Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Rabu, 9 Disember 2009

Pas Bertemu Umno Dalam Wacana Perdana Di Kelantan


KOTA BARU, Dis 9 — Di sebalik siri isu melibatkan Kelantan yang kedengaran sejak kebelakangan ini, negeri itu juga akan sibuk dengan beberapa forum yang bakal menyentuh perkembangan politik dan Islam sepanjang beberapa minggu akan datang.

Senario itu terbukti apabila selepas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin, kini Pengerusi Biro Agama Pemuda Umno Malaysia, Afandi Yusof pula bakal tampil sebagai panelis satu forum dijangka bertemu Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Islam dan Dakwah Negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Pada 20 Disember 2008 Khairy bertemu dengan anggota exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa menerusi wacana perdana transformasi politik Malaysia yang diadakan di Dewan Besar Balai Islam Lundang bersama pensyarah fakulti undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Forum kali ini juga dikenali sebagai wacana perdana dan dijadual akan diadakan di Dewan Persidangan Pusat Dagangan Kelantan (KTC) pada 12 Disember ini, dipengerusikan oleh pensyarah Pusat pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia Dr Muhammad Agus Yusuf.

Ia dianjurkan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Perbadanaan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan dan Majlis Perbandaran Kota Baru–Bandaraya Islam.

Difahamkan selain Mohd Amar dan Afandi, turut terlibat ialah dua tokoh agama iaitu bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Datuk Nakhaei Ahmad.

Panelis terbabit akan mengupas satu topik yang bertajuk “Islam di Malaysia — Antara Realiti dan Harapan”.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi, Ahmad Baihaqi Atiqullah, yang juga selaku pengarah program berkata, program berkenaan adalah bagi membincangkan kedaulatan Islam yang semakin ditekan pihak tertentu di negara ini sehingga ia seperti diperkotakkatikkan.

Sehubungan itu tidak kurang 100 jemputan rasmi kepada wakil Umno Kelantan telah dibuat untuk hadir pada program berkenaan.

“Bagaimanapun kita mengalu-alukan kehadiran mereka dengan lebih ramai lagia,” katanya semasa dihubungi.

Menurutnya kesemua ahli panel terlibat telah menyatakan persetujuan mereka untuk hadir.

Sementara itu, turut dimaklumkan Baihaki adalah satu forum ataupun wacana berkaitan royalti minyak akan diadakan kemudian.

“Datuk Husam sudah menyatakan persetujuannya. Tinggal lagi jawapan daripada wakil kerajaan pusat atau pun Petronas," katanya.

Di samping itu ceramah penerangan mengenai isu berkenaan melibatkan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah akan diadakan di Kelantan dan Terengganu tidak lama lagi.TMI

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....