Sahabat Ambo

Pengunjung Yang Di Hargai,Untuk Membantu Mohon "KLIK" Iklan Di Atas.Terima Kasih

Dedikasi Buat Tuan Guru Presiden Pas

Penghinaan Mahathir Terhadap Hudud


LAGI VIDEO TINTA HIJAU-DKB KLIK DI SINI

Translate

Khamis, 4 Februari 2010

Laporan Penuh Perbicaraan DS Anwar Ibrahim | 4 Feb 2010


Perbicaraan kes liwat Saiful disambung semula pada petang ini setelah konvoi melawati kondominium Desa Damansara jam 11 pagi tadi.

Rombongan hakim, pihak pendakwaan dan pembelaan serta Anwar, Mohd Saiful dan Zambri Idrus, peguam pemerhati bagi pihak Mohd Saiful, meninggalkan mahkamah pada 11.43 pagi.

Anwar yang turut berada di lokasi tidak naik ke kondominium itu, sebaliknya berada dalam kenderaan Mazda MPV hitam.

Sebelum itu, perbicaraan pagi tadi diadakan secara tertutup. Wartawan tidak dibenarkan mengikuti perbicaraan itu.


Peguam utama Anwar, Karpal Singh, semalam memohon agar keterangan Saiful didengar secara tertutup kerana saksi itu telah menceritakan apa yang berlaku di kondiminium berkenaan semasa disoal semalam.

2.25 pm: - Ketibaan Anwar di Mahkamah Tinggi untuk sambungan perbicaraan disambut teriakan "Reformasi" oleh para penyokong di lobi mahkamah.

2.30 pm: Perbicaraan terbuka, bererti wartawan boleh membuat liputan pada petang ini.

2.35 pm: Di luar seorang yang tidak dikenali mengedarkan risalah menyokong Saiful.

2.36 pm: Anak Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, bersama adik-adiknya tiba.

2.42 pm: Ketua peguam pembela, Karpal Singh baru tiba

2.54 pm: Perbicaraan disambung semula

3.00 pm: Peguam Karpal Singh menunjukkan tulisan akhbar Utusan Malaysia dengan tajuk "Tak rela diliwat lagi" di halaman 1 dan "Berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi" adalah tidak benar dan menyeleweng. Beliau menyatakan akhbar itu perlu dikenakan perintah menghina mahkamah.

3.10 pm : Pendakwa Yusof Zainal Abiden menyatakan tidak adil untuk mengaitkan laporan Utusan dengan PM kerana beliau ialah Presiden Umno.

3.15 pm : Mahkmah berhenti 5 minit untuk membuat keputusan di atas permohonan Karpal untuk mengenakan tindakan ke atas akhbar Utusan kerana menghina mahkamah.

3.20 pm: Di dalam hujjahnya tadi Karpal berkata, laporan di dalam Utuisan itu dibuat dengan niat jahat kerana mengada-adakan apa yang tiada dalam prosiding perbicaraan kes liwat.

3.26 pm: Ayat yang dimaksudkan Karpal sebagai "menghina mahkamah" ialah "Tak rela diliwat lagi" dimana semalam mahkamah memutuskan untuk menghapuskan perkataan TERAKHIR yang membawa maksud seolah-olah telah berlaku beberapa innsiden liwat sebelumnya. Sedang kes yang menjadi perbicaraan adalah satu perlakuan yang dituduh liwat untuk kali pertama.

3.30 pm : Hakim Mohd Zabidin menolak permohonan itu dan menyatakan
jika Karpal merasakan wartawan itu berniat itu memberi kesan kepada kes yang sedang dibicarakan, beliau boleh membuat laporan polis.

3.40 pm : Saiful menyambung testimoninya.

3.43 pm : Pendakwa mula memainkan video rakaman CCTV video yang diambil di pintu masuk kondominium pada Jun 26, 2008.

3.48 pm : Saiful mengesahkan bahawa lelaki di dalam rakaman CCTV itu adalah dirinya yang sedang menuju Aras 5 dihari kejadian liwat itu dikatakan berlaku.

3.50 pm : Rakaman CCTV itu menunjukkan Saiful memasuki lif untuk pergi ke Aras 5 pada 14.47 dan meninggalkan Aras 5 memasuki lif semula pada 16.14.

3.52 pm : Pendakwa Yusof cuba untuk menunjukkan raakaman CCTV dimana Saiful memasuki dan meninggalkan premis dengan keretanya tetapi komputer "hanged" tiba-tiba.

4.00 pm : Kemungkinan tengah sibuk mengendalikan masalah komputer yang "hanged" berkenaan. :)

4.05 pm: Saiful berkata selepas 2 hari kejadian itu, dia pergi ke 2 buah hospital sebelum ke Hospital KL.

4.06 pm: Saiful menerangkan beliau ke Hospital KL kerana dia dinasihatkan bahawa laporan jospital swasta tidak boleh digunakan di mahkamah.

4.08 pm: Beliau mendakwa nasihat itu dari seorang doktor yang bertugas di PUSRAWI

4.11 pm: Saiful berkata selepas menceritakan kepada doktor di HKL yang dia diliwat, dia dimasukkan ke wad kecemasan. Dan selepas sejam, seorang doktor datang untuk mengambil tekanan darahnya.

4.16 pm: Saiful berkata lagi, setengah jam selepasnya, dua orang anggota polis tiba dengan dokumen berkaitan untuk membuat laporan polis.

4.22 pm: Saiful menyatakan polis telah menyoalsiasatnya dan beberapa doktor telah melakukan pemeriksaan penuh keatasnya selepas solat Isyak malam itu.

4.24 pm: Doktor mengambil sampel bahan uji di leher, badan dan dubur.

4.30 pm: Perbicaraan ditangguhkan jam 9.30 pagi esok.

Tiada ulasan:

Hudud : Kenyataan Najib VS Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Bermula 31/7/2009

Pengunjung Ambo dari....