Satu ketika dahulu, ramai ragu-ragu tentang
kewujudan kaum A’ad seperti yang termaktub dalam al-Quran. Ketika ayat
mengenai kehancuran kaum A’ad diturunkan, ramai terkejut dengan
kedashyatan azab Allah terhadap kaum nabi Hud as tersebut. Namun,
rata-rata umat Islam ketika itu langsung tidak tahu-menahu mengenai
kaum yang disebut Allah swt sebagai kaum A’ad tersebut.
Bergitu juga apa yang dialami oleh kaum Yahudi yang menetap bersama-sama umat Islam di Madinah. Mereka mendengar desas-desus turunnya ayat tentang kaum A’ad tersebut. Dalam kitab suci mereka iaitu Taurat tidak langsung menceritakan kemusnahan kaum A’ad sedangkan kaum-kaum lain seperti kaum Lut as, kaum Nuh as dan sebagainya diceritakan dengan terperinci dalam kitab mereka. Berikutan itu, kaum Yahudi terus menyebarkan fitnah bahawa kaum A’ad sebenarnya tidak pernah wujud dan apa yang diberitakan dalam al-Quranul karim hanyalah omongan kosong yang langsung tidak berfakta.
Ternyata orang Yahudi silap
Tahun berganti tahun, abad berganti abad. Ramai orientalis mula datang ke tanah arab untuk mengkaji dan menyelidik kitab suci al-Quran, syair-syair dan cerita penglipur lara popular di tanah arab. Antara orientalis paling popular yang pernah datang ke tanah arab adalah T. E. Lawrence atau lebih dikenali dengan Lawrence of Arabia.
Lawrence of Arabia
Bergitu juga apa yang dialami oleh kaum Yahudi yang menetap bersama-sama umat Islam di Madinah. Mereka mendengar desas-desus turunnya ayat tentang kaum A’ad tersebut. Dalam kitab suci mereka iaitu Taurat tidak langsung menceritakan kemusnahan kaum A’ad sedangkan kaum-kaum lain seperti kaum Lut as, kaum Nuh as dan sebagainya diceritakan dengan terperinci dalam kitab mereka. Berikutan itu, kaum Yahudi terus menyebarkan fitnah bahawa kaum A’ad sebenarnya tidak pernah wujud dan apa yang diberitakan dalam al-Quranul karim hanyalah omongan kosong yang langsung tidak berfakta.
Ternyata orang Yahudi silap
Tahun berganti tahun, abad berganti abad. Ramai orientalis mula datang ke tanah arab untuk mengkaji dan menyelidik kitab suci al-Quran, syair-syair dan cerita penglipur lara popular di tanah arab. Antara orientalis paling popular yang pernah datang ke tanah arab adalah T. E. Lawrence atau lebih dikenali dengan Lawrence of Arabia.
Lawrence of Arabia
Lawrence of Arabia a.k.a T. E. Lawrence. |
Kepada
yang belum mengenali siapakah Lawrence of Arabia, beliau adalah
orientalis yang bertanggungjawab menghasut pemimpin tanah arab untuk
memberontak kepada kerajaan Turki Othmaniyyah sekitar tahun 1916-1918.
Disebabkan hasutan dan dokongan daripada Lawrence of Arabia tersebut,
tanah arab akhirnya bebas daripada menjadi jajahan Turki Othmaniyyah
dan King Saud diangkat menjadi pemimpin besar tanah arab. Kerajaan baru
yang ditubuhkan dikenali sebagai Arab Saudi. Dan kerajaan Arab Saudi
kekal memerintah tanah arab sehingga ke hari ini. Lawrence of Arabia
yang juga seorang Leftenan Kolonel tentera Diraja Britain meninggal
dunia pada 19 Mei 1935 akibat kemalangan jalan raya. Ketika itu beliau
berumur 45 tahun.
‘Jasa’ Lawrence of Arabia
Miskipun Lawrence of Arabia boleh dikatakan musuh di dalam selimut
kepada umat Islam, namun jasanya kepada penemuan kota Iram yang
dikatakan sebagai kota kaum A’ad tidak boleh disangkal. Beliau adalah
insan pertama daripada Eropah yang sangat berminat dengan ‘Lost City’
Iram. Beliau yang hidup dengan cara orang Badwi dan kemampuannya
berkomunikasi dalam bahasa Arab dengan fasih membuatkan cerita mengenai
kemusnahan tamadun kaum A’ad mudah sampai ke telinganya.
