Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 16 September 2010

Jika Perkasa Jadi Parti Politik......

SHAH ALAM 16 SEPT : Biarpun Perkasa berangan-angan menjadi sebuah parti politik, seorang penganalisis politik berpendapat, cita-cita sedemikian terlalu tinggi selagi pertubuhan bukan kerajaan itu berpaut kuat kepada politik perkauman.
Bercakap kepada TV Selangor, Pensyarah dan penganalisis politik, Profesor Madya Dr Mohammad Agus Yusoff menganggap Perkasa kelihatan terlalubersifat perkauman sekaligus menyukarkan mereka memenangi kerusi di dalam pilihan raya terutama di kawasan majmuk.
Kata beliau, sesebuah parti politik tidak memerlukan 10 ke 20 tahun untuk diterima rakyat tetapi aspek penting yang menentukan masa depan ialah pucuk pimpinan parti, intipati perjuangan, dan isu yang mendorong penubuhannya.
"Jadi walau berapa tahun sekalipun, jika perjuangan sesebuah parti tidak boleh menembusi pemikiran masyarakat, tidak ada isu besar yang dibawa untuk memenangi hati rakyat di Malaysia pelbagai kaum dan agama ini, maka parti itu tidak akan berjaya," katanya.
Bagi Dr Muhammad Agus, lebih mustahil lagi untuk mana-mana partipolitik baru termasuk Perkasa untuk mengulangi pencapaian mengkagumkan yang dilakukan Parti Keadilan Rakyat (PKR) melalui entiti Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum lalu.

Tegas beliau, pilihan pengundi pada proses pilihan raya kelak hanya untuk parti yang berjaya mendekatkan intipati perjuangan dengan naluri dan kehendak pengundi.
"Pada masa ini, majoriti pengundi masa kini merupakan golongan pekerja berpengetahuan (knowlgde workers), dan sedar mengenai isu politik semasa," kata beliau lagi.
Namun, Dr Agus berkata, Malaysia jika masih mengamalkan sistem demokrasi harua membenar penyertaan parti politik baru termasuk Perkasa sekalipun nada politik parti yang diketuai Datuk Ibrahim Ali itu menyimpang dari realiti masyarakat majmuk di malaysia.
"Sebagai negara yang mengamalkan sistem demokrasi, jika Perkasa berniat untuk menjadi sebuah parti politik, maka kita perlu memberi ruang kepada Perkasa agar mereka juga diberi peluang untuk menyatakan perdirian mereka.
"Tetapi kuasa mutlak di tangan rakyat. Selagi rakyat tidak berpuas hati dengan intipati perjuangan sesebuah parti, tidak mungkin bagi parti itu berjaya dalam persada politik di Malaysia," kata beliau.TVS

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....