Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Jumaat, 10 Julai 2009

UMNO kecewa,kecewa, kecewa dan lagi kecewa he..he..he..




Oleh: Mohd Sabri Said

Umno sekali lagi 'gigit jari' kalah dalam pertarungan merebut perhatian rakyat dalam beberapa isu terbaru membabitkan kemelut di Pulau Pinang dan Kedah.

Di Kedah nyata apa yang dihasratkan oleh kepimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) menemui jalan buntu apabila Menteri Besarnya, Dato' Seri Azizan Abdul Razak dengan senang hati bertemu Penasihat Parti Tindakan Demokratik (DAP) di Kuala Lumpur semata-mata mencari jalan penyelesaian demi kesejahteraan pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah yang sedang merangka agenda yang lebih besar untuk kepentingan dan kebaikan rakyat jelata.

Padahal kes membabitkan pengusaha ternakan khinzir itu bukan besar mana tetapi sengaja diapi-apikan oleh golongan tertentu yang tidak sangka diperkudakan oleh musuh Pakatan Rakyat bagi memecah belahkan ikatan kemaufakatan yang terjalin erat.

Macam biasa sebagai kerajaan di Kedah pastinya mereka tidak mahukan berbagai isu timbul tetapi apa boleh buat itulah resam yang harus ditanggung untuk memantap dan melatih bagaimana untuk menyelesaikan masalah dalaman 'kelambu Pakatan Rakyat' sebelum lebih dahsyat lagi menangung karenah rakyat pada masa depan.

Jesteru, syabas diucapkan kepada Kerajaan Kedah yang senang saja menguraikan tali yang tersimpul akibat permainan musuh politik yang sememangnya tidak senang dengan kemenangan Pakatan Rakyat selepas 8 Mac 2008.

Penubuhan Majlis Pakatan Rakyat d Kedah seperti yang diumumkan oleh Lim Kit Siang itu serta berjanji akan turun ke Kedah sebulan sekali sebagai ramuan berbisa untuk BN bertapak semula di negeri Jelapang Padi itu.

Semua tahu bukan Kedah sahaja cuba diterkam oleh Umno dan BN bahkan Perak yang telah diratah secara haram manakala Selangor pula terlalu sukar ekoran kemantapan ekonomi, permisahan ketara kerusi Dun antara kerajaan dan pembangkang serta permaufakatan yang erat menjadikan mereka terpaksa lupakan sementara untuk mencipta kes-kes baru yang boleh menggugat kestabilan kerajaan yang ada.

Di Pulau Pinang siapa tidak tahu isu peristiwa boikot hari angkat sumpah Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) oleh beberapa oleh Ahli Majlis daripada Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) yang diketuai oleh Johari Kasim.

Semalam isu itu dianggap selesai apabila Johari Kasim secara terbuka memohon maaf kepada Ketua Menteri dan Kerajaan Negeri ekoran kenyataan dan serangannya yang mempertikaikan keputusan exco mengenai perlantikan Mokhtar Jait sebagai YDP MPSP yang baru mengantikan Farizan Darus yang dilantik ke jawatan Pegawai Kewangan Negeri.

Sekali lagi Umno dan BN yang cuba mengaitkan perpecahan dalaman Pakatan Rakyat berputih mata apabila semua yang berselisih faham bukan kerana dendam atau marah tetapi salah faham serta tafsiran boleh duduk semeja berbincang untuk melihat lebih ke hadapan isu sebenar iaitu menjatuhkan BN dalam pilihan raya ke-13 nanti.

Tanpa menjatuhkan BN disemua Dun di Pulau Pinang dan Parlimen sukar untuk Pakatan Rakyat bertapak dan memperkukuhkan jalinan bersama kerana cuba dihalang oleh saki baki Umno dan BN yang ada.

Isu Kampung Buah Pala dalam Dewan Undangan Negeri Sri Delima di bawah penguasaan parti DAP, Sanisvara Nethaji Rayer a/l Rajaji dan Parlimen Bukit Glugor, Karpal Singh tiba-tiba hangat diperkatakan dalam media kononnya Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Lim Guan Eng gagal mentadbir dengan baik setelah mengambil alih daripada BN.

Padahal, isu tersebut ibarat 'nasi sudah jadi bubur' di bawah pentadbiran BN yang menjual tanah yang diperolehi dari Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang menerusi Pejabat Tanah dan Galian.

Tanah seluas 6.5 ekar itu telah dijual kepada Syarikat Pemaju Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd untuk memberi laluan kepada syarikat berkenaan melaksanakan projek pembangunan mewah.

Semalam rombongan penduduk datang berjumpa Lim di Pejabatnya di Komplek Tun Abdul Razak walaupun ada yang tidak puas hati namun dalam sidang media pada sebelah tengah hari semua kemelut telah dibongkar dengan mengemukakan surat daripada Pejabat Tanah dan Galian Negeri Pulau Pinang kepada Koperasi Pegawai Kerajaan bertarikh 9 Januari 2006 yang ditandatangani oleh Pengarah Tanah dan Galian Pulau Pinang, Haji Arifin Awang.

Isi surat berkenaan ialah pemberian milikan tanah kerajaan di antara Jalan Kaki Bukit dan Jalan Bunga Raya yang bersebelahan dengan Lot 3517, Bandar Gelugor, Daerah Timur Laut (seluas 6.5 ekar) untuk tujuan pembangunan perumahan kepada Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang.

Adanya surat tersebut sekaligus mendedahkan penyelewengan fakta yang dihalakan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat selama ini untuk melemahkan usaha memajukan negeri yang terkenal dengan Pulau Mutiara.

Lim Guan Eng secara tegasnya berkata, Kerajaan Pakatan Rakyat tiada kaitan dalam hal ini apatah lagi menandatangani perjanjian dengan pemaju sebagaimana yang didakwa oleh segelintir masyarakat India di kampung terbabit.

"Saya secara tegasnya memberitahu kami daripada Kerajaan Negeri tiada hubung kait dengan pemaju yang ingin melaksanakan projek besar di situ sebaliknya ia ada kaitan dengan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sr Koh Tsu Koon, Exconya serta Koperasi Pegawai Kerajaan Bhd, " ujar beliau.

Lim juga menaruh harapan kepada Koh Tsu Koon supaya membantu menyelesaikan masalah yang berbangkit dengan menyuarakan kepada Kerajaan Pusat untuk memperuntukan pampasan kepada pemaju yang mendakwa kerugian besar kerana tidak dapat menjalankan projek.

Tambahan lagi beliau juga adalah Menteri di Pusat yang boleh bersuara di kabinet bagi menyelesaikan masalah yang dicipta oleh BN sendiri.

Justeru, Lim yang juga Adun Air Putih menyifatkan langkah Koh Tsu Koon menyalahkan kerajaan sekarang tidak bermoral kerana mereka yang membuang najis kita pula yang mencucinya.

Harakahdaily

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....