Kota Iram yang dirakam oleh satelit NASA. |
Kerana
sangat berminat dengan kisah kaum A’ad dan kotanya yang memiliki
tiang-tiang yang besar, Lawrence of Arabia telah mengelarnya dengan
gelaran ‘Atlantis of the Sands’. Seperti kota Atlantis, kota Iram juga
kelihatan mustahil untuk ditemui. Lawrence of Arabia juga tidak yakin
apakah kota tersebut benar-benar wujud. Baginya, ia sekadar cerita
dogeng yang terkandung dalam al-Quran.
Atlantis of the Sands
Atlantis of the Sands
Sebenarnya, apa yang ditulis oleh Lawrence of Arabia mengenai kota Iram
yang digelar beliau sebagai ‘the Atlantis of the Sands’ telah menarik
minat beberapa ahli arkeologi daripada Eropah kemudian harinya. Mereka
adalah Nicholas Clapp, George Hedges, Dr. Juris Zarins dan Ranulph
Fiennes.
Pada akhir tahun 80-an dan awal 90-an, keempat-empat individu ini telah berusaha untuk mencari satu tamadun yang musnah sepertimana yang disifatkan dalam al-Quran. Rujukan utama keempat-empat mereka adalah berdasarkan al-Quranul karim dan cerita-cerita lisan daripada masyarakat Badwi.
Pada akhir tahun 80-an dan awal 90-an, keempat-empat individu ini telah berusaha untuk mencari satu tamadun yang musnah sepertimana yang disifatkan dalam al-Quran. Rujukan utama keempat-empat mereka adalah berdasarkan al-Quranul karim dan cerita-cerita lisan daripada masyarakat Badwi.
Gambaran penulis mengenai kota Iram |
Dr.
Zarins yang bertindak sebagai ketua arkeologi dalam pencarian tersebut
telah bersama-sama Nicholas Clapp dan George Hedges meminta NASA
merakamkan gambar sekitar tempat yang dimaksudkan mempunyai potensi
untuk dikaitkan dengan kota purba Iram yang telah musnah. Gambar
tersebut telah dirakamkan menggunakan satelit NASA, SPOT(Satellite Pour
I’Observation de la Terre). Rakaman tersebut mengejutkan mereka
apabila ia jelas memaparkan laluan unta dan sebuah runtuhan kota purba
yang kelihatan mengelilingi sebuah ‘runtuhan’ oasis.
Namun laluan perdagangan dan runtuhan kota purba tersebut tidak mampu dilihat jelas pada mata kasar. Imej tersebut telah dirakamkan di Rub’al Khali, Oman yang terletak di selatan Semenanjung Arab.
Namun laluan perdagangan dan runtuhan kota purba tersebut tidak mampu dilihat jelas pada mata kasar. Imej tersebut telah dirakamkan di Rub’al Khali, Oman yang terletak di selatan Semenanjung Arab.
Sebuah runtuhan oasis |
Pada 1992, eskavasi telah dimulakan. Daripada hasil penemuan
arkeologi, mereka bersepakat bahawa ia adalah kota Iram yang musnah
seperti yang dimaksudkan dalam al-Quran berdasarkan pentarikhan karbon
menyatakan ia dibina sekitar 6,000 tahun sebelum masihi. Menurut mereka
lagi, kota yang ditemui itu adalah salah satu kota yang dimiliki oleh
kaum A’ad dan banyak lagi yang tenggelam dalam ‘lautan’ pasir.
Keajaiban al-Quran
Terdapat beberapa persamaan hasil penemuan arkeologi dengan ayat-ayat
Allah swt yang menceritakan kisah kaum A’ad dan nabi Hud as. Antaranya
adalah berkenaan dengan pembinaan tiang-tiang yang sangat tinggi yang
mana tidak pernah dibina oleh sesiapa pun sebelumnya.
Di sekitar runtuhan kota Iram. |
Dalam al-Quran ada menyebut tentang kota Iram yang disifatkan mempunyai tiang-tiang yang tinggi,
6. Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum ’Aad? 7. (iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi 8. yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain,
Surah al-Fajr ayat 6-8
Firman Allah swt telah dapat dibuktikan melalui hasil penemuan arkeologi pada 1992. Clapp yakin bahawa yang kota purba yang ditemui adalah Iram berdasarkan kepada tapak-tapak tiang yang berbentuk segiempat sama. Dipercayai bahawa tiang-tiang yang dibina adalah 7 batang kesemuanya.
2. Membina Benteng-benteng
Kaum A’ad juga diriwayatkan membina benteng-benteng. Ia diceritakan Allah dalam surah as-Syu’araa’ ayat 128 sehingga 130.
