2.0 dalam satu wawancara dalam akhbar Suara Keadilan.

Kedua katanya, taktik yang selalu digunakan Umno-BN ketika pilihan raya adalah menyalahgunakan harta kerajaan melalui penggunaan jentera milik agensi kerajaan untuk menarik pengundi menyokong BN.

“Dahulu bukan tidak pernah berlaku. Cuma sekarang ini terlalu berleluasa. Sehinggakan dalam pilihan raya Kecil Sarawak kita tidak kenal langsung yang mana satu jentera parti yang mana satu jentera kerajaan,” katanya.

Manakala ketiga, masalah media massa yang berat sebelah terhadap parti pemerintah dan tidak memberi liputan yang adil kepada parti pembangkang.

Berbeza dengan Singapura katanya, negara itu kini dilihat lebih berani membuat perubahan dari sudut kebebasan media dalam pilihan raya yang diadakan baru-baru ini.

“Sepanjang tempoh pilihan raya berlangsung sebulan lalu, pemimpin pemimpin parti yang bertanding dibenarkan berucap di televisyen dan ia disiarkan. Rapat umum diizinkan. Singapura sudah mula buat perubahan. Kita masih lagi tidak kerajaan Malaysia akan ikut jejak langkah itu atau tidak.

“Sebab itu dalam himpunan bersih 2.0 ini kita perlu sedarkan rakyat bahawa pilihan raya masih brelaku dalam keadaan tidak demokratik,” tegasnya.

Mat Sabu berkata, peranan yang dijalankan Bersih sebenarnya diketuai Datuk Ambiga Sreenevasan dan badan bukan kerajaan yang mengendalikannya.

“Saya hanya lah pemimpin parti yang ditugaskan untuk menjayakan perhimpunan Bersih 2.0, itu sahaja. Kita (Pas) hanya bekerjasama dengan NGO untuk menjayakan perhimpunan itu,” tambah beliau.

Dalam temubual tersebut, Mat Sabu turut ditanya mengenai kesediannya bertanding jawatan Timbalan Presiden Pas dan apakah akan terus menjalinkan kerjasama yang erat dengan Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sambil ketawa kecil, beliau mengakui lantang mengkritik Anwar ketika berada dalam kerajaan dan Umno satu masa dahulu.

“Sejak beliau mula menyertai Umno, sehingga lah beliau keluar dari Umno, saya lantang mengkritiknya. Tapi sekarang (dalam Pakatan Rakyat kita) bersamalah,” katanya.Keadilandaily

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....