Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 21 Jun 2010

Tian Chua kekal MP hingga Parlimen putuskan status-Speaker

KUALA LUMPUR, 21 Jun – Tian Chua dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) kekal sebagai Ahli Parlimen Batu sehingga usul menentukan status kelayakan diputuskan oleh Dewan Rakyat, kata Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia(gambar) hari ini.
Bagaimanapun menurut Pandikar, usul itu hanya akan dibawa selepas Chua menggunakan kesemua ruang yang diperuntukkan oleh Perlembagaan.
Ini termasuklah tempoh membuat rayuan dalam 14 hari yang dibolehkan kepada wakil rakyat penggal pertama itu.
Setakat ini, Chua membayangkan tidak akan membuat rayuan atas alasan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ghazali Cha Khamis lalu sangat jelas, yang membolehkannya mengekalkan kerusi tersebut yang terletak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Dalam pada itu, Pengerusi DAP Karpal Singh terus menegaskan, Chua seharusnya dilucutkan kelayakan sebagai wakil rakyat sambil meminta Speaker agar mengisytiharkan kerusi tersebut sebagai sudah kosong.
“Beliau (Speaker) harus berbuat demikian. Beliau mesti melakukan, ia arahan mahkamah,” kata beliau kepada pemberita di lobi bangunan Parlimen petang ini.
Menurut peguam veteran ini, niat hakim kes rayuan yang mahu mengelakkan pilihan raya kecil “tidak relevan” buat masa sekarang.

Berhubung keputusan hakim yang mengekalkan denda ke atas Chua pagi tadi, Karpal berkata, denda RM2,000 bermakna Chua sudah hilang kelayakan untuk kekal sebagai wakil rakyat.
“Sebagaimana saya katakan (sebelum ini), niat hakim tidak relevan sekarang. Kemungkinan beliau ada niat yang baik untuk menyelamatkan kerusi tetapi hakikat ialah denda RM2,000 sudah dikenakan,” katanya.
“Tafsiran undang-undang sangat mudah... tidak kurang daripada RM2,000 bermakna RM2,000 dan tidak kurang,” katanya.
Karpal berkata, sebaik sahaja Speaker menerima penghakiman daripada mahkamah beliau harus dengan segera mengisytiharkan kerusi Batu kosong.
“Ya, ia adalah tugas Speaker. Perintah dihantar kepada Speaker dan Speaker kemudian akan memaklumkan Suruhanjaya Pilihan Raya tentang kekosongan yang wujud,” kata beliau.
Sebagai contoh kata beliau, apabila seorang wakil rakyat meninggal dunia Speaker akan menerima surat kematian sebagai bukti, yang kemudiannya dikemukakan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya.
Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor membidas Timbalan Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang mahu membawa isu berkenaan ke Dewan Rakyat untuk perbahasan.
“Bagaimana anda boleh membahaskan satu keputusan mahkamah? Speaker adalah silap dalam hal ini, saya hairan beliau tidak tahu perkara ini,” katanya lagi.
Dalam ulasan awal, Wan Junaidi memberitahu Dewan Rakyat akan membuat kata putus berhubung status Chua dari PKR selepas menerima penghakiman rasmi bertulis daripada Mahkamah Tinggi.
“Kami perlu mengambil kira beberapa perkara termasuk apa yang ada pada fikiran hakim ketika membuat keputusan,” kata beliau.
Pagi tadi Ghazali mengekalkan hukuman denda RM2,000 atau penjara dua bulan terhadap Chua bertujuan supaya tiada pilihan raya kecil diadakan.
Keputusan itu dicapai dalam kamar hari ini.
Hakim itu juga menyatakan beliau tidak boleh mengubah keputusannya yang dibuat pada Khamis lepas, menurut Ranjit Singh yang mewakili Chua yang nama sebenarnya Chua Tian Chang.
“Tidak ada apa-apa perubahan. Hakim tidak bertujuan pilihan raya kecil diadakan, dan kes itu kini adalah functus officio (tiada had kuasa),” Ranjit memberitahu pemberita selepas pertemuan itu.
Mengulas isu ini, Tian Chua yang turut hadir berkata: “Sehingga kini tiada sesiapa mencabar keputusan mahkamah dan mereka hanya mengeluarkan pendapat mengikut undang-undang.”
Ranjit berkata beliau berpendapat anak guamnya masih anggota Parlimen yang sah dan keputusan hakim adalah jelas.
Khamis lepas, Ghazali mengetepikan hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 terhadap Tian Chua oleh Mahkamah Majistret kerana mencederakan anggota polis pada 2007 dan mengantikannya denda RM2,000 atau dua bulan penjara.
Ketika menyampaikan keputusannya, Ghazali berkata seandainya hukuman yang dikenakan boleh menjadikan Chua, 47, tidak layak menjadi seorang anggota Parlimen, satu pilihan raya kecil terpaksa diadakan.
“Seperti yang diketahui pilihan raya kecil ini memerlukan perbelanjaan yang besar dan memberi kesan kepada keseluruhan rakyat negara ini begitu juga kesejahteraan dan keharmonian di antara pelbagai bangsa.
“Atas alasan ini saya berpendapat suatu hukuman yang setimpal yang tidak melibatkan banyak pihak adalah merupakan suatu hukuman yang adil,” katanya dalam penghakiman.
Susulan itu, Karpal berkata perlu mengosongkan kerusinya mengikut Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa seseorang anggota Parlimen hilang kelayakan jika beliau disabitkan oleh mahkamah dan dihukum penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan beliau tidak mendapat pengampunan.
Sebagai contoh, pada 1975, katanya anggota Parlimen DAP Fan Yew Teng terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Menglembu setelah beliau dihukum penjara enam bulan dan didenda RM2,000 kerana disabitkan kesalahan mengikut Akta Hasutan.
Mengikut Perkara 53 perlembagaan itu, seseorang anggota Parlimen akan hilang kelayakan serta-merta jika beliau tidak merayu mengenai keputusan mahkamah dalam tempoh 14 hari.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....