Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Isnin, 5 September 2011

Video : Persoalannya Tentang Sejarah Kemerdekaan Bukan Iktiraf Komunis





KUALA TERENGGANU - Tindakan Umno memberikan tafsiran bahawa kemerdekaan itu hanya diperjuangkan kepimpinan Umno sahaja dan memadamkan tokoh-tokoh pejuang lain bakal membawa padah.
Erti kemerdekaan sebenarnya sudah hilang apabila nama-nama 'pejuang agung' seperti Dr Burhanuddin al-Helmi dan Ahmad Bostamam tidak diketahui sejarahnya oleh rakyat Malaysia.

Oleh itu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS, Syed Azman Syed Ahmad Nawawi perlu dilakukan pengolahan semula sejarah dalam negara kita supaya rakyat memahami erti kemerdekaan.

"Dipadamkan (sejarah) kepimpinan yang menentang penjajah British seperti Dr Burhanuddin, Ahmad Bostamam dan ramai lagi pimpinan dan negarawan (yang berjuang),

"yang perlu diketahui oleh rakyat dan generasi muda dan generasi akan datang (tentang) pengorbanan mereka menghalau penjajah British yang menjajah negara kita,"katanya ketika di temui di majlis Rumah terbuka DUN Batu Burok, pada Sabtu, 3 September

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Burok berkata, ia adalah perlu bagi rakyat memahami erti kemerdekaan dan siapa sebenarnya yang memperjuangkan kemerdekaan di negara kita.

Beliau berharap semua pihak merasionalkan perkembangan terbaru tentang sejarah negara ini, dengan tidak menafikan pejuang-pejuang kemrdekaan yang telah sedia dikenali dari sudut yang telah diperjuangkan oleh mereka.

Namun begitu, menurutnya, perjuangan tokoh-tokoh lain turut didedahkan kepada pengetahuan rakyat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas isu 'Mat Indera' (Gambar) yang dianggap sebagai wira rakyat, kerana berjuang menentang penjajah British secara gerila, namun namanya tidak disebut kerana bergabung dengan Parti Komunis.

Sehubungan itu, Dr Syed Azman menegaskan, isu sebenarnya adalah persoalan tentang sejarah kemrdekaan dan tidak timbul isu mengiktiraf komunis.

"Tidak timbu isu mengiktiraf komunis, sebagaiaman yang saya sebutkan tadi kerana ianya adalah persolan kemerdekaan di negara kita."jelasnya.

Beliau berkata, isu ini perlu dilihat secara keseluruhan, bukan dari sudut Mat Indera sahaja atau tentang peristiwa Bukit Kepong sahaja.

Beliau menggesa supaya pendedahan sejarah dibuat secara jujur kerana menurutnya sejarah kemerdekaan negara ini tidak mungkin dapat dipadamkan oleh mana-mana pihak.BO

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....