128. Apakah kamu mendirikan pada tiap-tiap tanah tinggi bangunan untuk bermain-main 129. dan kamu membuat benteng-benteng dengan maksud supaya kamu kekal (di dunia)? 130. Dan apabila kamu menyeksa, maka kamu menyeksa sebagai orang- orang kejam dan bengis.
Surah as-Syu’araa’ ayat 128-130
Sepertimana perihal tiang-tiang yang tinggi yang dibina oleh kaum A’ad, mereka juga turut membina benteng yang dianggarkan mempunyai tinggi lebih daripada 2 meter. Jika mengikut rekod arkeologi, tiada tamadun sekitar 6,000BC telah membina tembok atau benteng seperti yang dibina oleh kaum A’ad. Ia bertepatan dengan apa yang Allah swt bicarakan dalam Surah al-Fajr ayat 8.
3. Terdapat kebun-kebun dan mata air
133. Dia telah menganugerahkan kepadamu binatang-binatang ternak, dan anak-anak,134. dan kebun-kebun dan mata air,
Surah as-Syu’araa’ ayat 133-134
Mengenai perihal kebun-kebun dan mata air, ia dapat dibukti melalui penemuan oasis di tengah-tengah kota Iram. Penemuan oasis merupakan titik pertama sebelum penemuan Kota purba Iram. Mata air merupakan sumber utama kepada kemajuan kota Iram satu ketika dahulu. Kaum A’ad dikatakan mencari nafkah dengan mengembala binatang ternak dan juga berdagang. Oasis milik kaum A’ad masih lagi boleh dilihat sehingga ke hari ini.
Air daripada runtuhan oasis masih lagi boleh digunakan. |
41.
Dan juga pada (kisah) Aad ketika Kami kirimkan kepada mereka angin
yang membinasakan,42. angin itu tidak membiarkan satupun yang
dilaluinya, melainkan dijadikannya seperti serbuk.
Surah adz-Dzaariyaat ayat 41-42
Dalam ayat Allah dalam surah adz-Dzaariyaat ini, angin kencang telah membinasa kaum A’ad yang sombong. Angin tersebut telah membinasakan seluruh masyarakat A’ad yang kufur terhadap Allah swt. Hasil arkeologi membuktikan bahawa runtuhan kota Iram bagaikan serbuk dan ia bertepatan benar dengan apa yang dimaksudkan Allah swt dalam ayat 42 surah adz-Dzaariyaat.
Penutup
Bagi ahli arkeologi, miskipun runtuhan tersebut sangat dashyat sehingga sukar untuk dilihat dengan mata kasar, ia bagaimanapun masih lagi mempunyai nilai yang sangat bermakna kerana dalam sudut yang lebih besar ia membukti al-Quran merupakan kalam Allah yang penuh mukjizat.
Kota yang dikatakan mustahil untuk ditemui ini akhir telah ditemui oleh seorang ahli arkeologi bukan muslim dan sepertimana yang diberitahu sebelum ini, rujukan utama mereka adalah al-Quran. Pembaca semua, ingatlah ayat Allah azza wa jalla ini,
Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.
Surah Yusuf ayat 111
Surah adz-Dzaariyaat ayat 41-42
Dalam ayat Allah dalam surah adz-Dzaariyaat ini, angin kencang telah membinasa kaum A’ad yang sombong. Angin tersebut telah membinasakan seluruh masyarakat A’ad yang kufur terhadap Allah swt. Hasil arkeologi membuktikan bahawa runtuhan kota Iram bagaikan serbuk dan ia bertepatan benar dengan apa yang dimaksudkan Allah swt dalam ayat 42 surah adz-Dzaariyaat.
Penutup
Bagi ahli arkeologi, miskipun runtuhan tersebut sangat dashyat sehingga sukar untuk dilihat dengan mata kasar, ia bagaimanapun masih lagi mempunyai nilai yang sangat bermakna kerana dalam sudut yang lebih besar ia membukti al-Quran merupakan kalam Allah yang penuh mukjizat.
Kota yang dikatakan mustahil untuk ditemui ini akhir telah ditemui oleh seorang ahli arkeologi bukan muslim dan sepertimana yang diberitahu sebelum ini, rujukan utama mereka adalah al-Quran. Pembaca semua, ingatlah ayat Allah azza wa jalla ini,
Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.
Surah Yusuf ayat 111
TQ, maklumat ternilai dipaparkan.
BalasPadamwow.... info yang bagus.... :-)
BalasPadamsilakan kunjungi blog kami... :-)
http://hayubeautifulhandicraft.blogspot.com
(HAYU beautiful handicraft)