Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Ahad, 21 Februari 2010

Gambar : Kereta Tiruan Buatan China !!!


Ada macam kereta Proton Pesona?
Negeri Besar China sentiasa ingin menunjukkan yang mereka mampu melakukan apa sahaja termasuklah mengeluarkan kereta tiruan buatan China daripada jenama kereta terkenal dunia. Dikatakan di China, nak tiru apa-apa pun boleh. Nak tahap kualiti yang macammana? Nak yang nampak sama tapi murah, nak yang sikit lebih kurang tapi murah, nak yang betul-betul sama tapi sebenarnya tidak sama dan harganya agak mahal pun ada. Yang pentingnya, ada duit semuanya boleh di China. Tidak mengejutkan jika sekarang ini ekonomi China melonjak tinggi sehinggakan Amerika patah tengkuk dengan China.
Bukan sahaja di China, malah negara Taiwan juga terkenal dengan hasil tiruannya. Bezanya di sini Taiwan suka meniru jenama Jepun. Korea? Korea pun suka meniru jenama Jepun tetapi China pun lebih rakus dengan meniru jenama di serata dunia. Orang kata, pukul habis. Di China, telur ayam pun mahu ditiru mereka.
BMW 7 vs BYD F6
Nissan XTrail vs Greatwall Sing

Toyota Prado vs Dadi Shuttle
Smart vs er. Chinese Smart
Neoplan Starliner vs Zonda A9
Honda CRV vs Laibao SRV
Vauxhall Frontera vs Landwind
Daewoo Matiz vs Chery QQ
Mercedes C vs Geely Merrie 300
Rolls-Royce Phantom vs Hongqi HQD
Walaubagaimanapun, pada hemat dan pendapat saya ada bagusnya dasar produk tiruan yang dilakukan oleh China sekarang ini kerana ia mampu memajukan negara. China sekarang ini mengikut jejak langkah Jepun dan Korea di mana mereka dahulu membawa teknologi dan meniru produk sehingga menjadi hampir sama dan yang pentingnya mampu dihasilkan pada kos yang lebih murah. Kemudian apabila mereka sudah maju dan mampu berdiri sendiri dengan menjenamakan produk-produk mereka sehingga menjadi terkenal dan setaning dengan jenama antarabangsa seperti yang ada sekarang. Itu antara cara mereka ketika mula-mula ingin naik dahulu.
Di China tiada masalah kerana undang-undang negara mereka membenarkan syarikat automotif membuat kereta tiruan buatan China daripada mana-mana model di serata dunia. Tujuan asal undang-undang sebegini dilaksanakan adalah untuk membolehkan rakyat memiliki model seakan kereta luar tanpa mengimport model tersebut disebabkan akibat dasar tertutup China suatu masa dulu. Tetapi dasar yang sama masih diguna pakai walaupun polisi perdagangan china lebih terbuka sekarang.
Itulah sebabnya syarikat automotif antarabangsa mempunyai masalah dalam mengembangkan penjualan kereta di sana, terutamanya model-model pertengahan mewah. Rasanya dasar sebegini dijangka tidak dapat bertahan lama kerana tekanan dari negara luar China, dan lambat laun polisi rekabentuk dan hakcipta akan terpaksa digunapakai untuk menarik pelabur luar masuk ke pasaran China.

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....